Så skapar du bättre relationer på jobbet – 3 tips
På det stora hela trivs du ju på jobbet. Intressanta och utmanande uppgifter, en hel del att säga till om och dessutom en modern, ergonomiskt utformad arbetsplats. Det är bara ett problem: Av någon anledning klickar du inte med kollegerna.
Visst, vänskapliga relationer med kollegerna är långtifrån allt, men att det inte skulle bidra till välbefinnande och en lyckosam karriär är svårt att förneka. Så ge inte upp! Här är några tips från The Muse på hur du ökar chanserna att knyta an.
1) Analysera problemet
Sätt situationen under lupp och var så ärlig mot dig själv som möjligt. Hur väl försöker du egentligen interagera socialt? Anstränger du dig för att bidra till konversationen runt kaffebordet eller drar du dig undan till ditt skrivbord så att de andra inte får en chans att lära känna dig? Kanske måste du ta dig själv i kragen och utstråla lite mer värme.
2) Var genuin
Att anpassa sin personlighet för att bättre passa in i en grupp är en fälla som vi alla har fallit i, men ingen orkar i längden vara någon annan än sig själv. Varför inte satsa på det i stället? Ge kollegerna en ärlig chans att lära känna dig. Bryt in med egna berättelser, om passioner, intressen eller någon tankeväckande artikel du läst.
3) Vidga horisonterna
Klickar du verkligen inte med någon på kontoret? Eller är det bara något du antar, eftersom du inte omedelbart knyter an till en specifik grupp av människor? Testa att slå dig ner med olika konstellationer i lunchrummet, bortom din närmaste kollegekrets. Sluta försöka ”klicka” med precis alla, hitta i stället den där särskilda personen du verkligen känner gemenskap med.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.