Så ska franska anställda ”tvingas” koppla ner

Alla vet hur svårt det kan vara att inte öppna jobbmejlen. Därför överväger en del franska arbetsgivare handfasta metoder för att få medarbetarna att koppla bort efter att jobbet slutat för dagen. Allt för att leva upp till den nya lagen om anställdas rätt att logga ut på fritiden.

Arbetsrätt
Publicerad
Foto: Unsplash

Vid årsskiftet infördes den omtalade franska lagen som innebär att medarbetare på företag med fler än 50 anställda inte behöver ta del av jobbmejl eller andra meddelanden från sin arbetsgivare efter arbetstid. Arbetsgivarna måste därför förhandla fram riktlinjer internt om vad som gäller.

Syftet med lagändringen är att minska stress och risk för till exempel utbrändhet genom att säkra återhämtningstiden mellan arbetstillfällen.

Dagstidningen Le Monde listar tio metoder – många hämtade från den tyska bilbranschen – varav åtminstone tre används eller håller på att införas.

Läs också: 4 sätt att skapa oreda och bli mer kreativ

Kanske något att inspireras av för svenska chefer som månar om medarbetarnas hälsa?

1 Blockera servrar för alla utom chefer kvällar och helger. Metoden har prövats av tyska Volkswagen 2011 och i Frankrike överväger nu bankkoncernen BPCE en liknande åtgärd.

Tysta perioder: It-företaget Intel testade 2008 att införa tysta – och mötesfria – tisdagsmorgnar med mejlen i offlineläge och telefonen avstängd. Även ”stör ej”-skyltar modell hotellrum användes. Metoden gav både högre effektivitet och livskvalitet enligt Bloomberg – 71 procent av deltagarna ville rekommendera det för andra.

Läs också: Hitta tid för träning – expertens bästa tips

3 Smarta semesterinboxen: Enligt Le Monde har biltillverkaren Daimler utvecklat mjukvara som automatiskt raderar inkommande mejl under semesterperioden – med ett autosvar där mottagaren informeras om åtgärden samt får kontaktuppgifter till en av den lediga personens kolleger eller vikarie.

4 Rapportera hemarbete: BMW låter anställda skriva in inarbetade timmar hemmavid på ett ”sparkonto” via intranätet.

5 Fördröjda mejlutskick: Finns i flera vanliga mejlprogram och tillåter kvällsarbetande chefer att inte störa medarbetarna med mejl vid den tidpunkt de skrivs.

Läs också: 6 bästa tipsen – lär dig googla som en chef

6 Mejlfria dagar: Infördes på franska e-handelsföretaget Priceminister Rakuten i syfte att höja medvetenheten kring den nya lagen.

7 Sluta svara alla: Inspireras av hur Nielsen i USA stängde ner svara alla-funktionen 2009 och minska inboxinflationen? Tja, varför inte?

Läs också: I år rekryterar vi med VR

8 Anti-stress-disclaimer: Ni vet den där raden om att innehållet i mejlet inte får spridas till obehöriga? Ett tillägg som börjat användas enligt Le Monde är också följande rad: ”Detta mejl kräver inte omedelbar respons.”

9 Alternativ till mejl: Intranät? Slack? Facebook Workplace? Alternativen till mejl är många – och kan minska internkommunikationen i mejlkorgen rejält.

10 Vilorum på jobbet: Tupplur, meditation eller bara ett tyst rum? Olika arbetsplatser, olika syften. Men det finns gott om exempel.

Läs också: 4 tips för att lyckas på Linkedin

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.