Så jobbar du med employer branding

Okategoriserade
Publicerad
”Vart är vi på väg?” = ledningsfråga. Foto: Unsplash

Den här artikeln är en del av Chefs stora undersökning om rekrytering. Läs huvudartikeln här!

”Det är klart att man kan anstränga sig själv och tänka ut hur man formulerar organisationens syfte – men den stora effekten kommer först när alla rekryterande chefer gör det”, säger han.

Här är tre viktiga steg som man som chef ska tänka på i employer branding-arbetet:

Läs också: Udda rekryteringsmetoden: ”Jag snickrade en skylt”

Henrik Martin. Henrik Martin.

1 Frågorna ”vart är vi på väg” och ”hur får vi tag i de talanger vi behöver” är inte hr-frågor – det är helt och hållet ledningsfrågor. Det måste man vara tydlig med från ledningens sida.

2 Jobba med ditt ledarskap. Det är ledarskapet som för ut syftet i organisationen. Dåligt ledarskap kan inte attrahera och behålla talanger, men med bra ledarskap blir det möjligt.

3 Jobba med kommunikativa koncept som slår an emotionellt och inte bara logiskt.

Läs också: Här kan man klättra hela vägen till toppen

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden