Tremeterspresenten – så inför du snällare organisationer
Poeten, författaren och föreläsaren Bob Hansson har i mer än sex års tid fördjupat sig i forskning om snällhet. Nu kommer hans bok, ”Snällast vinner”, som vill visa att snällhet skapar bättre ledare, mer samarbete och större framgång.
Varför har du skrivit boken?
”För att göra världen bättre och på grund av hybris – jag tror att en bok kan förändra världen. Och jag vill att chefer, människor med inflytande och makt att påverka ska läsa den, för världen förändras uppifrån och ner.”
Du skriver att snällhet skapar bättre resultat – vad menar du med det?
”I studier har man kunnat se att den absolut viktigaste parametern för framgångsrikt samarbete är psykologisk trygghet, och det som skapar den är teamets snällhet. Jag kollar i varje sekund av min relation till flocken och om jag inte är trygg så kommer jag att prestera sämre. För vi är i första hand aldrig anställda, professionella yrkesutövare. Vi är i första hand människor.”
”Många tror att snällhet minskar deras inflytande, att man får hög status för att man är rik, snyggast eller bäst på padel, men tvärtemot vad många tror associerar människor kompetens med schyssthet.”
Så relationerna är viktiga?
”Relationer är det viktigaste. Forskaren Shawn Anchor som skulle undersöka vilka studenter som lyckades bäst hittade inget mönster förrän han upptäckte att de som var nöjda med sina relationer presterade bättre i alla ämnen. När MIT följde människor på jobbet med spagettidiagram som följde deras rörelser, såg de att de som minglade mycket fick mer gjort. Och att det går bäst för de som är mest generösa.”
Kan en snäll chef förlora sin auktoritet?
”Många tror att snällhet minskar deras inflytande, att man får hög status för att man är rik, snyggast eller bäst på padel, men tvärtemot vad många tror associerar människor kompetens med schyssthet. I en studie av 70 000 ledare var det bara 1 på 2 000 som klarade av att anses både otrevlig OCH kompetent.”
Vad är det viktigaste jag ska göra som chef för att skapa en snällare organisation?
”Skapa en bekräftande kultur med mer komplimanger än kritik och gå före själv som ledare. Inför enkla strukturer. ’Tremeterspresenten’ är en liten grej som bland annat har fått patienter på ett sjukhus att i 40 procent högre grad rekommendera det sjukhuset till andra. Jag har varit med och infört den på skolor i Kalmar. Det handlar om att när man är tre meter ifrån en person möter man blicken. När man är en och en halv meter ifrån hälsar man. Hjärnans belöningscentrum går igång och det är som att få gratis praliner flera gånger om dagen – som man inte ens blir tjock av!”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.