Hört talas om klantacceptans? Så leder du Gen Z

En värdedriven generation som inte gillar att någon bestämmer över dem – och som drar så fort de inte trivs på jobbet? Ja, men det är inte hela bilden av Gen Z, menar Hanna Eriksson, hr-chef på rekryteringsbolaget TB-Group, där merparten av de anställda är under 30 år.

Ledarskap
Publicerad
Hanna Eriksson. Foto: Mattias Bardå

Hundrum, Nocco-kyl, långluncher för att hinna med träningen, livsbalans och stort fokus på att prata om och implementera värderingar.

Det är några av arbetsingredienserna på rekryteringsbolaget TB-Group, med adress i Stockholm, där nästan alla anställda tillhör Gen Z.

Gen Z har beskrivits som en värdedriven generation som inte vill att någon bestämmer över dem. De gillar personalförmåner och har inga problem att snabbt se sig om efter nya jobb om de inte trivs på sin nuvarande arbetsplats.

Men stämmer bilden verkligen?

”Den här generationen har kanske lättare för att kasta sig ut i världen än våra föräldrar. Man lever i ett Tiktok-tempo, där det går fort. Man vet också sitt värde och stannar inte på en arbetsplats om det inte passar. Så, det stämmer”, säger Hanna Eriksson, hr-chef, och själv född 1994.

Hanna Eriksson. Foto: Mattias Bardå

Med ett tillägg:

”Men samtidigt är Gen Z trygghetssökande. Särskilt de som är strax över 20 år. De gillar inte överraskningar, med tanke på pandemi, krig och ekonomisk oro. Det är viktigt med fast inkomst, man vill kunna köpa sin lägenhet och känna sig trygg. De är dessutom rädda för att bli utbrända”, fortsätter Hanna Eriksson.

När hon började 2021 var hon företagets första People & Culture Manager. Från dåvarande 15 anställda har TB-Group vuxit till 43 personer, och finns nu även i Norge.

”Gen Z har väldigt mycket press på sig och är otroligt rädda för att misslyckas.”

Hur leder man en generation där det både ska gå fort och vara tryggt?

”Det går inte att köra på ett spår. Vi försöker jobba brett. Men en viktig sak är klantacceptansen, att som chef våga prata om misslyckanden. Gen Z har väldigt mycket press på sig och är otroligt rädda för att misslyckas”, menar Hanna Eriksson, som själv försöker vara transparent, visa sig sårbar, och leda som hon lär.

En lagom balans mellan tempo och trygghet. En chans till att landa, men ändå utvecklas. När Gen Z visar intresse, ta vara på det som chef och arbetsgivare, är andra råd hon skickar med.

På TB-Group är man i uppstarten av att köra igång ett wellness-program på arbetstid, där de unga medarbetarna ska lära sig mer om sömn, träning och hälsa. Föreläsare, meditationsmorgnar och stegtävlingar finns på schemat.

Hanna Eriksson är övertygad om att det kommer löna sig:

”När vi mår bra, presterar vi bra. Ibland behöver vi stanna upp lite. Vill vi vara lyckade – eller lyckliga?”

3 konkreta tips från Hanna Eriksson – så leder du Gen Z

  1. Klantacceptans. Prata om misslyckanden. Visa själv att du som chef inte är fläckfri och att det är från misslyckanden man lär sig av.
  2. Hitta en balans i Tiktok-tempot. Den yngre Gen Z-generationen som är runt 20 år är mer trygghetssökande än de som är några år äldre. Det ska vara kul på kontoret, samtidigt som det ska vara tryggt.
  3. Självledarskap. Det är fortsatt viktigt att kunna leda sig själv och sin egen tid. Som chef ska du också våga ställa krav. ”Du får det här, men vi förväntar också det här av dig.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden