Kickoff mer poppis än någonsin – här är höstens trender

Det råder rekordtryck på kickoffer efter sommaren. Och det finns några tydliga trender som utkristalliserar sig.

Minns du förr i tiden när kickofferna gick ut på att fylla medarbetarnas huvuden med allt som hade hänt det senaste året och allt som var på gång – och det från en scen med den ena talaren efter den andra? För att sedan avsluta allt med långbordsmiddag?

Den här typen av konferenser och evenemang post pandemin är big no-no, menar Jannis Norén Karras, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten. Turligt nog är det heller inte många arbetsplatser som numera ordnar den sortens evenemang, även om det fortfarande händer.

Kraftigt uppdämt behov

”Det finns ett otroligt tryck på konferenser och kickoffer i år, ett tryck som vi inte har upplevt tidigare. Tydligt är att det existerar ett kraftigt uppdämt behov av att ses. Det började redan i våras och har bara fortsatt nu efter semestrarna. Engagemang och social samvaro är stora trender för årets kickoffer”, säger Jannis Norén Karras till Chef.

Jannis Norén Karras

Teamet och arbetsglädjen står i centrum och relationen mellan medarbetarna ska stimuleras. Många arbetsplatser anordnar därför aktiviteter som stärker känslan av att höra ihop.

”Det handlar om att laga mat tillsammans, dreja ihop eller aktivera sig utomhus på olika sätt. Aktiviteterna ska vara inkluderande, alla ska kunna genomföra dem. Som att ta en promenad i skogen, eller reflektera över en övning i en hängmatta”, fortsätter han.

Vad bör undvikas på en kickoff?

”Ett fel många arbetsgivare fortfarande gör är att de fyller dagarna med alldeles för många punkter. Det är inte hållbart. Att bara sända ut information är något man kan göra digitalt. En kickoff ska innehålla luft mellan de olika aktiviteterna och uppmuntran till dialog.”, säger Jannis Norén Karras.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden