emma-2
Emma Seppälä.

Emma Seppälä: ”Välbefinnande bästa vägen till framgång”

Emma Seppälä, författare till The happiness track och forskningschef på Stanford University, menar att vi är grundlurade när vi tror att vi behöver stress för att lyckas. Forskning visar att det är tvärtom.

Hur kommer det sig att vi har fått allt om bakfoten?

”Både Skandinavien och USA har varit starkt influerade av lutheranska protestantiska värderingar, där man måste bevisa sig inför Gud. Vi är hårt arbetande industrinationer som mäter värde i produktivitet.”

I din bok Lev lyckligare (The happiness track) skriver du att mer än 50 procent av oss lider av för höga stressnivåer och att 50–80 procent av världens bankdirektörer är helt utbrända. Vilka är de viktigaste signalerna att lyssna till innan det är försent?

”Att man känner sig så utmattad att man behöver dricka kaffe för att ta sig igenom dagen. Har sömnproblem, är orolig eller till och med deprimerad. Och att man börjar få problem med att relatera och kommunicera med andra, tappar i beslutsförmåga och i emotionell intelligens.”

Men gör inte stress oss effektiva? Man pratar ju om positiv stress?

”Vi tror att vi behöver stress för att vara framgångsrika, att vår energi kommer från en hög adrenalinnivå. Vi har börjat förlita oss på stressen som ett sätt att få saker gjorda. Vi överbokar oss. Vad vi inte ser är att medan lite stress kan få oss att klara en deadline, börjar mycket stress försämra alla våra funktioner, såväl kroppsliga som psykologiska och kognitiva.”

Emma Seppälä

Gör: Forskningschef på Center for Compassion and Altruism Research and Education vid Stanford University. Grundare av nyhetsbrevet Fulfillment Daily, samt skribent i Harvard Business Review och Psychology Today. Har också börjat arbeta på Yale med att implementera program för emotionell intelligens.

Ålder: 39.

Familj: Man och en tvåårig son.

Bor: Madison, Connecticut i
USA.

Aktuell: Med boken The happiness track (i svensk översättning Lev lyckligare).

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

En av nyckelfaktorerna, som du är ganska ensam om att lyfta fram, är hur vi hushåller med vår energi?

”Ja, det finns faktiskt ingen anledning att vara helt utmattad när man kommer hem från jobbet. De allra flesta av oss har faktiskt inte gjort något riktigt fysiskt uttröttande. Det handlar om att vi inte kan hantera vår energi. Det som suger musten ur oss är högintensiva känslor och negativa tankar samt självkontroll. Om du i stället försöker vara lugn kommer du att behålla din energi, bli mindre trött, fatta bättre beslut och relatera och kommunicera bättre med din omgivning.”

Vad innebär det att behålla sitt lugn?

”Vi tänker inte på lugn och stillhet som något produktivt, men det hjälper oss faktiskt att behålla vår energi och att bredda vår uppmärksamhet. Du ökar din förmåga att ta in mer, du blir mer kreativ och kan tänka ’outside the box’. Lugn är en kvalitet som inte är så högt värderad i vårt samhälle. Till och med när du frågar människor om vad lycka är använder de ord som spänning, iver, upphetsning, alltså högintensiva känslor som kostar energi i vårt system. Men forskningen visar att det är mycket välgörande att kunna behålla sitt lugn. Att göra saker som att meditera, lära sig olika andningstekniker, ta korta promenader i naturen hjälper dig att lugna ner ditt nervsystem.”

Vilket är det lättaste sättet att lugna ner sig?

”Du kan inte tänka dig lugn men du kan andas dig till det på några korta minuter. Inandning ökar din hjärtrytm medan utandning gör den långsammare. Så genom att ta ett djupt andetag och förlänga din utandning får du en lugnare hjärtrytm samtidigt som ditt blodtryck går ner. Det kan du göra mitt i ett möte, men också 10–15 minuter varje morgon. Fördelen med att göra det på morgonen är att du sätter tonen för resten av dagen.”

På vilka fler sätt gör det oss mer framgångsrika att slå av på takten och behålla lugnet?

”I alla länder och alla industrier letar man främst efter kreativitet när man nyanställer. Trots det ger vi oss inte förutsättningar att bli mer kreativa.”

”Forskning visar att vi är som mest kreativa när vi är avkopplade. Det gäller att fånga upp alla små pauser som erbjuds, till att göra ingenting i stället för att kasta sig över sin telefon. Det är lätt att tro att dagdrömmeri är slöseri med tid, men då är vår hjärna i aktivt problemlösarmode. Att leka, meditera och tillbringa tid i naturen är alla saker som boostar våra lyckonivåer men som också ökar vår kreativitet.”

Tror du på att förbjuda e-post efter arbetstid som man börjat göra i Frankrike och Tyskland?

”Vi tar in 34 gigabyte information motsvarande 100 000 ord varje dag – det får en bärbar dator att krascha på en vecka. Inte så konstigt att vi är sönderstressade. Vi måste lära oss att koppla ner och koppla av. Jag tycker verkligen att du som ledare ska uppmuntra dina medarbetare att helt och hållet koppla ner efter jobbet. Då kommer de att återvända kreativare, gladare och friskare.”

Tre tips för att bli en framgångsrik ledare

1 Visa medkänsla. Du är en förebild. Och ju mer medkänsla det finns på en arbetsplats, desto högre blir lönsamheten, produktiviteten, kundnöjdheten och medarbetarengagemanget.

Ta hand om dina stressnivåer. Det är avgörande för din förmåga att göra ditt bästa och fatta bäst beslut åt ditt företag.

3 Tillbringa tid i stillhet och meditation. Det kommer att få dig att må bättre, göra dig mer kreativ och tillåta dig att bli en innovativ och framgångsrik ledare.

Relaterade artiklar

fikapaus
Experterna

”Hur får jag bort sötsakerna på mitt jobb?”

Bullfaten och tårtorna slukas på arbetsplatsen. Går det att som nytillträdd chef bryta den fikatraditionen – utan att bli impopulär? Experten ger svar.

robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
halsaa
Hälsa

Så påverkas din hälsa – av att resa i jobbet

Resor i jobbet betyder restaurangbesök, hotellnätter och ruckade rutiner. Nu visar en ny Sifo-undersökning att var femte affärsresenär i Sverige lever mer ohälsosamt när de reser med sitt jobb.
jojo
Hälsa

Så stressar du mindre som mellanchef

Mellanchefer har en utsatt situation i hierarkin. Nu lanseras 6 metoder för att sänka stressen och få en drägligare vardag.

lugnet
Hälsa

3 knep: Så behåller du lugnet in i hösten

Utvilad efter sommaren? Risken finns att känslan försvinner samtidigt som löven tappar färg. Här är 3 knep för att behålla lugnet in i hösten.
cubicle_office
Experterna

Experten: 6 enkla friskvårdssatsningar på kontoret

Chefs hälsoexpert ger sina bästa tips på hur du kickstartar hösten med en friskvårdssatsning för dina medarbetare.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
ad
Arbetsmiljö

Därför raderar hon de anställdas mejl

Är mejlkorgen överfylld efter helgen eller semestern?

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden