Kickoff! Så blir den lyckad – enligt experterna

Det är högtid för kickoffer den här perioden på året. Men hur ska du som chef ordna en kickoff som får medarbetarna att minnas tillbaka på dagen med ett leende på läpparna? Och vad ska du absolut inte göra? Experterna svarar.

Jannis Norén Karras och Anna Brattström.

Dags för kickoff! Nyckeln till en lyckad dag kallas teambuilding, det framgår tydligt när Chef pratar med experter på kickoff och på att skapa gynnsamma grupper.

Men hur gör man då?

”Ett bra team består av två saker; kompetenta medarbetare som vet vad de pratar om, och hur personerna funkar tillsammans som grupp. Vi människor är socialt lata och i arbetsgrupper tenderar vi att dras till personer som är lika oss själva och tycker som vi. Men det skapar inte lyckade team, för då utnyttjar vi inte varandras olikheter på bästa sätt. Det här kan chefen jobba med på kickoffen”, säger Anna Brattström.

Anna Brattström.

Till vardags forskar hon bland annat om gruppdynamik, vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship vid Lunds universitet.

Gåtor och problemlösning är ett ypperligt sätt att ta sig an uppgiften på kickoffen, menar hon.

”Blanda upp medarbetarna och ge grupperna ett komplext problem att lösa tillsammans.  Ge alla olika förinformation för att träna dem i att dela kunskap med varandra. Det gör också att de tränar på att bryta den psykologiska viljan att vara ihop med likasinnade”, fortsätter Anna Brattström. fortsätter Anna Brattström.

Vad gör det för de kollegiala relationerna, skulle det kunna leda till dålig stämning på kickoffen?

”Man ska inte vara rädd för dålig stämning. Däremot ska man vara orolig om den dåliga stämningen dröjer sig kvar och gror. Lyckade grupper är bra på att bråka, när de har bråkat klart lämnar de problemet bakom sig – och går vidare”, svarar Anna Brattström.

”Helst ska upplevelsen vara så minnesvärd att man pratar om den med stolthet, långt efter kickoffens slut.”

Även Jannis Norén Karras, vice vd Svenska Möten, pratar om att satsa på teambuilding-aktiviteter på kickoffen, särskilt nu i tider av hybridarbete.

En tydlig kickoff-trend som stadigt har vuxit är att jobba med företagets kultur, berättar han, något som är centralt för att nå framgång i organisationen.

Jannis Norén Karras.

”Att satsa på företagskulturen har aldrig varit så viktigt för företagen och teambuildingen som nu, med tanke på att man inte ses lika mycket. Det här är något som chefer och ledare måste ta på allvar”, säger han till Chef.

En riktigt lyckad kickoff innehåller aktiviteter som fokuserar på tillhörighet, samhörighet och inkludering i gruppen. Gärna med ett överraskningsmoment, tipsar Jannis Norén Karras.

”Överraskningsmomentet ska deltagarna dela tillsammans, i grupp. Och helst ska upplevelsen vara så minnesvärd att man pratar om den med stolthet, långt efter kickoffens slut”, fortsätter han.

Hur skulle en sådan överraskning kunna se ut?

”Den bästa kickoffen jag själv har varit på hade som överraskningsmoment hur hela vistelsen var planerad. Man tog bort allt som hade med siffror att göra. Istället fokuserades det på personlig utvecklig, med övningar som tog fasta på samarbetet i gruppen. Jag pratar om upplägget fortfarande, fem år senare”, svarar mötesexperten Jannis Norén Karras.

Sedan finns det några big no-no:s på en kickoff. Som chef och ledare ska du absolut inte informera alldeles för mycket och – ännu värre – informera detaljerat, för att sedan avsluta med något ”roligt”, som en inspirationsföreläsare, varnar han.  

”Se till att hela kickoffen består av aktiviteter som är givande för samtliga.”

6 tips – så lyckas du med kickoffen

  1. Identifiera syftet med kickoffen. Ofta handlar det om att skapa tillhörighet, samhörighet och inkludering i gruppen.
  2. Involvera personalen redan i planeringsstadiet.
  3. Ha inte bara envägskommunikation – ta även upp medarbetare på scen.
  4. Aktiviteter: Skapa inslag av rörelse. Det kan vara mikroinslag under dagen där man gör saker tillsammans, gärna med kollegor i olika grupperingar.
  5. Glöm inte överraskningsmomentet. Det ska vara något att minnas, och upplevelsen ska vara delad.
  6. Tänk hållbart – hela vägen. Allt från hur du skapar en inbjudan, till att välja plats med omsorg, och hur gruppen transporteras dit.

Tips: Jannis Norén Karras

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden