Därför lönar det sig att svara på Twitter

Kommunikation
Publicerad
Det lönar sig att svara på Twitter. Foto: Anna Hansson

I en fältstudie har forskare på Handels följt sex större konsumentinriktade företags agerande på Twitter och bedömt attityderna hos två grupper följare – en kontrollgrupp och en experimentgrupp.

Både vad gäller positiv attityd mot företaget och köpintention gentemot deras produkter noterades en statistiskt signifikant ökning för de företag som kommunicerade med sina följare.

Kommunikationen handlade främst om kundtjänstärenden, berättade Jonas Colliander, assistant professor, under ett seminarium på SNS tidigare i maj.

”Det krävs visserligen mer resurser och engagemang från organisationens sida. Men vill man på lång sikt bygga sitt varumärke är detta agerandet i sociala medier att föredra. Kunderna uppfattar att man bryr sig och lägger resurser på dem.”

Både positivt laddad och negativt laddad kommunikation mättes i studien. Man tittade inte på om hur länge svaret dröjde, men enligt Jonas Colliander finns det anledning att tro att effekten ökar om man som företag anpassar sig till mediets spelregler och normer.

”Signalen man sänder är att man vet vad det är man håller på med när man faktiskt svarar på frågorna.”

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden