brev-ordsprak
Foto: Anna Hansson

Moraliska citat stoppar oärlighet på jobbet

Att använda sig av citat som visar på en stark etisk moral minskar risken för oetiska och oärliga beteenden på jobbet, visar ny forskning.

”Du är inte bara ansvarig för vad du säger, utan även för det du inte säger.”

Att använda uttryck som detta, som ursprungligen kommer från Martin Luther King Jr. minskar oärlighet och dåliga beteenden på jobbet, visar ny forskning från UNC’s Kenan-Flagler Business School.

Studierna pekar på att vi ogärna ber någon utföra en oärlig handling, som att gå med skumma villkor eller ett tveksamt projekt, om vi uppfattar personen som moralisk.

Under flera experiment fick deltagare, som trodde att de deltog i en studie om dataspel, veta att de fick mer pengar om de lyckades få någon av de andra i sitt team att omedvetet sprida en lögn. Studien visade att deltagarna var mindre benägna att försöka få någon att ljuga om personen i fråga hade avslutat sitt mejl med ett etiskt laddat citat.

Men inte nog med det.

”Vi såg också att när deltagarna fick se ett sådant citat, sjönk deras vilja att överhuvudtaget sprida ett falskt meddelande. Så citatet skyddar inte bara personen som använder sig av det från att bli ombedd att göra något tveksamt, utan påverkade även hur deltagarna betedde sig generellt”, säger Sreedhari Desai, som genomförde studierna, till Harvard Business Review. 

Forskarna tittade även på hur det fungerade i praktiken på arbetsplatser i Indien. De upptäckte att de medarbetare som bar religiösa symboler, förknippade med moral, eller använde sig av etiska uttryck under arbetet, fått mindre förfrågningar att göra något oetiskt senaste halvåret än andra på kontoret.

Läs också: Dåligt humör smittar som snuva

Läs också: Bli en bättre chef – tvivla på dig själv

Läs också: Chefer leder inte som de tror

Studien visade också att medarbetare uppfattade de chefer som använde sig av någon form av etiskt laddade citat som mer moraliska ledare, även när de inte kom ihåg vad för slags citat det handlade om.

Läs mer om undersökningen på hbr.org

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
Torbjörn Lindgren, Invono
Annonssamarbete Chef + Invono

4 vanor att sno från lyckade ledningsgrupper

Digitaliseringen i svenska bolag når inte alltid ända upp i toppen. Ledning och styrelse ligger ofta efter i sina arbetssätt. ”Man lever inte som man lär”, säger Torbjörn Lindgren på Invono.

team-overleva
Delegering

Lyckas jobba i ett underpresterande team

För alla som någon gång hamnat i ett team med gruppmedlemmar som inte levererar. Här är tre tips för att få alla att prestera på topp – tillsammans.
pataget
Konflikthantering

Så får du med dig motsträviga medarbetare

Hur får man med sig motsträviga medarbetare på tåget när det är dags för omfattande förändringar? Empati och tydlighet är viktiga nycklar. Här är fem tips för chefer som kämpar i motvind.
chafer-2
Konflikthantering

När Chef surfade loss

Det fanns en tid när it-säkerhet var lika med att inte använda Internet på jobbets nätverk, när sms fick vara max 160 tecken långa och datorskräck var ett reellt problem på arbetsplatsen. Välkommen till mitten av 1990-talet och en djupdykning i Chefs arkiv.
drummers-642540_1280
Konflikthantering

En av tre chefer gör inget åt oljud på jobbet

Många medarbetare i Sverige störs av oljud på arbetsplatsen. Men långtifrån alla chefer tar itu med problemen enligt en ny undersökning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden