trend-2
Fjärrstyrda företag är en trend vi kommer få se mer av 2016. Foto: Jon Ottosson/Unsplash

Fyra jobbtrender 2016

Lika säkert som att julen snart är här är att jobbåret 2016 drar igång strax efter den. Det här är vad du kommer att komma tillbaka till efter din ledighet.

Det är inte längre storföretagen som sätter trenderna – det menar Fastcompany som har listat några av nästa års troliga företeelser på våra arbetsplatser.

Istället gror fröna till det nya på de mindre företagen, eller rentav i frilansvärlden.

Den som inte är anställd utan sin egen behöver ju ofta hålla sig dubbelt uppdaterade så mycket som andra, för att kunna framstå som en attraktiv uppdragstagare.

Här är fyra trender som väntas sätta jobbagendan för 2016:

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Fjärrstyrt i första hand
Många är de Skype-möten som har hållits under de senaste åren men 2016 förutspås bli året då de från början mobilt uppbyggda arbetsplatserna – med olika team på olika platser knutna till varandra – slår igenom på riktigt. ”Remote first”, istället för ”remote friendly”, för att använda ursprungsuttrycket. Här finns flera fördelar – ett exempel hittas redan i själva uppbyggnaden av en fjärrstyrd organisationsstruktur, där en undersökning visar att en onlinerekrytering i snitt tar tre dagar att genomföra, jämfört med en klassisk rekrytering som snittar på 43 dagar.

Mindre Powerpoint, mer video
En glad nyhet för alla som drabbas av akut sömnbehov så fort de ser filändelsen ppt. För inte bara medieföretag kommer att satsa på rörligt nästa år enligt Fastcompany – även vad gäller interna presentationer ersätts Powerpoints snart 15-åriga regim av mer film som blir allt lättare att producera.

Nya förväntningar på ledarskap
Allt mindre hierarkiska företagsstrukturer (se också punkten om fjärrstyrda företag ovan) ställer ökade krav på chefer att fungera som inspiratörer och goda samarbetspartners. Mindre mätbara mål och mer systematiserad feedback är ett annat sätt att sammanfatta det hela. Gäller på alla nivåer och även bland företagsjättarna.

Mer fokus på användbarhet internt
Externt, riktat mot kund eller konsument, har det länge ansetts viktigt att implementera användbarhet och tillgänglighet i design av olika produkter. Nu flyttar den ambitionen också in internt på arbetsplatsen. Att lägga tid på att tänka igenom användbarheten för HR-verktyg, it-system och annat vi använder oss av i våra jobb kan generera mycket – i form av gladare och mer effektiva medarbetare.

Relaterade artiklar

tam-2
Arbetsmiljö

Tillit till chefen stoppar stress

Stora förändringar på jobbet kan leda till stress och oro. Nu visar en ny avhandling att tillit och förtroende för chefen kan vara en faktor för att medarbetare ska ha en bra arbetsmiljö.

feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
spotify-2
Arbetsmiljö

Spotify: Nu skrotar vi helgdagar

Är julen inte så viktig för dig? Då kan du i stället vara ledig en annan helgdag – om du jobbar på Spotify. Eftersom det finns 90 nationaliteter i företaget tror Spotify på större flexibilitet.

sorg
Arbetsmiljö

Första Hjälpen-kit vid sorg för chefer

Ensjukvårdslåda med plåster och bandage finns nog på alla arbetsplatser. Nu kommer en version vid sorg.
radda
Arbetsmiljö

3 situationer som skrämmer anställda

Många är rädda på jobbet. Både chefer och medarbetare.

klader
Arbetsmiljö

7 klädesplagg du ska undvika

Du vägrar att införa en klädpolicy på jobbet. Men samtidigt dyker medarbetare upp i flipflops eller trasiga jeans. Så här ska du tackla problemet, enligt affärsajten Forbes.

nyttaaa
Arbetsmiljö

7 tillfällen du ska säga upp dig – första dagen

Efter en tid av intervjuer och jobbansökningar – nu ska du äntligen börja ditt nya jobb. Men det finns tillfällen då det redan första dagen händer saker du inte ska behöva acceptera som nyanställd.
allbright
Arbetsmiljö

Allbrights vd: ”Alltför vanligt i näringslivet”

Över 20 000 inlägg på Twitter. Många har vittnat om sexuella trakasserier i kampanjen #MeToo. Men hur ser det på svenska arbetsplatser? Det är skrämmande vanligt, enligt stiftelsen Allbright.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden