tweet
Det lönar sig att svara på Twitter. Foto: Anna Hansson

Därför lönar det sig att svara på Twitter

I en fältstudie har forskare på Handels följt sex större konsumentinriktade företags agerande på Twitter och bedömt attityderna hos två grupper följare – en kontrollgrupp och en experimentgrupp.

Både vad gäller positiv attityd mot företaget och köpintention gentemot deras produkter noterades en statistiskt signifikant ökning för de företag som kommunicerade med sina följare.

Kommunikationen handlade främst om kundtjänstärenden, berättade Jonas Colliander, assistant professor, under ett seminarium på SNS tidigare i maj.

”Det krävs visserligen mer resurser och engagemang från organisationens sida. Men vill man på lång sikt bygga sitt varumärke är detta agerandet i sociala medier att föredra. Kunderna uppfattar att man bryr sig och lägger resurser på dem.”

Både positivt laddad och negativt laddad kommunikation mättes i studien. Man tittade inte på om hur länge svaret dröjde, men enligt Jonas Colliander finns det anledning att tro att effekten ökar om man som företag anpassar sig till mediets spelregler och normer.

”Signalen man sänder är att man vet vad det är man håller på med när man faktiskt svarar på frågorna.”

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
monica_eckerdal_svenska_kyrkan
Evenemang

Monica Eckerdal: ”Kyrkan räddar liv på nätet”

Årets digitaliseringsledare. När världen förändras måste kyrkan följa med. Det insåg Årets Digitaliseringsledare när hon startade chattrum och byggde upp själa­vård på nätet. Numera talar kyrkan med ungdomar på ungdomars vis.
distans
Arbetsmiljö

5 företag som låter medarbetare jobba var som helst

Distansjobb kommer stort, både som en följd av gigekonomin och intåget av allt fler digitala verktyg på marknaden.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
docka1
Kommunikation

Bättre kristräning med ny teknik

I digitaliseringstider öppnar avancerad teknik nya möjligheter för kristräning. På Karolinska sjukhuset övas akut kejsarsnitt med en patientsimulator som andas, pratar och krampar. Resultat: mer patientsäkerhet och bättre samarbete.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden