cheflunch-omslag
Nästan hälften av cheferna hoppar över lunchen en, eller flera, gånger i veckan.

Många chefer skippar lunchrasten

glarna kvittrar, solen skiner och just nu vill vi bara ut och andas in försommarluften. Men få chefer prioriterar en ordentlig paus och att äta i lugn och ro på lunchen.

Fyra av tio hoppar helt över lunchen minst en gång i veckan, nära två av tio gör det flera gånger i veckan. Och en normaldag tar chefer bara 30 minuters lunch i snitt. Det visar Chefs lunchundersökning bland drygt 2 000 chefer.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du sova mer och dricka mindre kaffe

”Många tänker att om jag skyndar mig nu på lunchen, så kan jag bli mer effektiv någon annanstans. Då hinner jag klart med rapporten och kan gå i tid från jobbet”, säger Eva Forsberg Schinkler, beteendemedicinare, ledarskapskonsult och Chefs hälsoexpert.

Men att tänka så får konsekvenser som stjälper snarare än hjälper på lång sikt, konstaterar hon.

”Om man vill ha mer kraft och energi in i sitt ledarskap får man det inte bara genom att äta. Det handlar också om hur man äter. Lunchen är en tid för återhämtning och att vara mindful. Då blir vi mer effektiva resten av dagen.”

Som med så mycket annat i en pressad jobbvardag handlar det om prioriteringar och planering, menar Eva Forsberg Schinkler.

Över hälften av cheferna som jobbar in lunchen säger att de gör det på grund av att de har för mycket att göra.

”I en chefs värld finns det inte något som heter att inte ha tid. Det handlar om att ta sig tid. De mest framgångsrika ledarna springer inte från ena mötet till det andra, de prioriterar. Om inte du ser till att må bra, hur ska dina medarbetare må bra?”

En majoritet av cheferna i undersökningen lägger i snitt 20–40 minuter på lunchen. Bara 16 procent tar 50–60 minuter och knappt någon mer än det. Men Eva Forsberg Schinkler tror inte att en halvtimmes lunch är tillräckligt för de flesta. Hon menar att 20 extra investerade minuter betalar igen sig i vad man får gjort resten av dagen.

Hur ser då drömlunchen ut för cheferna? Det som flest helst skulle göra på sin lunch är att få frisk luft eller träna. Men åtta av tio hinner aldrig vare sig ta en promenad eller motionera på lunchen.

Men att hetsa iväg till ett träningspass och därefter slänga i sig en sallad framför datorn är inte så smart, menar Eva Forsberg Schinkler.

”Det är faktiskt inget effektivt i det konceptet. Det sliter. För troligen är upplevelsen att man inte hinner med både träning och att äta och då ökar stressen och kan ge stressproblem som migrän, ångest, smärta och sömnproblem.”

När man tränar sticker blod, som också behövs i matsmältningsprocessen, i stället iväg ut i de stora muskelgrupperna. Däremot kan det vara skönt att gå en snabb promenad innan man sätter sig ner och äter i lugn och ro, tipsar hon.

Ett annat vardagsmotionstips är att parkera bilen en bit bort eller hoppa av bussen ett par hållplatser tidigare och på så vis få en rask promenad. Träningspass däremot, rekommenderar hon att planera in före eller efter jobbet.

LÄS MER: Hitta tid till träning – expertens 4 bästa tips

Eva Forsberg Schinkler hävdar bestämt att lunchen behövs som en paus mitt i arbetsdagen för att få energi till eftermiddagen. Maten bör ätas i lugn och ro, och om det är möjligt är det bra att passa på att prata om annat än jobb.

Men du behöver inte äta klockan 12 bara för att alla andra gör det, utan först när magen sänder hungersignaler. Om det känns svårt att gå utanför lunchtidsnormen på arbetsplatsen kan man anpassa när eller hur mycket man äter till frukost, menar hon. Och framför allt skippa småätandet, och kaffet, mellan frukost och lunch så att magen får en chans att samla ”matsmältningselden”, enzymer och vätskor, och bryta ner maten optimalt.

