nose-bleed-151978_1280-2
Illustration: Pixabay

Dåligt humör smittar som snuva

Om någon är otrevlig mot dig på jobbet är risken stor att du själv blir otrevlig mot nästa person du träffar. Det visar en ny studie från Florida University som arbetsmiljöorganisationen Prevent skriver om. Studien heter, passande nog, ”Otrevlighet smittar som en förkylning”.

”En del av problemet är att vi generellt är väldigt toleranta mot sådana beteenden, men de är verkligen skadliga. En otrevlig stämning har en otroligt kraftfull negativ effekt på arbetsplatsen, säger psykologistudenten Trevor Foulk, som genomförde studien, i en kommentar till universitetets webbtidning.

I studien fick 90 studenter öva på förhandlingsteknik. Det visade sig att om någon förhandlade med en person hen uppfattade som ohövlig blev personen själv ohövlig vid nästa förhandlingstillfälle. Även otrevliga mejl smittade av sig och beteendet kunde hålla i sig så länge som en vecka.

Få upp stämningen på jobbet som chef:

– Fokusera på styrkor
– Ge positiv feedback
– Gör något som får dig att må bra
– Jobba med uppskattning

Läs tipsen i sin helhet här

 

”Du kanske inte stöter på övergrepp eller aggression på din arbetsplats under hela din karriär, men en otrevlig stämning har också en negativ effekt på din prestation. Det är inte något du kan vända ryggen åt. Det spelar roll”, säger Trevor Foulk till tidningen.

ANDRA HAR LÄST:
Motivera på jobbet
Så hanterar du mobbning på jobbet
Chefers inställning påverkar olyckor mest

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
tranare
Beslutsfattande

Vi sätter betyg på ledarstilarna i landslaget!

Ledare för ledare i herrlandslaget. Vi gör en resa från Tommy Svenssons VM-brons 1994 fram till dagens datum. Här är ledarstilarna som präglat landslaget senaste åren.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden