bella

Så leder du ”millennials” – 90-talisterna avslöjar

Nu är 90-talisterna här för att ta höga chefspositioner. Men inte nödvändigtvis inom etablerade företag. Chef åkte till Epicenter där tre 27-åringar dragit igång ett startup-labb tillsammans med Isabella Löwengrip för att fånga upp unga företagare – och hjälpa de på rätt väg i en snabbrörlig värld.

Om Sveriges finansiella maktcentrum idag finns på Stureplan ligger kanske framtiden på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. I skymundan av Hötorgsskraporna ligger Epicenter – en AMF-byggnad som bereder plats för stora och mindre företag. Här delar företag som Sandvik, SJ och whiskeyföretaget Mackmyra kaffemaskin med betydligt mindre aktörer.

Tanken? Att samla innovation på en och samma plats. Totalt är det över 3500 individer som sitter i Epicenter fördelade på 300 bolag. När Chef besöker byggnaden är det en lanseringsfest på bottenvåningen.

”Det sker ofta. Många har anledning att visa upp sina produkter eller fira framgångar. Det är en speciell miljö”, säger Viktor Lundqvist.

Han är en av tre grundare till bolaget Nordic Tech House. Efter en ekonomiexamen vid Lunds universitet gav sig 27-åringen och bästa kompisen Patrik Unevik in i startup-världen – och där har de blivit kvar.

”Vi är i en rätt typisk ålder för startup-bolag. Antingen är du mellan 20-30 och är i början av din karriär. Eller så är du 40-50 år, har gjort karriär inom ett etablerat bolag och vill testa på något helt annat”, säger Viktor Lundqvist.

I deras nystartade bolag ingår även Linus Kaasik, 27, och Isabella Löwengrip, 26. Bloggdrottningen blev nyligen delägare i företaget med konceptet att hjälpa andra entreprenörer. Tanken är att Nordic Tech House ska kliva in och hjälpa till när en startup går på tomgång.

”Du har investerat alla dina sparpengar och fått hjälp av familj och vänner. När din produkt är klar saknas pengar till utvecklare och marknadsföring”.

I stället för att ”gå ut på stan” och hitta investerare som vill gå in med pengar hjälper Nordic Tech House till med utveckling och exponering i utbyte mot aktier i bolaget.

”Att vara en startup innebär att man har ont i magen i början. Vi vill hjälpa till att lindra det och se till så att entreprenören kan fokusera på sin kompetens och sina idéer”, säger Patrik Unevik.

Gemensamt för grundarna är att de är 90-talister. Tillsammans har de över 20 års erfarenhet av startup-världen och att jobba med andra i generationen som kallas ”millenials”. De delar inte åsikten att 90-talister är lata och måste bli curlade. I stället tror de att unga idag måste ha ett tydligt syfte och mål med jobbet de gör.

”Ekonomisk belöning biter inte på 90-talister i samma utsträckning. För att man ska gå den där extra milen och lägga tid på något måste du förstå varför”, säger Viktor Lundqvist.

Så var det inte tidigare?

”Nej, jag tror att du som ”nyexad” ville landa ett jobb på ett flashigt företag. Problemet är att i såna företag tar det tid att klättra oavsett hur duktig du är. Om du i stället ger dig in i startup-världen får du snabbt testa på att sitta i beslutsrum och träffa stora aktörer”.

Du får också leva i en snabbrörlig värld?
”Ja. Om Ericsson hade startat Skype hade den produkten inte varit lanserad ännu – trots att de är världsledande inom kommunikation. Såna saker tar tid i redan etablerade bolag. I en startup kan du inte vänta för länge utan får ändra produkten under resans gång. Det gör att du hela tiden måste vara snabbrörlig”.

Ni sa att en startup kan innebära magont och osäkerhet. Hur hanterar man det?

”Eftersom 90-talister växt upp med osäkra anställningar och en tuff bostadsmarknad är vi vana. Trygghet för oss är i stället vårt nätverk. Har du ett nätverk känner du dig trygg och vet att det kommer ordna sig”.

Hur är ni som ledare?