Om du däremot äter utan hungersignal är risken att du inte ordentligt kan smälta maten, och den förblir halvsmält. Då skapas förfettning och förkalkningar i blodkärlen, främsta orsaken till hjärt- och kärlproblem. Energin blir heller inte på topp resten av jobbdagen.

Hälften av cheferna i undersökningen uppger att de har jobbmöten på lunchen en eller flera gånger i veckan, oftast med interna kontakter för att stämma av projekt. Då får också lunchen ta lite mer tid.

Just detta tycker Richard Tellström, etnolog och måltidsforskare som synts i SVT:s Historieätarna, är det som utmärker lunchen i dag – att det är en affärslunch. Det gäller även, menar han, när man äter med sina kolleger och har interna möten.

”Man äter med arbetskolleger, pratar jobb och har positioner att bevaka och kan inte vara som hemma. Kanske måste man också äta en typ av mat som man själv inte skulle ha valt därför att arbetsgänget gör det. Lunchen som avkoppling existerar nog inte överhuvudtaget för chefer”, säger han och blir inte förvånad över att 14 procent av cheferna i undersökningen oftast äter ensamma.

LÄS MER: 10 tips för effektivare möten

Annat var det förr. När lunchen först kom som en tudelning av arbetsdagen, i samband med industrialiseringen i skiftet 1800- och 1900-talet, gick personer på chefsnivå oftast hem och åt lunch. Det var en familjestund och avkoppling. Det var också då man började äta en varm tillagad lunch, en vana som togs upp av arbetarklassen under 1920- och 1930-talen.

Men även om Richard Tellström ser det som svårt att få till avkoppling på lunchen i dag, särskilt för chefer, är han positiv till lunchen som mötesform.

”Mötet över mat är en oslagbar form, därför att den är mer informell. Man kan inte dela en måltid med en fiende, man har en gemenskap. Därför kan man också göra stora affärer över en lunch. Och så är det trevligt, det är en viktig del av att vara människa, att ha trevligt.”

Den representativa lunchen växte fram under 1960- och 70-talen, i samband med att kvällsrepresentationen försvann. Tidigare hade man representerat i hemmet och chefskapet bestod i praktiken av två personer, en man (den formella chefen) och hans hustru. På 1990-talet växte sedan den nya typen av affärslunch fram, där någon kanske inte ens bjuder utan man använder lunchtiden till att knyta kontakter eller avhandlar pågående affärer eller projekt.

Förutom att äta, ha möten och, för en del, träna finns det chefer som väljer att göra helt andra saker på lunchen. Bland de svarande i undersökningen finns powernappare, de som går ut med hunden eller gör ärenden samt några som löser korsord.

”Den bästa att avgöra om något ger mig kraft och energi, eller stjäl detsamma, är ju du själv. Om du är en högpresterande chef är det så du bör tänka med lunchen, ’hur får jag mer energi och kraft att leda andra människor?’.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
forstaelse
Arbetsmiljö

Undersökning: Ökad insikt om psykisk ohälsa

Allt fler förstår att psykisk ohälsa är ett skäl för sjukskrivning. En av de främsta orsakerna är att ämnet blivit mindre tabulagt, enligt en Novus-undersökning.
stressaminte
Hälsa

Hetaste jobblöftet: Stressa mindre

När svenskarna får ge ett löfte inför sitt jobbår hamnar ”stressa mindre” i topp. Det visar en färsk undersökning som Kantar Sifo har gjort.
billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar nu vilka effekter det fått.
ted
Hälsa

5 TED-talks som lär dig hantera stress

Vi befinner oss just nu i årets mest stressiga tid. 
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
gaband
Hälsa

Gå dig till bättre fysik – vid ditt skrivbord på jobbet

Promenad på arbetstid har vi hört om. Men nu börjar allt fler företag erbjuda gåband till sina medarbetare.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden