Därför ska du känna till fenomenet ”coffee badging”

trendspaning Hört talas om ”coffee badging”? Vi förklarar nya arbetstrenden.

Arbetsmiljö
Publicerad
Illustration: Anna Harvard

Hybrid- och distansarbete har gett upphov till en hel rad nya beteenden i arbetslivet.

Senaste året har vi på Chef berättat om torsdag som är det nya fredag, begreppet ”quiet quitting”, och att många får mer gjort vid distansjobb, för att bara nämna några exempel.

Senast i raden är fenomenet ”coffee badging”, och skulle på svenska kunna översättas till att ”kaffemärkas”.

Detta nya beteende går ut på att medarbetarna kommer in till kontoret en kort stund bara för att ”visa upp sig” och ta en kaffe innan de strax därefter återvänder till hemmakontoret igen.

Så många som 32 procent av hybridarbetarna i Sverige medger att de är skyldiga till ”coffee badging”, enligt Owl Labs senaste undersökning som kartlägger 2 000 nordiska medarbetares attityd till distansarbete.

”’Coffee badging’ belyser den föränderliga dynamiken i hybridarbete. Rädslan för närhetsbias är troligen det som har spelar in här. Medarbetarna vill påminna sina chefer och kollegor om att de finns och är en viktig resurs”, kommenterar Owl Labs-vd:n Frank Weishaupt i ett pressmeddelande.

Bland hybridarbetare i Norden erkänner 38 procent att de har kommit in till kontoret för att kaffemärkas. Fenomenet visar sig vara särskilt vanligt bland chefer (48 procent), enligt resultaten från samma undersökning.

Åsikterna om arbetslivstrenden är föga förvånande många, och spretiga.

När Chef frågar våra följare på LinkedIn om de har gjort sig skyldiga till ”coffee badging” får vi ett gäng kommentarer om fenomenet i sig.

Att komma till kontoret bara för att visa upp sig låter sorgligt. Att vara närvarande är viktigt oavsett om det är digitalt eller på plats, och mycket gott händer när vi människor ses”, skriver en följare.

”Om man känner att man måste komma in för att visa upp sig utan att ta tiden att närvara så kanske man ska fundera på sitt varför?”, skriver en annan.

”Fast det är väl inget fel med det?”, skriver Chefs krönikör Siri Wikander om nya trenden.

I tidigare nämnd undersökning från Owl Labs svarar dessutom 42 procent av svenskarna att de skulle söka nytt jobb om de blev tvungna att återvända till kontoret på hundra procent.

Vilket kan förklara fenomenet med ”coffee badging”.

Och att de som inte har något emot platsbundet arbete på kontoret upprörs av övriga kollegors attityd.

Själva begreppet ”coffee badging” kommer som så mycket annat från engelskan, och har enligt Business Insider blivit allt vanligare som beteende sedan många verksamheter infört en policy om att befinna sig mer på arbetsplatsen.

Andra liknande fenomen är ”presenteismen”, som även en av Chefs följare på LinkedIn nämner, och förklaras som termen för att vara närvarande på kontoret enbart för att skapa en uppfattning om att man arbetar, utan att faktiskt vara produktiv.

Äldre läsare kanske också minns det så kallade ”kavajtricket”, med liknande betydelse.

En sak är säker. Räkna med fler innovativa uttryck för vårt nya sätt att distans- och hybridjobba.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden