Drömprojekt: Skriv en bok – och lyft din karriär
Sociala medier i all ära. Vill du verkligen ge intryck, höja din status och samtidigt ge karriären en skjuts är det en egen bok du bör satsa på.
Det säger Antonia Stackelberg på spökskrivarförlaget Blomdahls Bok som ger ut böcker på uppdrag av kunder som behöver hjälp med strukturen och själva skrivandet.
”Förr var den typiska kunden en vithårig äldre herre som efter en lång karriär i näringslivet ville få ut sina tankar i bokform. Nu ser vi ofta kvinnor i yngre medelåldern som förstått att en egen bok på cv:t är ett karriärmässigt smart drag. Om du fått ut en bok som kommer upp på söksajter som Bokus, har du ju en position”, säger Antonia Stackelberg.
Ett lyckat exempel är affärsmannen Kadim Akca som fick ett enormt genomslag med sin bok Tänk som en turk, som skrevs och lanserades i samarbete med Blomdahls.
Enligt förlaget har den boken sålt i över 10 000 exemplar, lett till 100 000 Google-träffar, över 100 bokade föreläsningar och intäkter på sammanlagt mer än 20 miljoner kronor.
Samtidigt bör man bära i minnet att spökskrivare kostar pengar – 95 000 kronor för en memoarbok, enligt förlagets prislista – och att de flesta böcker säljer i ytterst blygsamma upplagor.
Men även om bara 100 -personer köper boken, är den ändå ett personligt varumärkesbygge för evigheten.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.