Så lyckas toppcheferna påverka på Twitter
Traditionellt har starka ledare influerat genom att utöva makt och använda sina styrkor på rätt sätt. Auktoritet och förmåga att visa vägen även i svåra tider har varit centralt. Men i den digitala verkligheten blir också social intelligens allt viktigare.
I en artikel på INSEAD Knowledge kallas detta för det nya demokratiska ledarskapet – en process där engagemang går i två riktningar – uppifrån och ner och nerifrån och upp.
Twitter Influence Index, som utvecklats under ledarskapsprogrammet YPL (Young promising leaders) mäter hur inflytelserika topp-vd:arna är på plattformen, sett till hur mycket deras tweets engagerar och hur ofta de twittrar. Mätningarna gjordes januari-augusti 2015 – vilket kan vara bra att tänka på inte minst när det gäller listans fjärdeplats.
Läs också: Tre karriärmisstag på sociala medier
Här är de mest inflytelserika företagsledarna på Twitter:
1 Tim Cook, Apple
2 Bill Gates, Bill &Melinda Gates Foundation
3 Elon Musk, Tesla Motors
4 Donald Trump
5 Richard Branson, Virgin
6 Rupert Murdoch, 21 Century Fox
7 Aron Levie, Box
8 Ash Ashutosh, Actifio
9 Satya Nadella, Microsoft
10 Brian Chesky, Airbnb
Läs också: Därför lönar det sig att svara på Twitter
En analys av listan i INSEAD-artikeln ger fyra bra tips och en något deprimerande insikt:
Less is more. Tim Cook twittrade bara 50 tweets under mätningsperioden, men fick nära 2000 retweets per inlägg, som ofta är korta och personliga om kunder, tack till personalen eller driver en fråga, som rättigheter för hbtq-personer.
Engagerade följare är viktigare än många följare. Bill Gates, som har 15 gånger fler följare än Cook men bara hälften så många retweets – vilket säger att förmågan att påverka inte beror på antalet följare, utan snarare på hur engagerade följarna är.
Prata mediets språk. Elon Musk, trea på listan, använder teasers i korta tweets som ”Det är dags.”
Var ödmjuk. Richard Branson, plats fem, delar ofta med sig av tips och erfarenheter av personliga misslyckanden.
Kvinnliga toppchefer saknas på topp tio. Dels speglar detta det trista jämställdhetsläget på den här chefsnivån – men enligt artikelförfattaren David Dubois, professor i marknadsföring, är det även så att kvinnor tenderar att använda sociala medier i mindre utsträckning när det gäller professionella syften.
Läs också: Led som stjärnorna i Silicon Valley
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.