16 uttryck som får dig att verka oproffsig

Har du stenkoll på hur du pratar och vilka uttryck du använder? Här är 16 fallgropar att akta sig för om du vill verka professionell på jobbet.

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Att inte säga otrevliga, elaka eller kränkande saker till kolleger och medarbetare är självklart för de allra flesta.

Men det finns också uttryck och gester du borde undvika av den enkla anledningen att de inte bara kan missuppfattas som otrevliga eller missvisande, utan de får dig också att låta oprofessionell.

Ofta är det uttryck vi inte är medvetna om att vi säger. Eller så blir det tokigt för att vi använder dem på fel sätt.

Inspirerade av artikeln 17 uttryck som får dig att låta oprofessionell på nättidningen Inc.com skapade Chef en egen lista av de värsta uttrycksfallgroparna för chefer.

16 saker som får dig att låta oproffsig

1. ”Inga problem.”
När du egentligen menar: ‘Varsågod.’ 

Anledning: Om någon tackar dig för att du ställt upp för dem, hjälpt dem med en rapport eller med feedback nedvärderar du deras arbete genom att få det att låta som att det var något som knappast krävde någon ansträngning från din sida. ‘Varsågod’ är mer neutralt och du minskar också risken att medarbetaren uppfattar det som att hen störde dig i ditt arbete med ett problem.

2. ”Förlåt”
När du egentligen menar: ‘Ursäkta.’

Anledning: Att be om förlåtelse eller att be om ursäkt är två helt olika saker. En tumregel: Du ber om ursäkt antingen för:

– Sådant du kommer att göra, som när du behöver tränga dig förbi två kolleger som pratar i korridoren och tar upp all plats.

– Mindre saker du inte kan förutse, som att du stöter in i de två kollegerna för att de inte tittade upp.

Att be om förlåtelse är personligt och det bör du spara till problem av personlig natur.

3. ”Bara…”
Genom att använda ordet bara på fel sätt förminskar du vad du egentligen vill ha sagt. Prova till exempel att läsa meningen under – med och utan – ‘bara’.

Exempel: ”Jag ska (bara) hålla en presentation innan ni går hem för dagen.”

Vilket leder oss in på…

4. ”Lilla/liten”
Exempel:”Jag ska (bara) hålla en (liten) presentation innan ni går hem för dagen.”

Din presentation/projekt/rapport är inte liten om den är viktig nog att visa för dina medarbetare och kolleger.

5. ”Fattar du?”
Anledning:

– Det får dig att låta nedvärderande mot dina medarbetare.

– De kommer antagligen inte vara lika benägna att berätta om det är något de inte förstår.

Säg istället:

”Var jag tydlig nog eller är det något som du vill att jag drar igen och förtydligar?”

6. ”Liksom/Asså/Jag ba/Så/Till han eller till hon/Va”
Anledning: ”Så jag liksom ba sa till hon, va, att du kommer klara uppgiften asså.”

Det kan se överdrivet ut i skrift, men vi har alla ‘våra’ ord som vi upprepar mer än andra. Det kan bero på en specifik dialekt eller en dålig vana. Försök vara medveten om vilka dina är och undvik att upprepa dem för mycket.

Och förresten, det heter ‘till honom/henne’. Inte ‘till han/hon’.

7. Använda klyschor

Det kan fungera någon gång ibland, men laddar du dina tal, dina presentationer, dina mejl – eller ännu värre – dina rapporter med dem finns en (stor) risk att du tas för oseriös.

8. Ursäktande skratt
Att skratta på jobbet är jättebra! Men att skratta ‘ursäktande’ är både förminskande och enerverande. Har du anledning att be om ursäkt – be om ursäkt istället. Annars, gör ingenting.

9. ”Men…”
”Min chef/kollega/partner är jättesnäll, men…”

Du har hört det förut och vet att nu kommer något negativt eller skvallrigt. Undvik därför ordet ‘men’ så ofta du kan. Säg ‘och’ istället.

Läs de här två meningarna:

”Ni har presterat jättebra det här året och nu måste vi satsa ännu mer!”

”Ni har presterat jättebra det här året men nu måste vi satsa ännu mer!”

Skillnad, eller hur?

10. ”Jag är ledsen men så är vår policy”
Skulle en medarbetare ha gjort ett övertramp som går emot er policy, som värdegrund, alkoholhantering eller annat, se till att ta ansvar, prata med medarbetaren och lös problemet. Använd inte policyn som en ursäkt för att rättfärdiga dina beslut, det mesta går att lösa om du verkligen vill.

11. Medvetet komplicerande meningsföljd

Det finns aldrig rimlig anledning att flagrant bevisa din vokala förmåga på sådant vis att dina framföranden blir mer svårförståeliga för din publik än nödvändigt.

Det är både ohyfsat och ineffektivt att prata så dina medarbetare inte förstår vad du säger. Så sluta skryt med dina språkliga kunskaper.

12. Svordomar
Anledning: Om inte dina (eller andras) barn får svära, varför ska då en chef göra det?

13. ”Det är i alla fall vad jag tycker.”
Om du kritiserar ett förslag, berätta inte att du tycker, förklara varför du tycker så.

14. ”Eeh…”
Hjärnan tänker snabbare än vi pratar. Var medveten om det och försök hålla munnen stängd tills du tänkt klart vad du ska säga och försök säga det lugnt i en följd och utan en massa ‘eh, så att, ah, ehm’. Det är svårt. Men övning ger färdighet.

15. Vandra med blicken.
Titta personen du pratar med i ögonen. Annars kommer hen glömma vad du säger och fundera över på vad du tittar på. Om du tycker det är outhärdligt med lång ögonkontakt försök att fixera en punkt mellan den andra personens ögon. Du slipper ögonkontakten men hen tror att ni ser rakt på varandra.

16. ”Faktiskt.”
Många lägger gärna in ett ‘faktiskt’ i slutet av en mening utan att reflektera över ordets innebörd. ‘Faktiskt’ betyder ju ofta att du förväntade dig något annat än vad som inträffade.

Exempel: ”Presentationen gick bra faktiskt.” ”Företagsfesten var faktiskt riktigt kul.”

Och även om du verkligen förväntade dig något annat, behöver inte dina medarbetare alltid veta om det. Ordet faktiskt kan – faktiskt – vara riktigt användbart ibland, men var medveten om hur och när du använder det och säg det inte slentrianmässigt.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden