moten-3

10 tips för mer effektiva möten

Lägg inte möten på förmiddagar utan ta, om möjligt, ett ståmöte efter lunch. Här är 10 bästa råden för effektivare möten.

Vår stressade mellanchef Henrik Angel har varit hos effektivitetskonsulten Petra Brask. De har gemensamt konstaterat att möten är en av de stora tidstjuvarna. Här är tio råd för effektivare möten.

1. Klargör syftet
Klargör syftet samt typ av möte på förhand. Handlar mötet om att informera, brainstorma eller fatta ett beslut?

2. Förberedelse
Låt deltagarna få tid att förbereda sig innan mötet. Skicka ut de frågor ni ska diskutera i förhand.

3. Prioritera
Prioritera och börja med den absolut viktigaste frågan. Den första punkten får alltid mest energi och fokus.

Läs också: Har du gått på mejlmyterna?

4. Protokoll under mötet
För protokoll under själva mötet i stället för i efterhand. Eller skriv en att-göra-lista som följs upp under nästa möte.

5. Åsikter innan mötet
Kräv att alla förbereder och delar med sig av minst två ståndpunkter för varje fråga ni diskuterar så att fler åsikter kommer fram.

Chef Seminarium: Lär dig skapa effektiva och kreativa möten att se fram emot på seminariet "Lyft era möten".

6. Rollrotation
Låt rollerna i mötesgruppen rotera under mötet. Variationen gör att hjärnan håller sig mer alert.

7. Gemensamma spelregler
Ha gemensamma spelregler under era möten vad gäller sms:a, läsa mejl, svara i telefon, komma försent etcetera. Se till att det får konsekvenser om reglerna bryts.

8. Feedback
Be om feedback i slutet av mötet. Kontrollera att alla har förstått vad ni har bestämt.

9. Frivillig diskussionsstund
Avsluta mötet med en frivillig diskussionsstund där ni kan ta upp övriga frågor. De som är intresserade kan då stanna kvar och de övriga kan gå.

10. Minska ner på möten
Minska ner på antal möten. Fokusera. ”Don’t spread yourself too thin.”

Läs också: Ta upp kampen mot din stress med Stresskolan

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden