ego2
Illustration: Sanna Mander

Därför ska du sova mer och dricka mindre kaffe

Kämpar du ända in i kaklet för att orka med de sista veckorna innan julledigheten? Du är inte ensam.

Här, två tips som garanterat får dig att orka mer:

1. Sov mer. Att sova 7,5 timmar i stället för 6,5 timmar kan betyda mycket för din hälsa. Det har forskaren Simon Archer och hans team på universitetet i Surrey upptäckt i en ny studie, enligt brittiska BBC.

När försökspersonerna skar ner på sin sömnmängd med en timme blev gener som är förknippade med processer som inflammation, immunförsvar och stressförsvar mer aktiva. Man såg också en förhöjd aktivitet i gener kopplade till diabetes och cancer.

2. Vänta en stund med första koppen kaffe på jobbet.Hos de flesta utsöndrar kroppen stora doser av stresshormonet kortisol på fasta tidpunkter under dagen: klockan 8–9, 12–13 och 17.30–18.30. Då är vi som mest alerta. Logiskt sett behöver vi inte en dos koffein just då, resonerar amerikanska hjärnforskaren Steven Miller i sin blogg neuroscience.Den bästa stunden för kaffe är i stället klockan 9.30–11.30.

Då är din hjärna som minst alert.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sjuk-2
Hälsa

Här är svenska företaget som skrotar karensdagen

Omodernt. Så resonerade Wise Group kring karsensdagen och har därför bestämt sig för att skrota den för sina 400 medarbetare i Sverige som en förmån.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

helgenjobben
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.
balans-3
Hälsa

9 säkra tecken på att du saknar balans i livet

Ont i kroppen? Stökigt skrivbord? Irriterad på Ica? Här är 9 tecken på att du tappat kontrollen över det berömda livspusslet.
hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

springhallbart
Hälsa

Spring smartare – 3 sätt att hålla rätt tempo

Senaste trenden inom löpning är att springa hållbart. Det innebär att du ska hålla rätt tempo för att inte göra slut på syret i kroppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden