nose-bleed-151978_1280-2
Illustration: Pixabay

Dåligt humör smittar som snuva

Om någon är otrevlig mot dig på jobbet är risken stor att du själv blir otrevlig mot nästa person du träffar. Det visar en ny studie från Florida University som arbetsmiljöorganisationen Prevent skriver om. Studien heter, passande nog, ”Otrevlighet smittar som en förkylning”.

”En del av problemet är att vi generellt är väldigt toleranta mot sådana beteenden, men de är verkligen skadliga. En otrevlig stämning har en otroligt kraftfull negativ effekt på arbetsplatsen, säger psykologistudenten Trevor Foulk, som genomförde studien, i en kommentar till universitetets webbtidning.

I studien fick 90 studenter öva på förhandlingsteknik. Det visade sig att om någon förhandlade med en person hen uppfattade som ohövlig blev personen själv ohövlig vid nästa förhandlingstillfälle. Även otrevliga mejl smittade av sig och beteendet kunde hålla i sig så länge som en vecka.

Få upp stämningen på jobbet som chef:

– Fokusera på styrkor
– Ge positiv feedback
– Gör något som får dig att må bra
– Jobba med uppskattning

Läs tipsen i sin helhet här

 

”Du kanske inte stöter på övergrepp eller aggression på din arbetsplats under hela din karriär, men en otrevlig stämning har också en negativ effekt på din prestation. Det är inte något du kan vända ryggen åt. Det spelar roll”, säger Trevor Foulk till tidningen.

ANDRA HAR LÄST:
Motivera på jobbet
Så hanterar du mobbning på jobbet
Chefers inställning påverkar olyckor mest

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
byajobb
Karriär

3 frågor du måste besvara – innan du säger upp dig

Sugen på en ny utmaning? Då finns det 3 viktiga frågor du bör ställa dig själv innan du tar steget fullt ut och går vidare i chefskarriären.
googlecool
Beslutsfattande

Google: 10 saker alla bra chefer gör

I tio år har Google forskat fram vilka egenskaper som är mest framgångsrika hos en chef.
tholin-henrik_sandstrom2
Annonssamarbete Chef + Simployer (Tholin & Larsson)

3 frågor som avslöjar hål i en kompetensstrategi

Kompetensbrist är en växande dold kostnad i svenska företag. Hög tid att skaffa kontroll över situationen. Att ställa tre frågor är en bra början
tuffabeskeed
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden