moten-3

10 tips för mer effektiva möten

Lägg inte möten på förmiddagar utan ta, om möjligt, ett ståmöte efter lunch. Här är 10 bästa råden för effektivare möten.

Vår stressade mellanchef Henrik Angel har varit hos effektivitetskonsulten Petra Brask. De har gemensamt konstaterat att möten är en av de stora tidstjuvarna. Här är tio råd för effektivare möten.

1. Klargör syftet
Klargör syftet samt typ av möte på förhand. Handlar mötet om att informera, brainstorma eller fatta ett beslut?

2. Förberedelse
Låt deltagarna få tid att förbereda sig innan mötet. Skicka ut de frågor ni ska diskutera i förhand.

3. Prioritera
Prioritera och börja med den absolut viktigaste frågan. Den första punkten får alltid mest energi och fokus.

Läs också: Har du gått på mejlmyterna?

4. Protokoll under mötet
För protokoll under själva mötet i stället för i efterhand. Eller skriv en att-göra-lista som följs upp under nästa möte.

5. Åsikter innan mötet
Kräv att alla förbereder och delar med sig av minst två ståndpunkter för varje fråga ni diskuterar så att fler åsikter kommer fram.

Chef Seminarium: Lär dig skapa effektiva och kreativa möten att se fram emot på seminariet "Lyft era möten".

6. Rollrotation
Låt rollerna i mötesgruppen rotera under mötet. Variationen gör att hjärnan håller sig mer alert.

7. Gemensamma spelregler
Ha gemensamma spelregler under era möten vad gäller sms:a, läsa mejl, svara i telefon, komma försent etcetera. Se till att det får konsekvenser om reglerna bryts.

8. Feedback
Be om feedback i slutet av mötet. Kontrollera att alla har förstått vad ni har bestämt.

9. Frivillig diskussionsstund
Avsluta mötet med en frivillig diskussionsstund där ni kan ta upp övriga frågor. De som är intresserade kan då stanna kvar och de övriga kan gå.

10. Minska ner på möten
Minska ner på antal möten. Fokusera. ”Don’t spread yourself too thin.”

Läs också: Ta upp kampen mot din stress med Stresskolan

Relaterade artiklar

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
Missarna att undvika när du mejlar på engelska,
Kommunikation

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.
Var fjärde småföretagare har inte koll på GDPR.
Kommunikation

Småföretagare saknar koll på lagen - riskerar höga böter

Dataskyddslagen GDPR har funnits på plats i drygt ett år, men enligt en undersökning saknar var fjärde småföretagare inblick i vad lagen innebär. Det kan bli dyrt.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
introextro
Kommunikation

Så kan introverta chefer leda extroverta team

Svaret finns i en variant på den gamla sanningen om att behandla andra som du själv vill bli behandlad.