Här får alla dela på vinsten
Pengar är inget att samla på hög tyckte Åke Persson, ägare av företaget Monitor som utvecklar affärssystem för industrin. Så han bestämde sig för att ge bort en del till sina medarbetare. År 2010 fick de anställda för första gången ta del av företagets vinst. Allt över 79 miljoner, som stannade i företaget för att bekosta produktutveckling och investeringar, fördelades mellan de anställda. Den gången blev det hela 12 miljoner i potten.
I dag är Åke Persson avliden, men hans bror, tillika företagets vd, Morgan Persson berättar om den ovanliga vinsthanteringen.
”Åke gjorde alltid saker annorlunda. Han såg det här som ett experiment som skulle pågå i åtta år. Förutom att ge tillbaka till dem som bidragit till vinsten ville han använda utdelningen som en motor för att jobba ännu bättre och effektivare.”
Men med beslutet att dela ut vinsten uppstod en viktig fråga. Borde alla få lika mycket? Nej, blev svaret. Ju mer du bidragit, desto större del av kakan. Endast två parametrar avgör; antalet arbetade timmar på årsbasis samt hur kollegerna bedömer din arbetsinsats.
När systemet skapades utsåg Åke Persson en arbetsgrupp. De tolv personer som varit längst i företaget fick i uppdrag att sätta upp ett regelverk. Hela processen övervakades av företagets revisionsbyrå. En regel är att alla underlag är hemliga utom för vd, ekonomichef och individen själv.
Se filmen: Här får de anställda glädjebeskedet
Närvaro räknas rakt av. Baserat på 2015 års vinstutdelning motsvarade exempelvis varje dags närvaro cirka 2 400 kronor. Det spelar ingen roll om frånvaro beror på sjukdom eller föräldraledighet. Argumentet att man inte kan hjälpa att man är sjuk gäller således inte.
”Din grundlön har du ju alltid. Men det är ju bara när du befinner dig på arbetet som du bidrar till intäkter och ekonomisk vinst”, säger Morgan Persson.
Betygen är ett känsligt kapitel. När Åke Persson berättade för medarbetarna att de skulle få del av vinsten uppstod först ett jubel. Men några medarbetare var kritiska till betygssystemet som de upplevde som obehagligt. Kritiken gick så långt att Åke Persson vid något tillfälle funderade på att strunta i alltsammans.
”Än i dag har vi flera medarbetare som inte vill veta vad de fått för omdömen”, säger Morgan Persson.
Betygsättningen sker en gång om året. Det är en tid av både spänning och oro, berättar han. Varje medarbetare får logga in i ett Excel-dokument där namnen på alla anställda finns listade. Utifrån skalan 1 till 5 (1 är sämst, 5 är bäst) ger de sedan varje kollega ett betyg baserat på en enda men mycket komplex parameter:
Hur väl har NN presterat?
”Eftersom vi inte definierat vad prestation innebär blir detta något av en samvetsfråga. Var och en måste själv fundera på vilka funktioner som behövs i ett företag för att göra det konkurrenskraftigt och hur dessa funktioner ska utföras”, säger Morgan Persson.
För att bibehålla anonymiteten betygsätter man även sig själv. Under högtidliga former sammanställer därefter revisorn och ekonomichefen alla data. Med hjälp av en speciell algoritm – formel – räknar de ut hur stor andel av vinsten varje medarbetare får.
Enligt Morgan Persson är experimentet än så länge lyckat. Personalomsättningen är i princip noll och enligt medarbetarundersökningar trivs folk.
I år fick medarbetarna dela på hela 57 miljoner kronor. I snitt blev det 556 000 kronor per person. Utöver grundlön. Experimentet har förlängts till 2020.
Tre tips från Morgan Persson
1 Bygg bort incitament för taktikröstning genom att medelvärdet på de betyg en medarbetare sätter på sina kolleger måste ligga mellan 2,9 och 3,1. Om inte varnar Excel-systemet.
2 Håll betygen hemliga och använd dem inte som underlag vid lönesättning eller utvecklingssamtal. Men uppmana medarbetarna att själva använda sina betyg som underlag till utveckling på arbetsplatsen.
3 Var försiktig. Systemet ska inte användas om det påverkar företagets affärsidé och grundläggande strategier. Jakten på vinstmarginal får inte hämma investeringsplaner, systemet ska trigga medarbetarna att arbeta effektivare, hjälpa varandra och få dem att skapa fler nya affärer.
LÄS OCKSÅ:
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.