Från illustratör till hög bankchef: ”Följ inte en plan”
Hon började som frilansande översättare och illustratör. Nu är hon en av Nordeas högsta bankchefer. Ninni Franceschi har gått den långa vägen.
Ingvar Kamprad kom ofta förbi i sin skruttiga Volvo. Det var på Ikea i schweiziska Basel, inte särskilt långt från Ikea-grundarens bostad i samma land.
En ung Ninni Franceschi brukade fnissa åt hur de högre cheferna, som kände till besöken i förväg, lämnade sina flotta bilar hemma sådana dagar och cyklade till jobbet för att inte överglänsa Kamprad.
Den konstnärligt utbildade Ninni Franceschi, som pluggat italienska och tyska i Florens respektive Freiburg, ägnade arbetsdagarna åt att bildsätta Ikea-manualer och producera en personaltidning, bland annat.
Är det någon som minns Calimero, en italiensk animerad kyckling med äggskal på huvudet som visades på svensk barn-tv på 90-talet? Det var Ninni Franceschi som tolkade manusen till svenska.
”Jag ägnade mig åt detta i ganska många år, men insåg med tiden att jag inte hade den begåvning som krävs för att försörja mig som frilansande illustratör, översättare och konstnär”, säger hon krasst.
En insikt som efter återkomsten till Sverige fick hennes yrkesbana att ta en radikalt annorlunda vändning.
Ninni Franceschi är i dag en av Nordeas högsta chefer inom bankväsendet och Sverigeansvarig för Private Banking, det vill säga förvaltning av riktigt stora privatförmögenheter på upp till hundratals miljoner kronor.
En remarkabel intern karriär som inleddes med en enkel projektanställning.
KARRIÄREN I KORTHET
1980-tal: Första jobbet i 13-årsåldern, som cyklande leverantör av söndagstidningen på sommarparadiset Yxlan. ”Alla blev väldigt glada.”
1989: Extrajobb på Företagarförbundet, varvat med konststudier, bland annat med att illustrera förbundets tidning.
1990-tal: Frilansande illustratör och översättare, huvudsakligen från engelska och italienska. Gjorde bland annat den svenska översättningen till animerade italienska tv-kycklingen Calimero.
1992: Administration, illustration och produktion av en tyskspråkig personaltidning på Ikea i Basel, Schweiz.
1996: Första jobbet på Nordea, som administrativ assistent. ”Jag behövde en fast heltidsinkomst.”
2000: Första chefsposten på banken, inom internetutveckling. ”Vi byggde de första hemsidorna inom fond- och aktietjänster.”
2009: Utsedd till Nordeas svenska försäljnings- och distributionschef inom sparande och placeringar, efter en snabb intern karriär och ett antal andra chefsposter.
2015: Chef för Private Banking i Sverige och därmed bankens högsta ansvariga inom förvaltning av privata förmögenheter. ”Ett ganska litet antal kunder, men mycket kapital.”
Innan hon skrev på grämde hon sig över att ha blivit nobbad ett annat jobb, hos den stora sprittillverkaren som skulle bygga varumärke med glamourösa supermodeller och plåtningar i exklusiv miljö.
Bankjobbet tedde sig en smula färglöst i jämförelse, men Ninni Franceschi kom snart på andra tankar.
”Det var fantastiskt”, säger hon om de första åren på Nordea som präglades av nybyggaranda.
”Kanske har jag, med min icke-traditionella bakgrund, en fördel då det gäller insikter om kundernas behov och förkunskaper.”
Banken skulle bli digital. Nästan omedelbart blev den teknikintresserade Ninni Franceschi en spindel i nätet i utvecklingen av bankens hemsidor och spirande onlinetjänster.
Jobbade som webbredaktör, kommunikatör, internetutvecklingschef … och sedan i en lång rad ytterligare chefsroller med ökad betoning på finans.
Hon växte upp i Järfälla. Samt på skärgårdsön Yxlan, där familjen hade ett fritidshus och tillbringade månader i sträck under sommarhalvåret.
”Där fanns absolut ingenting att göra, vilket präglat mig en hel del. Jag var tvungen att själv hitta på saker. Att skapa, måla och illustrera blev tidigt väldigt centralt.”
Långvägaren Ninni Franceschi har under åren på banken fått generöst med intern skolning i ledarskap och ekonomi, men skiljer sig med sin bakgrund ändå avsevärt från den gängse, Handels-utbildade bankchefen.
Det ser Ninni Franceschi som ett plus:
”En bank behöver inte bara ekonomer. En bank behöver också ingenjörer, kommunikatörer och talanger från många olika håll, kan inte bara fiska ur samma damm. Jag tror på en mångfald.”
Hon fortsätter:
”Kanske har jag, med min icke-traditionella bakgrund, en fördel då det gäller insikter om kundernas behov och förkunskaper, och om bankernas roll i samhället. Hur tar kunderna till sig komplex finansiell information, hur kan vi göra den mer begriplig? Där har nog mina tidigare erfarenheter kommit till pass. Att få fram ett budskap och förstå målgruppen är till stor del vad översättning och illustration går ut på.”
Vad är roligast med ditt nuvarande jobb?
”Det är att träffa kunderna, människorna, alla våra duktiga specialister. Och det har jag tyckt hela vägen, under mina fler än 25 år på banken. Samtidigt som den fortsatta digitaliseringen är fortsatt väldigt spännande – även mottagarsidan sitter i dag med avancerad teknik som gör att vi kan leverera allt bättre tjänster dygnet runt.”
Ninni Franceschis 3 karriärtips:
- Följ inte en utstakad plan. ”Ta tillfället i akt, gör saker du tror ska utveckla dig, gå i sidled.”
- Ge och ta. ”Använd de kontakter du har, men se samtidigt till att vara kontaktyta för andra.”
- Var snäll. ”Jag tror mycket på det. Att vara snäll mot andra – i det finns också ett egenvärde.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.