millennials
FOTO: Unsplash (montage)

5 hisnande fakta om att leda ”millenials”

Internet finns i deras DNA. Nu är generationen ”millenials” på väg att nå höga positioner i arbetslivet. Här är 5 fakta om deras mobilvanor – och vad du som ledare kan lära dig av dessa.

Uppväxt med mobiltelefonen och ständig tillgång till internet. I populärkulturen kallas de för ”millennials” och är framför allt personer födda tidigt 80-tal fram till idag. Chef har tidigare skrivit om hur det är att leda generationen – som på allvar börjar ta ledande positioner i yrkeslivet.

För att lära känna generationen har LivePerson gjort en undersökning där de ställt frågor till över 4000 personer i åldern 18 till 34 för att ta reda på hur de använder mobilen i jobbet och vardagen. Resultatet beskrivs som hisnande, enligt forskarteamet på LivePerson.

”Vi ser att telefonen har blivit en förlängning av jaget. Appar och plattformar (Facebook, Twitter, Instagram) upptar mer tid än livet utanför internet”, säger Rurik Bradbury, forskningschef på LivePerson.

1) Telefonen viktigare än plånboken

Vad skulle du helst ta med dig när du går hemifrån – mobilen eller plånboken? 62 procent svarade mobilen. I jämförelse svarade 72 procent som var äldre än 35 år att plånboken är viktigare.

2) Telefonen – nästan en del av kroppen

Mobilen ligger allt mer sällan i fickan. Två tredjedelar svarade att de tar med mobilen in på toaletten och skriver meddelanden samtidigt som de går på stan. 70 procent svarade också att de har mobilen med en armlängds avstånd när de sover. Hälften tar dessutom fram mobilen om de vaknar till på natten.

Läs också: 90-talister avslöjar – så leder du "millenials"

3) Otålighet med strulande teknik

Om webbutikens hemsida strular då kommer ”millenials” snabbt gå vidare, enligt studien. Generationen kräver nämligen digital bekvämlighet. För köp under 200 kronor får leverantören max 10 minuter på sig – sedan går 73,4 procent av de svarande vidare.

4) Skulle tacka nej till miljonbelopp

Hälften av de svarande i undersökningen säger att det skulle krävas över 8 miljoner kronor för att de skulle bli övertygade om att sluta använda sin mobil. 43 procent menar att inte ens 40 miljoner kronor skulle räcka för att göra de mobilfria.

5) Glöm ”digitalt först”

Du har säkert hört att någon sagt att ”från och med nu tänker vi digitalt först”. Enligt studien tar generationen det ett steg längre. 70 procent av personerna i åldern 18 till 34 säger att de ser framför sig en värld där fysiska butiker försvinner och där all handel sker på nätet. Faktum är att 20 procent svarade att de skulle föredra att slippa prata med andra människor när de handlade.

Fotnot: För att ha underlag att jämföra svaren i undersökningen ställde LivePerson samma frågor till 1016 personer som är över 35 år.

Läs också: 3 tips: Så försvinner du från Googles sökresultat

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.