ledarskapet

9 punkter för ett gott ledarskap: Så är en bra chef

I 25 år har Chef bevakat ledarskapsfrågor. Här har vi sammanfattat det vi har lärt oss i 9 enkla punkter.

1.En bra chef är en förebild

En bra chef är en förebild som sätter exempel för alla inom organisationen. Hen bottnar i och är tydlig med sina värderingar och är en självklar kulturbärare. Chefen har ett stort engagemang och förstår att välmående och motiverade medarbetare är avgörande för att nå resultat. Hen ser till att framtidssäkra verksamheten. Hen förstår vad chefsrollen kräver och agerar i rollen med stor självinsikt.

Kvinna i blått som har superhjälte-skugga

Läs också: 10 tips för att motivera dina medarbetare

2. En bra chef kommunicerar tydligt och engagerande

En bra chef är lyhörd och inbjuder till dialog och vill skapa engagemang istället för att hålla monologer. Hen är tydlig med mål och vision och vet att transparens och öppenhet leder till ökad delaktighet. Chefen ger en bild av det övergripande målet så att varje enskild medarbetare förstår sin del och roll. Chefen är också en god ambassadör för verksamheten också externt och bra på att kommunicera verksamhetens syfte och värderingar.

3. En bra chef leder sig själv

En bra chef säkerställer att hen har rätt förutsättningar för att kunna göra sitt jobb. Hen är medveten om både sina styrkor och svagheter och tar ansvar för sin egen upskill. Chefen vågar visa sig mänsklig och tar hjälp när det behövs. Hen har självinsikt och vågar vara sig själv. Hen är synlig bland medarbetarna och är öppen och omtänksam, utan att abdikera från chefsrollen. Hen tar stöd i sina värderingar och är tydlig och transparent med dem.

chef-tillit

Läs också: Transparenta chefer skapar tillit i teamet

4. En bra chef rekryterar medvetet och utvecklar högpresterande team

En bra chef attraherar och utvecklar talanger. Mångfald är affärskritiskt och därför tar chefen in personer som kompletterar snarare än speglar teamet. En god ledare omger sig inte bara med ja-sägare utan verkar för en trygg och öppen miljö. Den framgångsrikt rekryterande chefen tänker längre än till sitt eget nätverk. Detta gäller såväl i chefs- som medarbetarled. En bra chef värnar om medarbetarnas hälsa och ser till att belastningen ligger på en rimlig nivå i linje med förutsättningarna. Chefen ser till att teamet ständigt upskillar sig för att organisationen ska ligga steget före.

snallhet

Läs mer: Googlestudie: Snällhet skapar dreamteam

5. En bra chef vågar fatta beslut men också ändra sig

En bra chef har modet att fatta beslut i en turbulent omvärld, men också modet att riva upp ett felaktigt beslut och snabbt ställa om. Hen är prestigelös och stämmer av sina beslut mot förändringar i omvärlden och relevant fakta utan att för den skull tappa sin egen kompass. Chefen har förmåga att besluta både snabbt och långsamt. Hen tar in flera aspekter och lyssnar på andra, men klarar också att hålla linjen även om den blir ifrågasatt.

Läs också: »Börja alltid med att lyssna«

6. En bra chef delegerar fullt ut

En bra chef delar inte bara ut uppgifter, utan även befogenheter och mandat att utföra dem. Dels för att ansvaret får andra att växa, dels för att den medvetna chefen inser att man inte gör allt bäst själv. En bra chef vet skillnaden på att delegera och dumpa. Hen delar också med sig av äran till den som ska vara med och dela den men backar inte från ansvaret.

Porträtt av Heléne Mellquist.

Läs också: Heléne Mellquist: ”Människor som får ansvar blommar”

7. En bra chef motiverar genom att skapa sammanhang och riktning

En bra chef skapar triggande och utmanande mål och ger sammanhang och riktning. Hen verkar för en positiv och lösningsorienterad kultur. Chefen uppmuntrar och motiverar med konstruktiv och tydlig feedback och ber också medarbetarna om återkoppling. Hen hjälper också till att skapa förutsättningar för medarbetarnas utveckling och pushar dem att ta nästa steg.

trovardighet

Läs också: 7 bästa metoderna för feedback

8. En bra chef förebygger konflikter

En bra chef vet att olika åsikter och perspektiv leder till diskussioner och meningsskiljaktigheter som för verksamheten framåt. Det är inget att vara rädd för om man har satt gemensamma tydliga riktlinjer för hur man uppträder mot varandra. Chefen vet att man förebygger konflikter genom att lyssna och låta missnöje komma upp till ytan och hanteras innan det blir för stort. Medarbetarna ges verktyg för att själva hantera konflikter, men chefen inser också när det är dags att själv kliva in och agerar då snabbt.

konflikt-2

Läs också: Konflikt på jobbet? Så löser du den bäst

9. En bra chef når resultat

En bra chef förstår att ledarskap handlar om att få med sig människor för att nå verksamhetens mål. Hen ser möjligheter och skapar hållbara resultat på kort och lång sikt.

omtyck

Läs också: 10 vanor omtyckta chefer har

mpuff
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.
Vetenskapligt grundade strategier, metoder och teorier från Executive MBA-programmet på Stockholms universitet lyfter Pernilla Medsons förändringsledarskap. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Studierna ger riktning och driv in i framtiden

Ledarskapsstudierna på universitetet ger extra energi och visar vägen – precis när det behövs som mest. "Lektionerna är ett tillfälle att lyfta blicken och tänka framtid", konstaterar Pernilla Medson, svensk vd på det digitala hälsobolaget ResMed.
Ledarskapsutveckling sker i vardagen enligt svensk studie.
Teamutveckling

Forskning: Vardagen viktig för din utveckling som ledare

Ledarskapskurser inte är allt, visar en studie. En stor del av ledarskapsutvecklingen sker istället i det vardagliga arbetet.
ungaskador
Arbetsmiljö

Allt fler unga skadar sig på jobbet: ”Allvarligt”

Antalet unga under 25 år som skadar sig på jobbet ökar kraftigt. Det visar nya siffror från Arbetsmiljöverket – som oroas av utvecklingen.
chefentystmote
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
axfoodlouise
Teamutveckling

Matjätten ökade mångfalden – med hjälp av algoritmer

Från högar av ansökningar i butikerna till centraliserad rekrytering med algo­ritmer.

inflytande
Arbetsmiljö

Undersökning: Så stort inflytande har kollegerna – i våra liv

Känns det som att jobbet styr ditt liv? En undersökning visar nu att bara familj och vänner har större inflytande än kollegerna.
utanfor
Teamutveckling

Rädd att lämna någon på jobbet utanför – inför ”schysstombud”

Syften med den gemensamma AW:n är att få ihop gruppen – men risken är ändå stor att någon medarbetare känner sig utanför. Därför inför mediebyrån Oh My en ny roll på företaget: Ett ”schysstombud”.