moten-3

10 tips för mer effektiva möten

Lägg inte möten på förmiddagar utan ta, om möjligt, ett ståmöte efter lunch. Här är 10 bästa råden för effektivare möten.

Vår stressade mellanchef Henrik Angel har varit hos effektivitetskonsulten Petra Brask. De har gemensamt konstaterat att möten är en av de stora tidstjuvarna. Här är tio råd för effektivare möten.

1. Klargör syftet
Klargör syftet samt typ av möte på förhand. Handlar mötet om att informera, brainstorma eller fatta ett beslut?

2. Förberedelse
Låt deltagarna få tid att förbereda sig innan mötet. Skicka ut de frågor ni ska diskutera i förhand.

3. Prioritera
Prioritera och börja med den absolut viktigaste frågan. Den första punkten får alltid mest energi och fokus.

Läs också: Har du gått på mejlmyterna?

4. Protokoll under mötet
För protokoll under själva mötet i stället för i efterhand. Eller skriv en att-göra-lista som följs upp under nästa möte.

5. Åsikter innan mötet
Kräv att alla förbereder och delar med sig av minst två ståndpunkter för varje fråga ni diskuterar så att fler åsikter kommer fram.

Chef Seminarium: Lär dig skapa effektiva och kreativa möten att se fram emot på seminariet "Lyft era möten".

6. Rollrotation
Låt rollerna i mötesgruppen rotera under mötet. Variationen gör att hjärnan håller sig mer alert.

7. Gemensamma spelregler
Ha gemensamma spelregler under era möten vad gäller sms:a, läsa mejl, svara i telefon, komma försent etcetera. Se till att det får konsekvenser om reglerna bryts.

8. Feedback
Be om feedback i slutet av mötet. Kontrollera att alla har förstått vad ni har bestämt.

9. Frivillig diskussionsstund
Avsluta mötet med en frivillig diskussionsstund där ni kan ta upp övriga frågor. De som är intresserade kan då stanna kvar och de övriga kan gå.

10. Minska ner på möten
Minska ner på antal möten. Fokusera. ”Don’t spread yourself too thin.”

Läs också: Ta upp kampen mot din stress med Stresskolan

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.