Boosta din karriär på mötet – 8 tips

Chefer lägger mer än hälften av sin arbetstid på möten. Oavsett om du håller i mötet eller deltar är det därför ett ypperligt tillfälle att visa din kompetens och imponera på chefer och medarbetare.

Verksamhetsutveckling
Text:
Publicerad

Chef har sammanställt åtta saker du ska göra för att få ut så mycket som möjligt av dina möten – och dessutom imponera på dina chefer och medarbetare med ditt engagemang.

1. Ett möte klockan 10 börjar 09.30. 
Sätt av tid innan mötet för att sätta dig in i ämnet och för att förbereda dina argument. Kom i tid, var gärna först, och ta reda på i förväg hur du tar dig till mötet om det är utanför kontoret. Även online-möten och videokonferenser kräver förberedelser. Tekniktidningen Bitrebels tipsar om att lägga en halvtimme innan mötet på att lära känna tekniken och se till att allt fungerar som det ska.

tag-i-tid

2. ”Kan du ta det där igen?”
Fråga inte för frågandets skull. Men är det något du inte förstår, något du inte håller med om eller en idé du är osäker på. Fråga! Och var beredd att svara när andra ställer frågor till dig.

3. Var djävulens advokat. 
Du behöver inte ha speciellt mycket bakgrundsfakta för att ifrågasätta en idé och om den skulle funka. Du kommer snarare framstå som en kritisk tänkare som tar genomtänkta beslut menar affärstidningen Inc. Var däremot tydlig med att du inte kritiserar någon utan att du är nyfiken på deras idé och om den håller.

djavulens-advokat

4. Sitt stilla och håll koll på den som pratar. 
Att utmärka dig och verka smart på möten handlar inte om att du ska vara i centrum hela tiden. Visa respekt och intresse mot deltagarna och den som håller i presentationen istället. Det både är och uppfattas som smartare än att stjäla uppmärksamhet från mötets syfte.

sitt-still

5. Sitt framåtlutad.
Kroppsspråk säger mer än ord. En framåtlutad position ger intryck av att du är engagerad och verkligen lyssnar på vad de andra har att säga. Sitter du bakåtlutad och en bit från bordet signalerar du att du inte bryr dig.

6. Anteckna så du förstår. 
Förutom att du kommer ha lättare att komma ihåg vad ni diskuterat och kan återkoppla till mötet kommer du visa dina kolleger att det här mötet är viktigt och relevant för dig. Dator är bra om det är du som för protokoll eller du planerar att anteckna mycket. Tar du anteckningar i block – gör det strukturerat och tydligt så du kan läsa dem i efterhand utan att undra över vad du egentligen menade med den där spiralen som ledde till ett moln med en pil till ett frågetecken.

7. Erbjud dig att dela med dig av anteckningarna efter mötet. 
1. Det är snällt och kommer göra dig omtyckt.
2. Det får dig att framstå som ambitiös och ansvarsfull.
3. Du kan passa på att lägga in egna reflektioner under någon punkt och därmed få mer inflytande.

dela-med-sig-sprit-ol

8. Dissa mobilen. 
8 av 10 stör sig på att mötesdeltagare använder mobilen under ett möte och möten blir ofta effektivare utan mobiler. Ha därför mobilen avstängd och i fickan eller väskan under mötet. Du signalerar därmed att all din uppmärksamhet är i mötesrummet och att inget annat är viktigare under den tiden. Väntar du ett viktigt samtal som du absolut måste ta, till exempel att din partner får värkar eller ett besked om firmans framtid, förklara det innan mötet.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.