”Startups består ofta av små team med 4-5 personer. Då behöver man inte ha en uttalad chef som säger åt dig vad du ska göra. Men det är viktigt att det är tydligt vem som har ansvar för vad. Alla är delaktiga – men någon måste leda frågorna”.

Går det att omsätta till en miljö som inte är icke-startup?

”Ja, det handlar om att etablera en kultur som uppmanar till att ta initiativ. Som anställd ska du kunna misslyckas utan att bli utskälld. Det gör att fler vågar ta ansvar och komma med idéer. I rädda organisationer flyr folk ansvar. Sedan är det jätteviktigt att som ledare uttala vad som är syftet med att ni finns. Ett existensberättigande”.

”Vårt budskap är att det är viktigare att göra gott än att vilja vara häftig. Det första håller i längden – det andra är exkluderande!”.

Fotnot: I en tidigare version stod det att AMF driver Epicenter. De äger byggnaden och hyr ut den till fyra entreprenörer som är ansvariga för projektet.

5 tips på hur man leder i en snabbrörlig värld

1) Skapa rätt kultur

I en snabbrörlig värld finns det inget facit. Istället är kulturen vägledande. Fokus ligger på en mottaglighet till initiativ och att man skapar en plats där människor tillåts växa, inte bara professionellt utan även på ett personligt plan.

2) Hellre ”Do Good” än ”Be Cool”

”Doing good” är inkluderande och sprider sig som en löpeld. ”Beeing cool” är exkluderande och bygger på kontrasten mellan du och jag.

3) Använd verktyg

Idag finns det otroligt mycket bra systemstöd som automatiserar manuella, icke-värdeskapande, processer. Använd dem!

4) Börja med frågan: Varför?

Börja med att svara på frågan varför vi gör det vi gör innan man tar reda på vad eller hur. Syftet och målet är det konstanta, vägen dit förändras.

5) Ha bra kaffe 

Det behövs. Tro oss.

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

 

Relaterade artiklar

Serena Williams
Hälsa

Planera tiden – som Serena Williams

Du kan inte klå tennisstjärnan – och investeraren – Serena Williams hastighet på hennes serv, men du kan ta upp kampen om tiden med samma app som hon.
Att snabbt kunna hjälpa till i coronakrisen, bland annat med att paketera handsprit, ökade engagemanget hos medarbetare, menar Anna-Lena Strömsten på Scania.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

”Att hjälpa till finns i Scanias DNA”

En tvärnit i verksamheten startade en positiv kedjereaktion hos Scania. Att hjälpa till under pandemin har gett både ett innovationslyft och ny stolthet. ”Jag ser en nytändning hos medarbetarna”, säger Anna-Lena Strömsten, Head of People Development, hos lastbilstillverkaren.
Målarfärger
Hälsa

Tänk fritt – och väx som chef

Din villighet att lära nytt avgör kvaliteten på dina idéer. Och kreativa idéer har för dig som chef kanske aldrig varit viktigare än nu.
motivation2021
Ledarskap

Tips från 24 toppchefer: Så motiverar du dina medarbetare – och dig själv – just nu

Hur peppar och motiverar vi oss bäst under gråa vinterdagar i coronakrisens tid? Under 24 dagar i december svarade chefer och ledare på frågan hur de motiverar sig själva och sina medarbetare just nu. Här är deras bästa tips att ta med sig in i det nya året. 
Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Person i gul tröja som ser självsäker ut och pekar på sig själv
Ledarskap

Därför överskattar vi vår kompetens – fast vi inte tror det

Fyra av fem yrkesarbetande svenskar tror att deras kompetens kommer att vara lika attraktiv på marknaden om fem år, enligt en ny Sifoundersökning. Men det mesta pekar på att det är helt fel. Ett psykologiskt fenomen kallat Dunning-Kruger-effekten ligger bakom denna överdrivna tilltro till vår förmåga.
Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video:

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

Person som lagar mat i stormkök
Ledarskap

Veckans trendspaning: ”Årets julklapp säger något viktigt om chefers svåra uppgift”

Att stormköket blir årets julklapp är ett tecken på den svåra balansgång mellan trygghet och innovation som chefer och ledare står inför framöver.