Supersäljchefens bästa karriärtips – som ”slår alla säljmanus”
Familjen insisterade på att hon skulle bli ingenjör. Själv ville hon bli socionom. Men Vina Suleyman insåg tidigt att hon var väldigt bra på att sälja. Här är hennes vassaste karriärråd.
”Jag är alltid ute efter nej-kunderna för det är då samtalet börjar. Ett nej kommer inte utan anledning. Det är just resan från nejet till att kunden vill ha det jag säljer, och till och med uppskattar tiden med mig, som är det roligaste med säljjobbet – och det jag känner mig mest stolt över”, säger Vina Suleyman.
I dag är hon säljchef inom B2B på telekombolaget Tre, och har 13 personer under sig.
Framgångsreceptet är, enligt henne, hög emotionell intelligens och förmågan att kunna sätta sig in i kundens situation, i kombination med att våga vara sig själv och inte vara rädd för ett nej.
”Det slår alla säljmanus i världen”, säger Vina Suleyman.
Bara 27 år gammal har hon redan gått långt och gjort en raketkarriär.
Men så kommer hon också från extremt fattiga förhållanden och hade lovat sig själv att ta sig så långt bort från fattigdom som hon någonsin kunde.
”Det enda jag visste var att jag ville bli någonting stort och att jag ville bli bäst på det jag gör.”
Hon kom som 12-åring till Sverige med sin mamma och tre yngre syskon.
Redan då hade hon säljet med sig i bagaget. Sedan sjuårsåldern hade hon bidragit till försörjningen i Kurdistan genom att pärla halsband och sälja, medan pappan, som varit politiskt aktiv, sökte deras nya framtid i Sverige.
KARRIÄREN I KORTHET
2003: En sjuårig Vina introduceras tidigt i säljrollen när hon växer upp i Kurdistan och pärlar halsband som säljs till Röda Korset. Samtidigt får storasyster Vina ta ett stort ansvar för sina yngre syskon tillsammans med sin mamma eftersom Vinas pappa är på flykt för att hitta en plats där familjen kan få bättre förutsättningar.
2007: Vina kommer som tolvåring till Sverige och Husby med sin mamma och tre yngre syskon. Hennes fokus blir att lära sig språket och komma in i samhället.
2013: Vina är danslärare och drar in extrapengar med egenarrangerade fotbollsturneringar och försäljning av postkodlotter vid sidan om studierna.
2016: Efter studenten blir det ett jobb hos en återförsäljare inom telekom där hon slår säljrekord, blir månadens säljare flera gånger och årets nykomling samtidigt som hon coachar teamet. Åtta månader senare blir hon gruppchef.
2017: Vina blir säljchef i en nystartad verksamhet inom finans- och försäkringsbranschen och tar alla möjliga roller, bygger upp säljverksamheten från grunden och utvecklar snabbt en organisation som når sina säljmål.
2021: Börjar på Tre som säljchef, fokuserar på hur teamet ska ta fler marknadsandelar. Det senaste året har Vina samtidigt varit ansiktet utåt för Tres rekryteringskampanj Sales Queens på Tiktok. En kampanj som resulterat i åtta gånger fler ansökningar från kvinnor till försäljningsroller.
”Jag förstod snabbt att jag hade säljförmåga och det gav bra erfarenhet att göra det i en så tuff miljö.”
På gymnasiet i Sverige började hon sälja postkodlotter. När hon sålde en lott redan i det första samtalet kände hon direkt igen kicken det gav.
Hon hade tänkt jobba ett år efter gymnasiet för att sedan söka till universitetet.
Föräldrarna insisterade på att hon skulle bli ingenjör, själv ville hon utbilda sig till socionom. Den drömmen kom dock helt av sig när hon började som återförsäljare åt Telia.
”Det var en helt ny värld som öppnade sig för mig och jag insåg att telekom är framtiden.”
Hon slog snabbt det befintliga säljrekordet, blev utsedd till Månadens säljare några månader i sträck och sedan till Årets nykomling.
Men Vina Suleyman ville att hela teamet skulle nå budget, och insåg att hon också ville leda. Redan efter fyra månader blev hon coach åt andra medarbetare, och gruppchef efter åtta månader.
”Jag var bara 22 år, men coachade äldre säljare. Det var tufft, speciellt att leda män i 35-årsåldern med stort ego. Då var det skönt att kunna luta sig mot sina försäljningssiffror.”
Fast ibland räcker inte ens det, för hon får ofta ett annat bemötande när människor får reda på hur ung hon är.
”Här kommer en tjej som hade det dåligt redan vid 3-4 års ålder, och som såg saker en person här kanske aldrig har sett. Det ändrar ens uppfattning. Man mognar mycket fortare. Jag fick gå in i en vuxenroll ganska tidigt.”
När säljbolaget som Vina Suleyman var anställd av gick i konkurs visste hon att hon ville starta eget, men också att hon behövde mer erfarenhet.
”Det enda jag visste var att jag ville bli någonting stort och att jag ville bli bäst på det jag gör.”
Hon blev säljchef på en nystartad verksamhet inom finans- och försäkringsbranschen, Amtrust, byggde under tre års tid en hel säljorganisation och anställde 15–20 säljare.
Efter en mammaledighet tackade hon ja till sitt nuvarande jobb som säljchef på Tre.
”För mig var det viktigt att ta mig in i business to business-världen. Det är inte mer utmanande än att jobba med privatpersoner, men det är annorlunda. Man jobbar mer i team.”
Idag? Nu pluggar Vina Suleyman business management parallellt med jobbet och fortsätter drömma om att så småningom starta eget, för som hon säger: Säljet är ju själva drivmotorn i varje verksamhet.
Vina Suleymans 3 bästa karriärtips
- Var alltid en student i det du gör. Ständigt lärande, ständigt tränande. Det är helt avgörande att vara nyfiken och vilja lära.
- Nätverka! Det är extremt viktigt för att förstå vad som finns, få inspiration och hjälp, bland annat på Linkedin.
- Målmedvetet självledarskap. Definiera dina karriärmål och gör en handlingsplan. Det räcker inte med vad och varför, du måste ha hur:et också.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.