Hittade kandidater via nyckelord på Linkedin
Den här artikeln är en del av Chefs stora undersökning om rekrytering. Läs huvudartikeln här!
Berätta hur ni gjorde!
”Tjänsten var en reseskribent som vi sökte till vårt mediacenter. Här valde vi att göra så att intresserade skulle uppdatera sin Linkedinprofil med två givna kompetenser genom två nyckelord och på det sättet bli synliga för oss som sökande.”
Läs också: Udda rekryteringsmetoden: ”Jag snickrade en skylt”
Hur gick det?
Vings aktiva sociala medier-arbete ledde fram till ett samarbete kring en rekrytering via Linkedin, berättar Sara Hammarberg.
”Det blev ett jättestort intresse med flera hundra som valde att uppdatera med de här två orden. Linkedin gjorde ett första urval, ner till ett tiotal. Sedan träffade vi några av dem, berättade om företaget, gjorde en intervju med personlighetstest som vi alltid gör och tog referenser.”
Skulle ni göra det igen?
”Jag kan tänka mig att vi skulle kunna göra något liknande – eller åtminstone testa nya sätt att rekrytera. Vi jobbar överhuvudtaget mycket med sociala medier.”
Dina bästa tips för att attrahera och behålla kompetens?
”Vi ser till att visa vilka vi är, våra värderingar och förmedla känslan av att jobba här, till exempel i sociala medier. Många av våra medarbetare har jobbat länge här och kan rekommendera andra personer. Samtidigt har vi lyxen av att vara ett starkt varumärke, det finns ett stort intresse för att jobba hos oss.”
Läs också: Så kan du jobba med employer branding
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.