Viveca Sten: ”Stenhård strategi bakom min framgång”
Du föreläser om kriminalromanledarskap. Vad är det?
”Det finns mycket som förenar ledarskap och författarskap. Det är i stort sett samma saker som gjort mig till en framgångsrik chef som nu har gjort mig till en av Sveriges tio bästsäljande deckarförfattare.”
Vad är det som förenar dessa till synes så omaka roller?
”Ta reklamfilmen med Jean-Claude Van Damme när han gjorde The Epic Split för Volvo Lastvagnar – tänk dig den trave med power-points ända upp i himlen som skulle krävas för att uppnå samma resultat. Genom att bygga en berättelse kan du få med dig dina medarbetare – och när du får dem att bli engagerade, då har du ett emotionellt kapital att tillgå.”
Vad menar du med emotionellt kapital?
”Tänk vad jag begär av människor. Jag får dem inte bara att köpa mina böcker, jag får något dyrbarare, jag får deras tid. Det tar 15–20 timmar att läsa en av mina böcker. Så annorlunda är inte en medarbetare från en läsare. Om du kan få dina medarbetare att bry sig om de utstakade målen och känna en lojalitet som liknar den som mina läsare känner för mina karaktärer, då får du med dem på en helt annan resa. Du måste nå ner i folks eget engagemang och få dem att vilja vara med.”
Viveca Sten
Gör: Författare. Tar livet av folk i Sandhamn i hittills åtta deckare. Böckerna har sålt i 3 miljoner exemplar världen över. Senaste boken I sanningens namn utkom 4 november. Fick i somras den franska utmärkelsen Le Prix Polar i kategorin bästa översatta kriminalroman.
Ålder: 56.
Familj: Gift, tre barn i åldrarna 16, 20 och 23 år.
Bor: I Danderyd och i sommarhus på Sandhamn.
Karriär: Dubbelexamen jur kand och civilekonom. Chefsjurist på Amadeus Scandinavia (SAS),
Letsbuyit.com och på Postnord (svensk-danska posten). Styrelseledamot i bl a Systembolaget och Röda Korsets Center för torterade flyktingar. Debuterade 2008 med I de lugnaste vatten medan hon fortfarande var anställd på Postnord men har skrivit på heltid sedan 2011.
Hur gör man det?
”Vad jag än skriver kan jag aldrig skriva något lika läskigt som det du kan föreställa dig med din egen fantasi. Därför behöver jag trigga dig via dina tankar och associationer. Och engagemang skapar du genom att spela på det emotionella registret och använda dig av känslor som ilska, tillfredsställelse, glädje, tillit med mera.”
Hur överför man det här till ledarskapet mer konkret?
”Jag pratar om hur viktigt det är att vara ärlig. Och veta vad du pratar om. Ska du få med dig dina medarbetare på en ny strategi eller ny målsättning måste du tala ur hjärtat. Folk märker om du kör bullshit eller om du är ärlig i ditt ledarskap. Du läcker dina tankar.
Som ledare måste man också vara modig. Om du gör en verksamhetsplan på samma sätt som tidigare år kommer du naturligtvis att få samma resultat. Det var rätt modigt av mig att säga upp mig för att starta en helt ny karriär som deckarförfattare, och jag gjorde modiga saker som chefsjurist också. Du måste våga ta det långa språnget och landa på andra sidan utan att veta om du kommer att landa mjukt eller inte.
Till det hör även att du måste våga misslyckas. Det är populärt att prata om just nu, men hur många är det som verkligen gör det? De flesta kör ’safe’ ändå. Som författare misslyckas man hela tiden, jag fick bland annat en helt gräslig recension på min första bok. De skrev att språket var gymnasialt och att de inte förstod hur någon kunde ge ut sådan smörja. Vad jag menar är att det inte finns några framgångshistorier som inte kantas av misslyckanden.”
Och när det kommer till den mytiska inspirationen som många legendariska författare hänvisar till?
”Den tror jag inte ett dugg på. Du har väl aldrig hört talas om en tandläkare som bara lagar tänder de dagar han känner inspiration. Författarskap, precis som ledarskap, är ett jobb som vilket annat. Jag tror på passion, man måste brinna för det man gör, men efter det är det hårt arbete som gäller. Tänk 10 000 timmarsregeln (av Malcolm Gladwell, reds anm). För att bli riktigt bra krävs minst 10 000 timmars arbete.”
Tre lärdomar enligt Viveca Sten:
1. Kill your darlings. Det är lätt att bli förälskad i ett projekt men är det inte tillräckligt bra måste du kunna släppa det. Gäller även på medarbetarnivå.
2. Skapa ett tillåtande klimat. Blir man grinig av kritik så tystnar den. Jag måste kunna ta att redaktören strukit tre sidor för att de inte är spännande.
3. Var grundlig och noggrann med detaljerna. Äkthet. Medarbetarna märker direkt när du inte vet vad du pratar om.
När du skickade ditt första manus på vinst och förlust till några förlag bifogade du en målgruppsanalys och en marknadsföringsplan. Vilka ledarskapskunskaper har du fått mest användning som författare?
”Det är en strategisk blick, bland annat från mitt arbete i koncernledningen för svenska och danska posten, Postnord. Jag har förstått värdet av att inte bara skriva böcker utan att även bygga ett författarskap. Det är en del av min framgång och har lett till att mina böcker finns i 25 länder. Böckerna är förhoppningsvis bra läsning, men jag har även tänkt igenom i vilka länder jag vill finnas, vilka förlag jag vill jobba med, vilka synergieffekter jag kan hitta mellan de olika marknaderna, hur mina olika produkter som böcker, tv-serier och varumärket synkar och så vidare.”
Finns det någon konkret situation när din strategi varit avgörande?
”Jag har inte låtit mig översättas till engelska förrän nu, trots att jag har gett ut åtta böcker. Om man släpper en bok i USA och England och den floppar är den engelskspråkiga marknaden död för all framtid. Därför nappade jag först när Amazon Crossing frågade. De är en strategiskt intressant partner, framför allt genom sin distribution. Första boken, Still waters, gick ut i en smygpremiär 1 september och har redan sålt i mer än 100 000 exemplar.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.