ego2
Illustration: Sanna Mander

Därför ska du sova mer och dricka mindre kaffe

Kämpar du ända in i kaklet för att orka med de sista veckorna innan julledigheten? Du är inte ensam.

Här, två tips som garanterat får dig att orka mer:

1. Sov mer. Att sova 7,5 timmar i stället för 6,5 timmar kan betyda mycket för din hälsa. Det har forskaren Simon Archer och hans team på universitetet i Surrey upptäckt i en ny studie, enligt brittiska BBC.

När försökspersonerna skar ner på sin sömnmängd med en timme blev gener som är förknippade med processer som inflammation, immunförsvar och stressförsvar mer aktiva. Man såg också en förhöjd aktivitet i gener kopplade till diabetes och cancer.

2. Vänta en stund med första koppen kaffe på jobbet.Hos de flesta utsöndrar kroppen stora doser av stresshormonet kortisol på fasta tidpunkter under dagen: klockan 8–9, 12–13 och 17.30–18.30. Då är vi som mest alerta. Logiskt sett behöver vi inte en dos koffein just då, resonerar amerikanska hjärnforskaren Steven Miller i sin blogg neuroscience.Den bästa stunden för kaffe är i stället klockan 9.30–11.30.

Då är din hjärna som minst alert.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
avhopp
Arbetsmiljö

Så tuff är chefernas vardag – kan leda till stora avhopp

Tuff tidspress, hög arbetsbelastning – och många medarbetare under sig. Vardagen för en chef inom vård och omsorg har nu granskats av Arbetsmiljöverket.

domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
klattra-2
Hälsa

3 starka skäl till att chefer ska klättra

Bergsklättring verkar vara den ultimata chefssporten. Du får stor utväxling av många ledaregenskaper – och vässar dem lite extra på väg upp mot toppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden