mote-konversation
Skilj på möte och konversation. Foto: New Old Stock

Bli mer effektiv – sluta kalla samtal för möte

Konferenser, informationsträffar och konversationer är inte möten. Bli mer effektiv genom att skära ner på möten och sluta kalla allt för möten.

Håller din organisation många och ineffektiva möten? Dags att ändra på det.

Börja med att 1, sluta kalla alla era träffar för möten och 2, börja ifrågasätta meningen med era möten och om det är nödvändigt att ni har dem.

”Organisationer drunknar i ineffektiva möten och en av anledningarna till det är att vi kallar dem för just möten. Vill vi ha färre, mer meningsfulla möten måste vi börja använda mer robusta uttryck för att beskriva dem”, skriver författaren och mötesexperten Al Pittampalli i en artikel i Harvard Business Review.

Al Pittampalli, menar att konversationer, workshops och brainstormning är exempel på aktiviteter som ofta felaktigt kallas möten.

1. Konversationer.
Möten kräver förberedelser och har ett syfte. Ett samtal mellan två personer är därför inget möte. Det är en konversation.

2. Workshops.
Du jobbar inte aktivt i ett möte. Antingen sitter du i ett möte eller så jobbar du. Därför: Skilj på en workshop där ni jobbar tillsammans och på ett möte där syftet är något annat än att arbeta praktiskt.

3. Brainstormning.
Varför kalla det ett brainstormningsmöte när det ju är en brainstormning? Det tar fokus från syftet.

Genom att sluta kalla alla aktiviteter för möten så utkristalliseras målet med att man samlas vilket förenklar att bli effektiva under träffen.

Det finns också ofta anledning till att skära ner antalet möten på ett företag för att bli mer effektiv. Exempelvis om mötet är något som hålls på rutin eller om målet med mötet är det sociala sammanhanget.

Läs också: Få alla att engagera sig i brainstormningen

Här är fyra mötesformer du som chef kan sluta använda redan nu:


Infomöten:

Om du som chef brukar samla hela arbetslaget varje gång du har information att delge, så stör du deras koncentration och tar tid från deras arbetsuppgifter. Varför inte skicka ut ett mejl, ett dokument eller ta infon med de berörda en och en? Det kanske blir mer jobb för dig – men mycket mindre jobb för dina medarbetare.

Sociala möten:
Det är möten där ni kanske har en punkt ni ska diskutera men där huvudmålet egentligen är att medarbetarna ska kunna umgås och socialisera med varandra. Och det är ofta en dålig idé. Håll istället en teambuilding eller fest – men tänk på att göra det frivilligt. Någon kanske faktiskt föredrar att vara hemma och jobba.

Formalitetsmöten:
Har ni fasta möten som till exempel måndagsmöten? Varför? Om svaret är att det är måndag, stryk det fasta mötet direkt. Ställ er inte frågan: Vad ska vi diskutera? Fråga er istället: Finns det något värt att diskutera idag?

Beslutsmöten:
Beslut tas inte i ett möte. Beslut tas av ledare. Däremot är medarbetares åsikter och idéer viktiga att luta besluten emot. Så kalla istället dessa möten för argumentationsmöten eller idémöten till exempel.

Tips: Kom ihåg att även om du är ledare och fattar besluten, så betyder det inte att din åsikt, eller idé, alltid är den bästa. Lyssna på medarbetarna och fatta ett övervägt beslut efter de bästa idéerna.

Relaterade artiklar

Antje Jackelén intervjuas av Cissi Elwin i podden Chef Dilemma
Beslutsfattande

Antje Jackelén: Så kan du växa från chef till ledare

”Vi vill ju ha ledare som är helt och fullt människor och inte någon sorts teknokratiska robotar”, säger ärkebiskopen i nya avsnittet av Chef Dilemma, som släpps idag.

Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
Åre Chokladfabriks grundare och ägare Marie Söderhielm, Eva-Lena Grape och Marina Hansson har ingen enskild vd
Beslutsfattande

Åre Chokladfabrik: ”Vi behöver ingen vd”

Delat ledarskap är en självklarhet för trion som grundade Åre Chokladfabrik. Med hjälp av två mot en-strategin, koll på kostnaderna och en icke-auktoritär ledarstil har de fått bolaget att gå med vinst ända från start.
arg-2
Beslutsfattande

Forskning: Därför ska du inte vara aggressiv som chef

Schablonbilden av företagsledaren som aggressiv, beräknande och egoistisk stämmer inte. Den typiska vd:n är tvärtom klart orienterad mot samarbete i sina strategiska beslut, visar ny svensk forskning.

petterpodd
Beslutsfattande

Petter Stordalen: ”Alla val du gör kommer med en kostnad”

I nya avsnittet av Chef Dilemma berättar Petter Stordalen om livsvalen som ledde fram till den punkt han nu befinner sig vid. ”Jag skulle gärna haft Gunhild hos mig varje dag – men Gunhild har en annan ambition. Och då är min uppgift att backa henne.”

duvor
Beslutsfattande

Här blir inga duvor matade – 4 toppchefer om sin pension

Vad gör du i dag? Hur trivs du med livet som pensionär? Vi frågade fyra chefer som passerat pensionsåldern.

Förmågan att pressa sig lite till är en stressfälla för chefer.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Lär dig undvika chefens förrädiska stressfälla

Chefers stress ökar. Samtidigt som vi vet riskerna med att bita ihop och kämpa på. ”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp vid varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
petterny
Beslutsfattande

”Följ inte dina drömmar” – här är Stordalens 10 livsregler

”Följ inte dina drömmar” och ”Tro inte det kommer flygplan bara för att du byggt en flygplats” är två regler som Petter Stordalen ålagt sig själv för att sluta jobba 16-timmars arbetsdagar och kunna utbrista ”Äntligen Måndag!” I sin nya bok berättar han om sina tio livsregler.