mailman2

Brukar du ta det allra viktigaste på mejlen?

En anledning är att det känns lättare att skicka ett mejl i stället för att ta ett jobbigt snack. En annan är att många chefer är rädda för att vara för auktoritära i samtalen. Vi är inte vana att prata med varandra och då uppstår en osäkerhet i hur man gör.

Det menar kommunikationscoachen och Chefs expert Alexander Holmberg. Han nämner tv:n som startskottet för att vi började vänja oss av med att sitta och prata vid brasan till att bli sittande och bara ta emot information.

”Sociala medier är egentligen fantastiskt och ger många möjligheter till kontakter. Men det tränar oss, omedvetet, på att inte umgås”, säger han. ”Tekniken har tagit över vår förmåga att kommunicera.”

Effektivitet är närvaro, hävdar han. Och det är svårt att skapa närvaro via ett mejl.

”Om du skickar ett mejl kan du inte se hur dina medarbetare reagerar på det du skriver. Och det gäller även positiva nyheter. Skickar du dem på mejl missar du ju chansen att få glädja andra på riktigt.”

Självklart är mejlen ibland det bästa alternativet. Vid mötesbokningar till exempel. Och till att sprida information. Men det gäller att skilja på just information och kommunikation. Kommunikation är information som du kan få en respons på. Du missar allt från ansiktsuttryck, blickar och nickningar till kroppsspråk om du skickar ett mejl.

”Känslor som engagemang och passion försvinner i organisationen om kommunikationen, de mänskliga mötena, försvinner”, säger Alexander Holmberg och tillägger:

”Att folk sitter i samma rum och mejlar varandra är absurt.”

Det finns lika många sätt att skriva och tolka en text på som det finns människor. Därför är det extra viktigt att du som chef inte gömmer dig bakom dina mejl. Information du tycker är oviktig kan vara viktig för någon annan. I mötet med dina medarbetare kan du dessutom få en känsla för hur information landar i verksamheten.

Visst är känslan att få saker gjorda underbar – framför allt om det går snabbt. Allra helst om det är ett jobbigt ”nej, du får inte ta ut den kompdagen då”-mejl. Men kom ihåg. Vi tränar på att inte kommu­nicera när vi skickar mejl. Så prata hellre med dina medarbetare. Ingen vill vara en feg chef.

Relaterade artiklar

janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: ”3 ledarfokus gör Sverige världsbäst”

Fokusera rätt – och få ett vinnande lag. ”Jag är helt övertygad om att de sakerna vi jobbar med i landslaget går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

Viktoria Lindhé på &frankly hjälper chefer reda ut samarbetstrassel. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

6 frågor som hjälper chefen lösa samarbetsproblem

Samarbetsförmågan kan lyfta eller sänka ditt team. Och dig som chef. Chefer som tidigt tar tag i gnissel når bättre resultat – och blir mer uppskattade för sitt ledarskap. Så här tar du bäst tag i samarbetsproblem.
2019-2
Kommunikation

Chefsåret 2019 – månad för månad

Chefsåret 2019 är till ända. Hur var det för dig? Chefs reporter Fredrik Kullberg har valt ut 12 stora, små och märkliga ledarskapshändelser som präglat året.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?