mindfulness-ikea
Foto: Mats Samuelsson

Mindre stress och bättre flyt med mindfulness

Med regelbunden mindfulnessträning lyckades Ikea of Sweden höja medarbetarnas produktivitet och samtidigt minska deras stress. Dessutom kan träningen komma att bli en viktig konkurrensmässig fördel.

Har du någon gång funderat på att börja träna mindfulness regelbundet? Då vet du kanske också hur svårt det kan vara att hålla fast vid rutinen. Ett företag som har hittat en lösning på detta är Ikea of Sweden i Älmhult. Sedan ett och ett halvt år tillbaka erbjuder företaget, som ansvarar för utveckling av produktsortimentet till Ikea-koncernen, sina medarbetare möjligheten att träna mindfulness på arbetstid en kort stund varje dag.

Pär Stenmark, chef för product requirements and compliance, är en av de chefer som har deltagit i projektet och som själv regelbundet tränar mindfulness med sina medarbetare.

”Det började med att hr-avdelningen bjöd in till en inspirationsföreläsning där Martin Ström (författare till Fokus på jobbet) och några andra berättade om mindfulness och projektet ’The potential project’. Efter det kände jag att det här är någonting för oss”, säger han.

Pär Stenmark tipsar:

1. Se till att ha en lång förberedelsetid så att alla som är intresserade har möjlighet att planera in träffarna i sin kalender.

2. Spela in föreläsningarna. På så sätt kan även de som inte kan vara med ta del av kunskapen.

3. Ha rimliga förväntningar och hoppas inte på några resultat över natten. ”Bli ve” som vi säger i Älmhult.

4. Delta i träningen. Som chef räcker det inte med att säga att ”här har vi ett bra verktyg”. Du måste själv vara delaktig och bli en i gänget.

För att få alla bitar på plats krävdes en del förberedelser, men drygt ett halvår senare var satsningen igång. Den inledande delen bestod av åtta föreläsningar under lika många veckor. Varje föreläsning hade ett eget tema inspirerat av mindfulness, exempelvis acceptans eller nybörjarsinne. Även en kortare övning ingick.

För att de som inte hade möjlighet att närvara skulle kunna ta del av kunskapen spelades föreläsningarna in.

En viktig del handlade om att ge deltagarna en bättre förståelse för hur hjärnan fungerar och hur den påverkas av mindfulness.

”Det tycker jag har varit en av de stora styrkorna med programmet. Inte minst insikten om att det går att skapa nya neurologiska banor i hjärnan på samma sätt som du kan träna upp din kondition, lära dig att spela ett instrument eller bygga muskler”, säger Pär Stenmark.

Efter föreläsningsserien tog den renodlade mindfulnessträningen vid. De medarbetare som deltar i träningen samlas varje morgon klockan 8.30 i ett rum på Ikea i Älmhult. Mötena tar tio minuter per tillfälle.

För att utvärdera projektet fick deltagarna fylla i olika typer av enkäter före och efter den första delen av projektet. Resultatet visade bland annat att stressen minskade med 27 procent samtidigt som fokus och produktivitet ökade med 19 respektive 7 procent. Dessutom skulle 100 procent av deltagarna rekommendera programmet till andra.

Eftersom det inte handlar om någon vetenskaplig undersökning vill Pär Stenmark ta siffrorna med viss försiktighet. Däremot menar han att resultaten ligger i linje med tidigare studier kring mindfulness – och han är övertygad om att träningen har gett resultat.

”Jag tycker det går att summera utfallet med att människor som var med före och efter utbildningen rapporterade en positiv utveckling. Och det har också bekräftats i vår medarbetarundersökning som vi genomförde i april året efteråt”, säger han.

Dessutom tycker Pär Stenmark att mindfulnessträningen har haft en stor effekt på hans eget välmående och ledarskap.

”Min förmåga till fokus, medvetande och uppmärksamhet har ökat ordentligt, och jag skulle vilja påstå att min motståndskraft mot stress har förbättrats enormt av det här.”

Trots de positiva resultaten, både för egen och andras del, menar Pär Stenmark att mindfulness inte passar alla och att träningen heller inte är någon ersättning för något annat.

”Det här är ett komplement och ett sätt att jobba med verksamhetsutveckling. Ledarskap, processer, resurser, organisation – och mindfulness. Allt går hand i hand.”

Redaktionen tipsar: Expressen volontärarbetade på kick-offen

Relaterade artiklar

Serena Williams
Hälsa

Planera tiden – som Serena Williams

Du kan inte klå tennisstjärnan – och investeraren – Serena Williams hastighet på hennes serv, men du kan ta upp kampen om tiden med samma app som hon.
Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

Målarfärger
Hälsa

Tänk fritt – och väx som chef

Din villighet att lära nytt avgör kvaliteten på dina idéer. Och kreativa idéer har för dig som chef kanske aldrig varit viktigare än nu.
stressaminte
Hälsa

Hetaste jobblöftet: Stressa mindre

När svenskarna får ge ett löfte inför sitt jobbår hamnar ”stressa mindre” i topp. Det visar en färsk undersökning som Kantar Sifo har gjort.
jobbeli
Hälsa

Dränkt i jobb? 5 råd för hur du ska agera

Jobbhögen växer, mötena kallar och att göra-listan tycks aldrig ta slut. Ibland är det lätt att känna sig överväldigad av allt man har att göra. 
gladsommar
Hälsa

9 artiklar du som chef borde läsa i sommar

Här är utvalda lästips som passar extra bra att läsa i solstolen. Glad sommar önskar vi på Chef!

I år kan arbetsgivare vara extra generösa vid jul, tipsar Helena Törnell på Delicard. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Delicard

Därför blir årets företagsjulklapp extra generös

Mycket pekar mot att det blir en generös jul på svenska arbetsplatser i år. Med rekordutrymme för skattefria julgåvor kan arbetsgivare slå på stort. ”Vi hjälper chefen att bli tomtehjälte”, säger Helena Törnell på Delicard.
fejka
Hälsa

6 tips: Så undviker du fällan av fejkad produktivitet

Hur behåller man fokus och når resultat när 3,3 år av ens liv går åt till att svara på mejl? Jocelyn K Glei, författare till boken Unsubscribe, delar med sig av sina bästa tips för att komma bort från den fejkade produktiviteten.