nose-bleed-151978_1280-2
Illustration: Pixabay

Dåligt humör smittar som snuva

Om någon är otrevlig mot dig på jobbet är risken stor att du själv blir otrevlig mot nästa person du träffar. Det visar en ny studie från Florida University som arbetsmiljöorganisationen Prevent skriver om. Studien heter, passande nog, ”Otrevlighet smittar som en förkylning”.

”En del av problemet är att vi generellt är väldigt toleranta mot sådana beteenden, men de är verkligen skadliga. En otrevlig stämning har en otroligt kraftfull negativ effekt på arbetsplatsen, säger psykologistudenten Trevor Foulk, som genomförde studien, i en kommentar till universitetets webbtidning.

I studien fick 90 studenter öva på förhandlingsteknik. Det visade sig att om någon förhandlade med en person hen uppfattade som ohövlig blev personen själv ohövlig vid nästa förhandlingstillfälle. Även otrevliga mejl smittade av sig och beteendet kunde hålla i sig så länge som en vecka.

Få upp stämningen på jobbet som chef:

– Fokusera på styrkor
– Ge positiv feedback
– Gör något som får dig att må bra
– Jobba med uppskattning

Läs tipsen i sin helhet här

 

”Du kanske inte stöter på övergrepp eller aggression på din arbetsplats under hela din karriär, men en otrevlig stämning har också en negativ effekt på din prestation. Det är inte något du kan vända ryggen åt. Det spelar roll”, säger Trevor Foulk till tidningen.

ANDRA HAR LÄST:
Motivera på jobbet
Så hanterar du mobbning på jobbet
Chefers inställning påverkar olyckor mest

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
officeforhandling
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag? Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge.
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.