trend-2
Fjärrstyrda företag är en trend vi kommer få se mer av 2016. Foto: Jon Ottosson/Unsplash

Fyra jobbtrender 2016

Lika säkert som att julen snart är här är att jobbåret 2016 drar igång strax efter den. Det här är vad du kommer att komma tillbaka till efter din ledighet.

Det är inte längre storföretagen som sätter trenderna – det menar Fastcompany som har listat några av nästa års troliga företeelser på våra arbetsplatser.

Istället gror fröna till det nya på de mindre företagen, eller rentav i frilansvärlden.

Den som inte är anställd utan sin egen behöver ju ofta hålla sig dubbelt uppdaterade så mycket som andra, för att kunna framstå som en attraktiv uppdragstagare.

Här är fyra trender som väntas sätta jobbagendan för 2016:

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Fjärrstyrt i första hand
Många är de Skype-möten som har hållits under de senaste åren men 2016 förutspås bli året då de från början mobilt uppbyggda arbetsplatserna – med olika team på olika platser knutna till varandra – slår igenom på riktigt. ”Remote first”, istället för ”remote friendly”, för att använda ursprungsuttrycket. Här finns flera fördelar – ett exempel hittas redan i själva uppbyggnaden av en fjärrstyrd organisationsstruktur, där en undersökning visar att en onlinerekrytering i snitt tar tre dagar att genomföra, jämfört med en klassisk rekrytering som snittar på 43 dagar.

Mindre Powerpoint, mer video
En glad nyhet för alla som drabbas av akut sömnbehov så fort de ser filändelsen ppt. För inte bara medieföretag kommer att satsa på rörligt nästa år enligt Fastcompany – även vad gäller interna presentationer ersätts Powerpoints snart 15-åriga regim av mer film som blir allt lättare att producera.

Nya förväntningar på ledarskap
Allt mindre hierarkiska företagsstrukturer (se också punkten om fjärrstyrda företag ovan) ställer ökade krav på chefer att fungera som inspiratörer och goda samarbetspartners. Mindre mätbara mål och mer systematiserad feedback är ett annat sätt att sammanfatta det hela. Gäller på alla nivåer och även bland företagsjättarna.

Mer fokus på användbarhet internt
Externt, riktat mot kund eller konsument, har det länge ansetts viktigt att implementera användbarhet och tillgänglighet i design av olika produkter. Nu flyttar den ambitionen också in internt på arbetsplatsen. Att lägga tid på att tänka igenom användbarheten för HR-verktyg, it-system och annat vi använder oss av i våra jobb kan generera mycket – i form av gladare och mer effektiva medarbetare.

Relaterade artiklar

bilda
Arbetsmiljö

”Bra chef viktigare än hög lön”

Nu har nästa generation medarbetare sagt sitt. Över 11 000 unga har svarat på vad som är viktigast hos en arbetsgivare – och det är inte hög lön som prioriteras.

kollega
Arbetsmiljö

6 egenskaper som dina kolleger älskar

Bra kolleger är guld värt på en arbetsplats. Men hur blir man egentligen det? Här är 6 egenskaper som gör dig extra populär – och samtidigt imponerar på chefen.

chef_170627_nathat_detalj
Arbetsmiljö

Därför mobbas chefer mer än andra

Chefer löper högre risk än medarbetare att drabbas av nätmobbning på jobbet, enligt en pågående forskningsstudie. Rebecka Cowen Forssell vid Malmö högskola ger råd till de som drabbas.
ad
Arbetsmiljö

Därför raderar hon de anställdas mejl

Är mejlkorgen överfylld efter helgen eller semestern?

kontorsdoden
Arbetsmiljö

Fem sätt att få lugn i landskapet

Blir du konstant avbruten? Känner du dig stressad av allt som händer runt omkring? Så här hittar du arbetsro i ett öppet kontorslandskap.

konstigareler
Arbetsmiljö

7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

Kontrollerade toalettbesök och förbjudna ord i ett verklighetens The Office. Här är 7 bisarra – men innovativa – jobbregler som förvånat medarbetare världen över.
bramoten
Arbetsmiljö

5 gyllene trix för effektivare möten

Över hälften av Sveriges chefer sitter i för många möten, tycker de själva. Och mötena är sällan effektiva, säger fyra av tio. Här är 5 gyllene regler för bättre möten.
sparka
Arbetsmiljö

Experten: Så hanterar du ett varsel som chef

Företaget ska skära ner. Men trots att varslet inte kommit har dålig stämning och galghumor spridit sig på arbetsplatsen. Här är psykologens bästa råd hur du som chef hanterar situationen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden