tweet
Det lönar sig att svara på Twitter. Foto: Anna Hansson

Därför lönar det sig att svara på Twitter

I en fältstudie har forskare på Handels följt sex större konsumentinriktade företags agerande på Twitter och bedömt attityderna hos två grupper följare – en kontrollgrupp och en experimentgrupp.

Både vad gäller positiv attityd mot företaget och köpintention gentemot deras produkter noterades en statistiskt signifikant ökning för de företag som kommunicerade med sina följare.

Kommunikationen handlade främst om kundtjänstärenden, berättade Jonas Colliander, assistant professor, under ett seminarium på SNS tidigare i maj.

”Det krävs visserligen mer resurser och engagemang från organisationens sida. Men vill man på lång sikt bygga sitt varumärke är detta agerandet i sociala medier att föredra. Kunderna uppfattar att man bryr sig och lägger resurser på dem.”

Både positivt laddad och negativt laddad kommunikation mättes i studien. Man tittade inte på om hur länge svaret dröjde, men enligt Jonas Colliander finns det anledning att tro att effekten ökar om man som företag anpassar sig till mediets spelregler och normer.

”Signalen man sänder är att man vet vad det är man håller på med när man faktiskt svarar på frågorna.”

Relaterade artiklar

cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Anna Svedman på SPP hjälper företag undvika dyra missar vid utlandsjobb.
Annonssamarbete Chef + SPP

Se upp med onödiga pensionsmissar vid utlandsjobb

Planerar ditt företetag att expandera globalt? Undvik då onödiga missar och fallgropar för medarbetare som jobbar utomlands. Det är enklare än du tror.
Charlotte WWeibe, HR-direktör på TUI, och roboten Pepper.
Kommunikation

Här lär sig alla AI – och roboten Pepper hjälper till 

Resebolaget TUI går på offensiven digitalt, och en av satsningarna är att alla ska lära sig AI, oavsett vad man jobbar med. 
chefentystmote
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
Annonssamarbete Chef + ECIT

Knepet för att växla upp: Frigör tid för chefer

Företag som vill växla upp behöver frigöra tid och kraft för sina chefer. Då är outsourcing ett självklart val. ”Det har gett oss en extra boost”, säger Daniel Hörnqvist, vd på snabbväxande Frank Dandy.
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan: Cheftester

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare i ett cheftest. Här i Ledarligan visar vi topplistan över de chefer som fått högst poäng, samt ett urval av alla cheftester som gjorts.