Person som ser generad ut och håller för öronen

16 uttryck som får dig att verka oproffsig

Har du stenkoll på hur du pratar och vilka uttryck du använder? Nej, tänkte väl det. Här är 16 fallgropar att akta sig för om du vill verka professionell på jobbet.

Att inte säga otrevliga, elaka eller kränkande saker till kolleger och medarbetare är självklart, i alla fall för de flesta. Men det finns också uttryck och gester du borde undvika av den simpla anledningen att de inte bara kan missuppfattas som otrevliga eller missvisande, de får dig också att låta oprofessionell.

Ofta är det uttryck vi inte är medvetna om att vi säger eller så blir det fel för att vi använder dem på fel sätt.

Inspirerade av artikeln 17 uttryck som får dig att låta oprofessionell på nättidningen Inc.com skapade Chef en egen lista av de värsta uttrycks-fallgroparna för chefer.

16 saker som får dig att låta oproffsig:

1. ”Inga problem.”
När du egentligen menar: ‘Varsågod.’ 

Anledning: Om någon tackar dig för att du ställt upp för dem, hjälpt dem med en rapport eller med feedback nedvärderar du deras arbete genom att få det att låta som att det var något som knappast krävde någon ansträngning från din sida. ‘Varsågod’ är mer neutralt och du minskar också risken att medarbetaren uppfattar det som att hen störde dig i ditt arbete med ett problem.

2. ”Förlåt.”
När du egentligen menar: ‘Ursäkta.’

Anledning: Att be om förlåtelse eller att be om ursäkt är två helt olika saker. En tumregel: Du ber om ursäkt antingen för:

– Sådant du kommer att göra, som när du behöver tränga dig förbi två kolleger som pratar i korridoren och tar upp all plats.

– Mindre saker du inte kan förutse, som att du stöter in i de två kollegerna för att de inte tittade upp.

Att be om förlåtelse är personligt och det bör du spara till problem av personlig natur.

3. ”Bara…”
Genom att använda ordet bara på fel sätt förminskar du vad du egentligen vill ha sagt. Prova till exempel att läsa meningen under – med och utan – ‘bara’.

Exempel: ”Jag ska (bara) hålla en presentation innan ni går hem för dagen.”

Vilket leder oss in på…

4. ”Lilla/liten”
Exempel:”Jag ska (bara) hålla en (liten) presentation innan ni går hem för dagen.”

Din presentation/projekt/rapport är inte liten om den är viktig nog att visa för dina medarbetare och kolleger.

5. ”Fattar du?”
Anledning:

– Det får dig att låta nedvärderande mot dina medarbetare.

– De kommer antagligen inte vara lika benägna att berätta om det är något de inte förstår.

Säg istället:

”Var jag tydlig nog eller är det något som du vill att jag drar igen och förtydligar?”

6. ”Liksom/Asså/Jag ba/Så/Till han eller till hon/Va”
Anledning: ”Så jag liksom ba sa till hon, va, att du kommer klara uppgiften asså.”

Det kan se överdrivet ut i skrift, men vi har alla ‘våra’ ord som vi upprepar mer än andra. Det kan bero på en specifik dialekt eller en dålig vana. Försök vara medveten om vilka dina är och undvik att upprepa dem för mycket.

Och förresten, det heter ‘till honom/henne’. Inte ‘till han/hon’.

Läs också: 11 gester som får dig att verkar oproffsig

7. Använda klyschor.
Det kan fungera någon gång ibland, men laddar du dina tal, dina presentationer, dina mejl – eller ännu värre – dina rapporter med dem finns en (stor) risk att du tas för oseriös.

8. Ursäktande skratt.
Att skratta på jobbet är jättebra! Men att skratta ‘ursäktande’ är både förminskande och enerverande. Har du anledning att be om ursäkt – be om ursäkt istället. Annars, gör ingenting.

9. ”men…”
”Min chef/kollega/partner är jättesnäll, men…”

Du har hört det förut och vet att nu kommer något negativt eller skvallrigt. Undvik därför ordet ‘men’ så ofta du kan. Säg ‘och’ istället.

Läs de här två meningarna:

”Ni har presterat jättebra det här året och nu måste vi satsa ännu mer!”

”Ni har presterat jättebra det här året men nu måste vi satsa ännu mer!”

Skillnad, eller hur?

10. ”Jag är ledsen men så är vår policy”
Skulle en medarbetare ha gjort ett övertramp som går emot er policy, som värdegrund, alkoholhantering eller annat, se till att ta ansvar, prata med medarbetaren och lös problemet. Använd inte policyn som en ursäkt för att rättfärdiga dina beslut, det mesta går att lösa om du verkligen vill.

Dags att byta jobb?

Läs också: 8 säkra tecken på att du bör byta jobb

11. Medvetet komplicerande meningsföljd.
Det finns aldrig rimlig anledning att flagrant bevisa din vokala förmåga på sådant vis att dina framföranden blir mer svårförståeliga för din publik än nödvändigt.

Det är både ohyfsat och ineffektivt att prata så dina medarbetare inte förstår vad du säger. Så sluta skryt med dina språkliga kunskaper.

12. Svordomar.
Anledning: Om inte dina (eller andras) barn får svära, varför ska då en chef göra det?

13. ”Det är i alla fall vad jag tycker.”
Om du kritiserar ett förslag, berätta inte att du tycker, förklara varför du tycker så.

14. ”Eeh…”
Hjärnan tänker snabbare än vi pratar. Var medveten om det och försök hålla munnen stängd tills du tänkt klart vad du ska säga och försök säga det lugnt i en följd och utan en massa ‘eh, så att, ah, ehm’. Det är svårt. Men övning ger färdighet.

15. Vandra med blicken.
Titta personen du pratar med i ögonen. Annars kommer hen glömma vad du säger och fundera över på vad du tittar på. Om du tycker det är outhärdligt med lång ögonkontakt försök att fixera en punkt mellan den andra personens ögon. Du slipper ögonkontakten men hen tror att ni ser rakt på varandra.

16. ”Faktiskt.”
Många lägger gärna in ett ‘faktiskt’ i slutet av en mening utan att reflektera över ordets innebörd. ‘Faktiskt’ betyder ju ofta att du förväntade dig något annat än vad som inträffade.

Exempel: ”Presentationen gick bra faktiskt.” ”Företagsfesten var faktiskt riktigt kul.”

Och även om du verkligen förväntade dig något annat, behöver inte dina medarbetare alltid veta om det. Ordet faktiskt kan – faktiskt – vara riktigt användbart ibland, men var medveten om hur och när du använder det och säg det inte slentrianmässigt.

mingla

Läs också: 9 frågor att ställa på minglet som är bättre än: ”Hur är läget?”

Relaterade artiklar

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.