kontor-ledarskap

Har du gått på mejlmyterna?

Du har också hört ”mejl-sanningarna”: ämnesraden ska vara kort, mejlet skickas på morgonen och helst på en måndag. Då har det störst chans att bli läst. Eller?

Mejlen är en riktig tidsslukare, inte minst för eftertraktade chefer. Därför lyssnar man gärna på alla råd kring hur den hanteras med mesta möjliga effektivitet.  Längs vägen har ett antal ”sanningar” kring mejlandet etablerat sig, men stämmer de verkligen?

Amerikanska Yesware, som jobbar med att spåra mejleffektivitet för företag, agerade mythbusters och testade fyra av de vanligaste sanningarna genom en analys av 500 000 mejl. De vanligaste myterna:

1) Bästa dagen att skicka mejl är måndag eller tisdag.
Myt! Ingen vardag funkar bättre än någon annan. På helgen däremot är det skillnad – då är svarsfrekvensen mycket högre, helt enkelt eftersom konkurrensen är mindre.

 2) Bästa tiden att sända mejl är på morgonen.
Delvis sant. Men om du vill ha snabbt svar ska du skicka mejlet redan mellan klockan 6 och 7 på morgonen.  Mellan 9 och 15 skickas de flesta mejlen, då blir det också lägst öppnings- och svarsfrekvens.

 3) Ämnesraden ska hållas kort.
Myt! Längden på ämnesraden gjorde ingen skillnad för vilka mejl som öppnades och besvarades i Yeswares analys. Vissa ord hade dock högre öppningsfrekvens, till exempel kampanj och nästa (next). 

 4) Om du inte får något svar, vänta några dagar.
Myt! 90 procent av mejl som skickas får svar inom en dag. Om du hör av dig redan nästa dag igen ökar dina chanser att få svar med 21 procent. Annars är det hög risk att du aldrig får något svar.

Läs också: Läs hela artikeln (som faktiskt innehåller fem myter) hos Fast Company här.

Läs också: Så slipper du helgmejlen

Läs också: Brukar du ta det viktigaste på mejlen? Sluta med det

Relaterade artiklar

chefboken-think-like-a-rocket-scientist-1
Chefboken

Raketforskare hjälper chefer att göra det omöjliga

Raketforskning tog människan till månen men kan användas till betydligt mer än så. I massivt hyllade ”Think like a rocket scientist” delar tidigare raketforskaren Ozan Varol med sig av lättbegripliga strategier för att faktiskt lyckas med det som verkar omöjligt.

intro_degreed
Annonssamarbete Chef + Degreed

Synliggör det dolda lärandet på jobbet

Mängder av lärande på jobbet sker i det dolda. Gamla synsätt står i vägen för att ta tillvara kompetens.
”Framtiden bryr sig inte om hur du blev expert på något – bara att du blev det”, konstaterar Dan Tesnjak på Degreed.

osto%cc%88rd-1
 

Vårda din viktigaste resurs - ditt fokus

Det är inte du eller din dåliga självdisciplin som gör att du inte alltid lyckas med det du tänkt göra. Det är dina strategier och din miljö som behöver förändras. Lär dig att tänka och agera för att skapa en ostörd bubbla för fokuserat arbete.

I nya boken Ostörd – Principer för en skärpt arbetsdag visar forskaren Gisela Bäcklander hur du kan göra. Hon har forskat på självledarskap och anser att det inte hjälper att förändra oss själva och skärpa till oss när vi inte kan fokusera eller får saker gjorda. Det är smartare att ha olika strategier som minskar belastningen för dina kognitiva resurser och ditt arbetsminne. Ledarcoachen Maria Gerlofson sammanfattar Ostörd i senaste Chefboken.

whatsyourproblem_bjornhedensjo-1
Chefboken

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

 

chefboken-alltid-relevant-sammanfattning
Chefboken

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken "Alltid relevant" guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.
4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.

Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

Andreas Kind, driftchef på Ohlssons AB
 

Driftschefen Andreas räddade medarbetarens liv

Driftschefen Andreas Kind fick en dålig magkänsla när medarbetaren uteblev från jobbet. Han åkte hem till kollegan – och räddade hans liv.