”Att vara chef är att vara ensam”

Krönikor
Text: Cissi Elwin
Publicerad

Att vara chef är att vara ensam. Att vara kvinna och chef är att vara ännu ensammare. Och ju högre upp du kommer, desto tydligare blir det. När jag började som vd på Filminstitutet sa min företrädare, Åse Kleveland, att filmbranschen var gubbig. Jag förstod vad hon menade när jag deltog i en debatt på Luleå Filmkonvent och upptäckte att jag var omgiven av endast män.

Jag har genom åren pratat mycket om det här med min gamla kompis Eva Swartz Grimaldi. Hon har fungerat som en förebild och mentor för mig och har haft som sin egen mission att lyfta fram kvinnor.

För ett år sedan blev jag och Eva inbjudna till ett förseminarium till Northern Future Forum, ett politiskt toppmöte där regerings­chefer från alla de nordiska och baltiska län­­­derna, tillsammans med Englands premiär­minister David Cameron, deltog och diskuterade kvinnligt ledarskap med bland andra 150 svenska, kvinnliga chefer. Kvinnan bakom mötet var Sofia Falk, vd och grundare av företaget Wiminvest.

Jag och Eva blev imponerade och bokade ett möte med henne. På den lunchen föddes idén om Battle of the numbers, där tio av Sveriges största företag, med sina vd:ar som frontfigurer, väljer att gå samman för att aktivt arbeta för att öka andelen kvinnor på operativa chefspositioner i sina företag.

Varje företag väljer ut tio kvinnliga chefer i sin organisation och dessa totalt 100 kvinnor ska fungera som experter och inventera vad som redan görs och vad som kan bli bättre, vilka hinder som finns och vilka möjligheter. De ska lyfta fram goda exempel, dela dem med varandra och återrapportera till sina ledningar.

Vi skrev en text som mer lät som beskrivningen av en såpopera.

Vi formulerar det så här:

– 10 storföretag som tar täten.

– 10 företagsledningar som tänker nytt.

– 100 kvinnor som ska vara experter.

Vi skruvade och skruvade på konceptet, kontaktade företag, träffade vd:ar och ledningar på de allra största svenska företagen och blev alldeles överväldigade av det mottagande vår idé fick. Eftersom det ser ut som det gör, endast 16 procent av börsföretagen har kvinnor i sin ledningsgrupp, trodde vi att vi skulle mötas av ett visst motstånd och ifrågasättande. Men inte. Även i de företag där det såg som mörkast ut visade sig engagemanget stort. Alla hade insett att en jämnare könsfördelning inte bara handlar om rättvisa, utan att det också är en överlevnadsfråga för företagen om man ska lyckas rekrytera de bästa medarbetarna i en knivskarp internationell konkurrens. Alltså ytterst en fråga om företagens lönsamhet.

Alla jobbade redan aktivt med frågan, mer eller mindre framgångsrikt och med mer eller mindre svåra förutsättningar. Men de såg en stor nytta i att näringslivet går samman, arbetar tillsammans och lär av varandra.

Den 20 november kickar projektet igång. Det kommer att bli ett år fullspäckat med aktiviteter. Om ett år landar det i ett stort evenemang där vd:arna och kvinnorna ­berättar om sina erfarenheter.

Jag känner mig oerhört glad över att få vara med och driva det här projektet och ­tar tacksamt emot idéer, tankar och uppslag från er läsare (mejla mig på cissi.elwin-frenkel@chef.se). Läs också mer om Chefs egen färska webbundersökning som visar hur skrämmande få företag som har en tydlig jämställdhetspolicy, eller har lyckats nå ut till sina anställda med den.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.