Tre karriärmisstag på sociala medier

Precis som du antagligen kollar upp en potentiell arbetsgivare på Twitter och Linkedin, kollar även rekryterarna upp dig. Här är tre sociala-medie-misstag som kan kosta dig karriären – och vad du ska göra istället.

Okategoriserade
Text:
Publicerad

Trenden att arbetsgivare söker upp kandidater på plattformar som Linkedin växer och en ny undersökning från USA visar att arbetssökandes närvaro på sociala medier spelar en allt större roll för rekryterare.

Så vilka är de allvarligaste misstagen vi gör på sociala medier som kan peta ner oss på listan över heta kandidater. Affärstidningen Fast Company har listat tre av dem.

Misstag 1. Du är för privat.

Att inte vara sökbar eller finnas på sociala medier kan ge intrycket att du antingen har något att dölja – eller inte har något att visa.

Vad du ska göra istället: Dra en linje mellan vad du delar privat för vänner och familj och vad du visar öppet. Du kan till exempel ställa in vem som ska se vilken uppdatering på Facebook eller skapa ett extra mer offentligt Twitterkonto.

Misstag 2. Du har många men irrelevanta följare. 

Undvik att köpa följare eller att följa tusentals på måfå endast för att få följare tillbaka. Det spelar mindre roll hur många följare du har – viktigare är vem som följer dig.

Vad du ska göra istället: Följ personer och företag som du tycker är intressanta och som kan vara intressanta för din karriär. Diskutera och interagera gärna – det visar på engagemang. Men kom ihåg att vara saklig och professionell.

Misstag 3. Du är inaktiv.

Det räcker inte att skapa ett konto. Genom att vara aktiv visar du att du bryr dig om ditt nätverk och är engagerad.

Vad du ska göra istället: Retweeta, kommentera eller dela något du tycker var smart, roligt eller viktigt någon eller några gånger i veckan. Det är en chans att visa vem du är, både professionellt och privat.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden