forsvinn

3 tips: Så försvinner du från Googles sökresultat

Har du ett förflutet du vill glömma? Kanske ett chefsjobb som inte gick som planerat? Då kanske du vill att händelser försvinner när någon googlar ditt namn. Så här går du till väga.

Desto mer specifikt namn du har – desto större är chansen att händelser både från ditt privatliv och yrkesliv kommer högt upp när någon googlar ditt namn. Och just Google är en tjänst som hela 90 procent av européerna använder när de ska söka information.

Är du missnöjd med vad sökresultatet visar när någon söker på ditt namn finns det sedan 2014 en lösning. Då kom en dom i EU-domstolen som gjorde det möjligt att ta bort sökträffar som är kopplade till ditt namn, skriver Breakit.

Nu har tidningen med hjälp av Datainspektionen sammanställt en lista på hur du kan försvinna från Google.

1) Pröva ditt fall

Alla har rätt att testa sitt fall – men Google tar inte bort saker automatiskt. I stället bedömer sökjätten varje fall utifrån att sökresultatet antingen är irrelevanta eller överflödiga. Om du vill få bort träffar som innehåller domar, ekonomiskt bedrägeri eller att du är en politiker/myndighetsperson som har gjort ett tjänstefel blir det svårare.

Här kommer du till ansökan!

2) Verifiera att du är du

För att Google ska veta att det faktiskt är du som skickar in ansökan måste du bifoga en kopia på en id-handling. Den raderas enligt Breakit en månad efter ärendet är prövat.

3) Radera info globalt

Om du har lyckats få igenom att sökresultatet – då ska det försvinna från Google.se och Google.com. Det ska med andra ord inte spela någon roll var i världen någon söker på ditt namn. Hittills har Google tvingats ta bort 23 000 svenska länkar. Det finns alltså chans att du kan få bort något du inte borde vara kopplat till dig.

Läs också: 12 steg för att klara de nya datareglerna!

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
tranare
Beslutsfattande

Vi sätter betyg på ledarstilarna i landslaget!

Ledare för ledare i herrlandslaget. Vi gör en resa från Tommy Svenssons VM-brons 1994 fram till dagens datum. Här är ledarstilarna som präglat landslaget senaste åren.
friends
Kommunikation

Kompis på jobbet? Så lyckas du som chef

Här är 5 råd för att lyckas med konstycket: Kompis och chef – på samma gång.
sss
Kommunikation

10 dåliga ursäkter alla chefer stött på

”Jag ska bara … jag hinner inte … jag gör det sen.” Ärligt talat – hur trött är du på dåliga ursäkter?

nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
feedback-4
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden