pontus
Pontus Winberg, vd God el.

App pejlar stämningen på jobbet

Varannan chef känner sig tveksam till om de får ut vad de önskar av medarbetarundersökningar. Det visade Chefs undersökning i ämnet för ett drygt år sedan. På God El, som sedan ett och ett halvt år tillbaka använder sig av appen &frankly för att få feedback från medarbetarna, känner vd Pontus Winberg igen sig i dilemmat.

”Medarbetarundersökningar är ju tänkta att känna av känslan och stämningen bland medarbetarna – men det kan vara svårt för dem att veta vad det är de ska svara på. Är det min känsla nu som räknas eller ska svaret gälla för hela året? Samma sak med utvärderingen av svaren som sedan görs – den hamnar lätt i ’men det var ju då’.”

Att i stället hämta in synpunkter på mer löpande basis kändes som ett bättre sätt för God El. I appen kan arbetsgivaren enkelt styra hur ofta frågor ska skickas ut, och också variera frekvensen.

Läs också: Så hanterar du kvinnliga psykopater

”Vi kände att detta är mer anpassat till vår verksamhet med hög förändringstakt. Vår vision är att vi ska vara Sveriges bästa arbetsgivare. Då är det viktigt med anonym input. Vi jobbar i snabb takt, vill ha löpande feedback och vi vill att våra medarbetare ska må bra.”

Alla frågor tas fram av företaget självt, vilket skräddarsyr ytterligare och möjliggör större flexibilitet – även om det är ett krävande arbete, säger Pontus Winberg. Frekvensen varierar, men om inget särskilt händer på företaget skickas frågorna ut med någon månads mellanrum. Vid andra tillfällen kan det handla om dagliga notiser som piper till i medarbetarnas telefoner.

”I våras gjorde vi en mindre organisationsförändring. Då gjorde vi både så att vi pratade om det på måndagsmötena, men samlade också in snabb anonym feedback via appen.”

Metoden gör det också möjligt att skicka olika frågor eller olika mängd frågor till olika medarbetare. Den har man dock inte utnyttjat på God El, där som har färre än 50 anställda.

Läs också: Ebba Blitz karriärtips: ”Våga släppa taget”

Antal medarbetare spelar även roll när svaren behandlas. Resultatet redovisas avdelningsvis, men i de grupper som består av färre än fem medarbetare aggregeras svaren ihop med andras. Allt för att skydda anonymiteten.

Största fördelen är att feedbacken blir ett verkligt verktyg, tycker Pontus Winberg.

”Det är anpassat för våra behov och vi kan se trender lättare – om till exempel förtroendet för ledningen minskat vid ett frågetillfälle kan vi göra en djupdykning i det.”

Bland utmaningarna är att ju mer man som arbetsgivare engagerar sig i hur medarbetarna har det – desto mer behöver man också jobba med frågan. Ett slags inbyggd ökning av ansvar för välbefinnandet alltså.

Läs också: Petter Stordalen: ”Jag struntar i om ni svär över mig”

Vad har ni fått för feedback kring själva feedbackmetoden?

”Både och. Mycket positivt kring metoden, att det är på riktigt, levande och passar God El och vår kultur. Men såklart också synpunkter som ’det kommer frågor hela jäkla tiden’, ’vad ska ni med all den här datan till’ och så vidare”, säger Pontus Winberg.

Har någon känt det som att ’storebror ser dig’?

”Det är många som undrat sett till just hur ofta vi ställer frågor: Är det verkligen så att det inte blir knutet till just mig, att ni kan se vem som svarat vad över tid? Men det blir det självklart inte.”

Pontus Winberg uppskattar att företaget lägger ungefär lika mycket tid på medarbetarundersökningar nu som innan man började använda appen.

”Men det är ett friskare arbetssätt när det är fördelat över året. Det blir aldrig det här stora tunga projektet.”

Tre tips för medarbetarundersökningar

Anpassa undersökningen efter verkligheten. ”För mig är det förlegat att stämma av en gång per år. Vi jobbar snabbare och jag tror att alla gör det. Om man inte gör så här måste man nog göra på något annat sätt, kanske täcka upp genom samtal”, säger Pontus Winberg.

2 Gör det enkelt. ”Det ska inte ta energi, det ska vara lätt och roligt och energigivande.” Enligt Pontus Winberg tar det max ett par minuter att svara på frågorna som skickas ut – även när det är flera frågor.

3 Tänk efter före. ”Att skjuta ut frågor hej vilt vid alltför många tillfällen är inte bra – det gäller att inte ha den typen av frågor för ofta. Vi utgår från värderingar, ledarskapsfilosofi och med-arbetarperspektiv i det arbetet.”

Läs också: 3 dåliga mejlvanor att undvika

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

litapa
Kommunikation

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 
nyya
Karriär

3 tips: Så här bygger du upp ett ovärderligt nätverk

Är du tillräckligt bra på att nätverka? Sociala kontakter är ofta nyckeln till nästa steg i karriären. Här är några tips.
chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden