Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

5 hisnande fakta om att leda ”millenials”

Internet finns i deras DNA. Nu är generationen ”millenials” på väg att nå höga positioner i arbetslivet. Här är 5 fakta om deras mobilvanor – och vad du som ledare kan lära dig av dessa.

Kommunikation
Publicerad
FOTO: Unsplash (montage)

Uppväxt med mobiltelefonen och ständig tillgång till internet. I populärkulturen kallas de för ”millennials” och är framför allt personer födda tidigt 80-tal fram till idag. Chef har tidigare skrivit om hur det är att leda generationen – som på allvar börjar ta ledande positioner i yrkeslivet.

För att lära känna generationen har LivePerson gjort en undersökning där de ställt frågor till över 4000 personer i åldern 18 till 34 för att ta reda på hur de använder mobilen i jobbet och vardagen. Resultatet beskrivs som hisnande, enligt forskarteamet på LivePerson.

”Vi ser att telefonen har blivit en förlängning av jaget. Appar och plattformar (Facebook, Twitter, Instagram) upptar mer tid än livet utanför internet”, säger Rurik Bradbury, forskningschef på LivePerson.

1) Telefonen viktigare än plånboken

Vad skulle du helst ta med dig när du går hemifrån – mobilen eller plånboken? 62 procent svarade mobilen. I jämförelse svarade 72 procent som var äldre än 35 år att plånboken är viktigare.

2) Telefonen – nästan en del av kroppen

Mobilen ligger allt mer sällan i fickan. Två tredjedelar svarade att de tar med mobilen in på toaletten och skriver meddelanden samtidigt som de går på stan. 70 procent svarade också att de har mobilen med en armlängds avstånd när de sover. Hälften tar dessutom fram mobilen om de vaknar till på natten.

3) Otålighet med strulande teknik

Om webbutikens hemsida strular då kommer ”millenials” snabbt gå vidare, enligt studien. Generationen kräver nämligen digital bekvämlighet. För köp under 200 kronor får leverantören max 10 minuter på sig – sedan går 73,4 procent av de svarande vidare.

4) Skulle tacka nej till miljonbelopp

Hälften av de svarande i undersökningen säger att det skulle krävas över 8 miljoner kronor för att de skulle bli övertygade om att sluta använda sin mobil. 43 procent menar att inte ens 40 miljoner kronor skulle räcka för att göra de mobilfria.

5) Glöm ”digitalt först”

Du har säkert hört att någon sagt att ”från och med nu tänker vi digitalt först”. Enligt studien tar generationen det ett steg längre. 70 procent av personerna i åldern 18 till 34 säger att de ser framför sig en värld där fysiska butiker försvinner och där all handel sker på nätet. Faktum är att 20 procent svarade att de skulle föredra att slippa prata med andra människor när de handlade.

Fotnot: För att ha underlag att jämföra svaren i undersökningen ställde LivePerson samma frågor till 1016 personer som är över 35 år.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden