Ny forskning: Så kommunicerar du bättre
Alla kommunicerar, men långt ifrån alla är kommunikativa. Ny forskning visar vilka fyra beteenden som förbättrar din kommunikation i ditt ledarskap.
”Alla ledare (och alla överlag) kommunicerar, bra eller dåligt – effektivt eller ineffektivt. Men en kommunikativ ledare har som mål att engagera andra genom sin kommunikation och det finns en kompetensaspekt i det. Kommunikationsförmåga är något som kan förbättras och utvecklas”, skriver doktoranden Solange Hamrin vid Mittuniversitetet via en mejlintervju.
Hennes forskning är baserad på tidigare studier inom ämnet ledarskap och kommunikation, samt hundratals intervjuer med chefer och medarbetare på fem svenska företag. Utifrån det underlaget har hon kartlagt och definierat vad det innebär att vara kommunikativ, hur det påverkar en organisation – och hur en organisation påverkar det kommunikativa ledarskapet.
Studierna visar att hur bra en ledare är på att kommunicera är beroende av arbetsplatsens och organisationens kultur och vilka som arbetar där. Likaså påverkas själva organisationen av hur ledaren kommunicerar.
”Ledarskapet formas utifrån ledarnas och medarbetarnas behov och förutsättningarna som finns för ledarskap och kommunikation inom organisationen”, säger Solange Hamrin.
Alltså, en ledare som är bra på att kommunicera kan förbättra en hel organisations kommunikation, precis som en ledare som inte är kommunikativ kan försämra kommunikationen. Och åt andra hållet. I värsta fall kan en ledarens förmåga att kommunicera bli sämre i en organisationen som inte är kommunikativ.
Men det finns sätt att bryta en negativ cirkel – eller förbättra en väl fungerande kommunikation, enligt Solange Hamrin. Det bygger på att ledaren förstår innebörden av att vara kommunikativ.
”Att vara kommunikativ är att involvera andra i beslutsfattandet genom dialog och återkoppling. Det är att vara närvarande och öppen för andras åsikter och input. Det är beteenden som påverkar arbetsmiljön positivt och gynnar effektiviteten”, säger Solange Hamrin.
Hon kunde visa att kommunikativa ledare använder sig av fyra olika beteenden i sin kommunikation; strukturera, utveckla, interagera och representera. Genom att förbättra dem kan en ledare förbättra sin egen, och sin organisations kommunikation.
Så förbättrar du din kommunikation genom de fyra beteendena enligt Solange Hamrin:
Strukturera: Tydliggör mål och förväntningar. Definiera, planera och fördela uppgifter.
Utveckla: Coacha och träna. Ge återkoppling på resultat. Lös problem och uppmuntra självstyrning.
Interagera: Skapa öppenhet, ge stöd och lös konflikter.
Representera: Företräd ditt team och din organisation. Bevaka omgivningen, nätverka och skapa resurser.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.