ung-mobil-skrivbord-man

Forskare: Våga vara brutalt ärlig mot nyanställda

Misstag, förstörda relationer och en känsla av att vara dålig på sitt jobb blir konsekvenserna av att chefer inte ger nya medarbetare ordentlig feedback redan från början, menar en erkänd professor.

Det har skrivits spaltmeter om det coachande och snälla ledarskapet senaste tiden. Chef har bland annat skrivit om forskning som visar att lönsamheten i ett företag ökar med en snäll chef och om Abba-museets chef, Mattias Hansson, som slagit sig fram i karriären med snällheten som vapen.

Men Michael Watkins, professor i ledarskap och organisationsförändringar på IMD Business School i Schweiz, vänder sig mot trenden i en nyligen publicerad artikel och menar att det coachande ledarskapet ofta går för långt och gör mer skada än nytta.

Chefer som på grund av att de vill vara snälla och hjälpa nya medarbetare genom att endast ge dem uppmuntrande feedback under deras första tid på jobbet – oavsett hur de presterar – gör sina medarbetare en björntjänst, enligt Michael Watkins.

”När de väl får riktig feedback har de redan gjort avgörande misstag, skadat relationer och underminerat sin egen förmåga. Det är som en segelbåt. Ju längre den seglar åt fel håll, desto svårare är det att få den på rätt kurs igen”, skriver han.

Har du som chef låtit en nyanställd göra upprepade fel eller grundläggande misstag i månader kommer det gå ut över deras kolleger som i sin tur kan bli irriterade. Och att ändra andra medarbetares uppfattningar om en ny kollega i efterhand är svårt – i vissa fall omöjligt.

Michael Watkins

Michael Watkins Kommer från: Kanada Gör: Professor på IMD Business School i ledarskap och organisationsförändring. Författare till bästsäljande boken 'The First 90 Days' Karriär i korthet: Tidigare professor på Harvard Business School och medförfattare till ett flertal böcker, bland annat prisbelönade 'Predictable Surprises' 
Kommer från: Kanada
Gör: Professor på IMD Business School i ledarskap och organisationsförändring. Författare till bästsäljande boken ‘The First 90 Days’
Karriär i korthet: Tidigare professor på Harvard Business School och medförfattare till ett flertal böcker, bland annat prisbelönade ‘Predictable Surprises’ 

Så hur ska du istället ge en ny medarbetare feedback? Det bästa är att göra en planerad muntlig 360-feedback till en del av anställningsprocessen menar Michael Watkins.

Michael Watkins tipsar:

– Var tydlig. Detta är en del av en process och det måste samtliga inblandade förstå. Såväl den nyanställde, som dess chefer och andra nyckelpersoner i företaget.

– Gör det enkelt. Låt medarbetaren själv utvärdera sitt eget arbete, vad kan hen göra bättre och vad medarbetaren hade behövt för att kunna utföra arbetet bättre. Ge samtidigt medarbetaren feedback tillbaka.

– Hur och genom vilket forum medarbetaren ska dokumentera sin feedback måste vara glasklart. Ska ni använda googledocs, en mall framtagen av företaget eller något annat sätt?

– Börja ge feedback efter cirka 60 dagar. Då har medarbetaren lärt känna organisationen – och organisationen medarbetaren. Samtidigt är det tidigt nog för att ha upptäckt felaktigheter eller misstag som borde rättas till.

– Är du vd eller högt uppsatt chef – ta hjälp av hr-avdelningen och låt dem sjösätta processen.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

foretaget
Teamutveckling

Företaget utan chefer: "Gör oss snabbrörliga"

På företaget Centigo finns varken vd, chefer, ledningsgrupp eller långtids­planering. ”Det gör oss mer snabbrörliga”, säger Johan Waller, en av företagets anställda.
butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
nojda
Teamutveckling

Så får du nöjdare medarbetare – 3 tips

Nu har amerikanska psykologförbundet undersökt vad som gör medarbetare nöjdare. 
video
Teamutveckling

Vill förbättra arbetslivet – med TV-spel

Frida Monsén började utforska gamification som ett verktyg i sitt arbete som lärare. Idag ägnar hon sig att åt att hitta tillämpningar för spelmekanismer i yrkeslivet. ”Rätt använt är gamification ett sätt att förändra beteenden och driva motivation”, säger hon.

distans-2
Teamutveckling

4 tecken på att din arbetsgrupp gör succé

Alla högpresterare i samma arbetsgrupp blir succé? Nej, inte nödvändigtvis enligt forskarna. I stället är det andra faktorer som styr gruppdynamiken.
bralarare
Kommunikation

Därför är bra chefer också bra lärare

En ny studie har hittat flera samband.

uppsagning-2
Annonssamarbete Chef + Tholin & Larsson

Kritiska tiden – då kan ni tappa talangerna

Äntligen påskrivet med rätt person! En lång och dyr rekryteringsprocess är över. Men se upp så att allt arbete inte varit förgäves. ”Det här är en farlig fas”, varnar Victoria Ödlund, HR-expert på Tholin & Larsson.
jobbs
Personlig effektivitet

Steve Jobs hemliga 3 mötesknep

Vi har för många och för långa möten. Det anser en stor andel av Sveriges chefer, visar en undersökning. Med tre metoder lyckades Steve Jobs få till mer produktiva möten.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden