Företaget som skvallrar för din chef om du letar nytt jobb
Den som letar efter nytt jobb brukar ju knappast basunera ut det på sitt nuvarande – framför allt inte till chefen. Men nu kanske det blir svårare att hålla jobbjakten dold, när en mjukvarustartup kan räkna ut om du söker jobb baserat på vad du gör på sociala medier.
Du pratar nog knappast med din skrivbordsgranne om att du letar nytt jobb. Eller mejlar ansökningar från jobbkontot. Men har du funderat närmare på vad du gör på sociala medier i din jakt på en ny anställning?
Just detta har startupen Joberate tagit fasta på, skriver Washington Post. Företaget köper eller scrapar publikt tillgänglig data från miljoner individuella sociala medier-konton och ställer samman vad de kallar en J-score, som räknar ut graden av jobbsökande aktiviteter.
Till exempel: börjar du följa företagskonton på Twitter, klickar på Facebook-länkar till artiklar om bästa sättet att skriva cv eller håller högre takt än vanligt i ditt Linkedin-nätverkande så lär du hamna högt på skalan. Därefter kan Joberate dela med sig av datan till sina klienter – kanske din arbetsgivare (om du jobbar i USA)?
Aktiviteter som ställts in som privata kan dock inte samlas in, enligt Joberates vd Michael Beygelman. Inte heller Googlesökningar eller annan surfning utanför sociala medier.
The Post tar också upp den rent etiska aspekten av att som arbetsgivare samla in den här typen av data om sina anställda, och hänvisar till debatter på hr-konferenser om tekniken är ”creepy or competetive”, alltså bara obehaglig eller faktiskt kan ge konkurrensfördelar i jakten på talanger.
Beygelman säger också till tidningen att de flesta av deras kunder inte använder individuella data om enskilda medarbetare:
foretaget-som-skvallrar-for-din-chef-om-du-letar-nytt-jobb/
”De ser det inte som ’aha, nu ska jag spionera på mina anställda.’ De ser det snarare som ’Äntligen kan jag få reda på vad de tänker så att jag kan hjälpa dem.’”
En del av företagets kunder använder dock Joberate i syfte att upptäcka om någon talang håller på att söka sig vidare, för att kunna erbjuda hen interna karriärvägar. Andra har använt datan för att jämföra hur medarbetare hos olika chefer verkar trivas, som en slags passiv medarbetarundersökning alltså.
Dessutom använder Joberate själva informationen för att sammanställa ett index för jobbsökande aktiviteter hos stora företag i USA som helhet – kunder eller ej.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.