Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Så når du framgång på Linkedin

Karriär
Text:
Publicerad

Linkedin nådde en miljon användare i Sverige hösten 2012. Nätverket ökar med nästan 25 000 svenskar varje månad.

Trots detta är det få personer som dagligen använder Linkedin. I boken ”Nå framgång på Linkedin” av Henrik Björklund, vd på kommunikationsbyrån Right Thing, får du konkreta tips på hur du kan få större utväxling på din insats.

Gör så här:

1. Sätt upp ett mål
Vissa vill bara använda Linkedin för att utöka sitt nätverk, och det är inget fel i det.

Men om du vill byta jobb eller hitta nya kunder får du större effekt om du riktar dina aktiviteter för att nå det målet.

Vill du byta jobb, knyt kontakter i den bransch du vill söka dig till. Vill du hitta nya kunder, bli medlem i grupper där man diskuterar dina produkter eller tjänster.

2. Vässa din profil
Enligt statistik från Linkedin får kompletta profiler upp till 40 gånger fler besökare än de som inte har färdigställts till 100 procent.

Lägg in de relevanta tjänster du haft, och de utbildningar du gått. Fyll även i fliken ”Kompetenser och expertis” (Skills and expertise), som visar vilka specialkunskaper du har.

Håll din profil uppdaterad och ändra så fort du byter jobb, går en kurs eller vill byta bransch.

3. Be om rekommendationer
Du får ännu större trovärdighet om någon annan kan gå i god för dig.

Under fliken ”Profil” finns funktionen ”Recommendations”. Du kan be om rekommendationer från personer som du arbetat med och själv ge till andra.

Användare som har fått rekommendationer har tre gånger högre chans att komma högt upp i sökresultat på LinkedIn.

4. Gå med i grupper
Om du vill hitta nya kontakter, jobbmöjligheter eller uppdatera dig inom något ämne – gå med i en grupp. Sök på din bransch eller ett specifikt ämne. Vissa grupper är låsta, då krävs det en inbjudan från grundaren.

Är du mycket aktiv i en grupp kan du bli utsedd till ”Veckans mest inflytelserika person”. Genom att dela med dig till andra av trender, tips och råd bygger du ditt varumärke som expert.

5. Var strategisk när du söker nya kontakter
Precis som i den vanliga världen är det viktigt med personliga introduktioner när du ska träffa nya människor.
Ett enkelt sätt att skapa nya kontakter är att söka på ”bekantas bekanta”. De kallas andrahandskontakter på Linkedin och har siffran 2 bredvid sin profil.

Det är betydligt lättare att få kontakt med någon om ni redan har en gemensam bekant på Linkedin.

Var strategisk när du börjar bygga ditt kontaktnät. Fundera över varför du söker kontakt med en viss person. Genom att ha kontakt med personer som är framstående inom din bransch stärker du ditt eget varumärke.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden