presentation

Vad säger du – egentligen?

Kroppsspråket säger ofta mer än ord. Vissa hävdar att kroppen står för över 90 procent av de signaler vi skickar till vår omgivning. Men stämmer det? Här är en övning för att ta reda på det:

1. Sätt dig mittemot en kollega. Välj ut ett ämne som ni är överens om, exempelvis om det är bäst att bo i lägenhet eller hus.

2. Diskutera ämnet samtidigt som ni gör ert bästa för att ha olika kroppsspråk under tiden. Om din kollega exempelvis lutar sig bakåt, lutar du dig framåt och så vidare.

Läs mer: Kommunicera som chef – stor guide

3. Byt ämne, men välj nu någonting ni är oense om. Starta en ny diskussion kring detta ämne, men se till att ha samma kroppsspråk denna gång.

4. Utvärdera övningen: I vilken av de två diskussionerna fick ni bäst kontakt? När ni var överens i sakfrågan, men olika i ert kroppsspråk, eller tvärtom?

Många upplever något förvånande att de får bättre kontakt när de är oeniga i sak, men har samma typ av kroppsspråk.

Innebär detta att du från och med nu ska gå runt och imitera din omgivnings kroppsspråk för att få bättre kontakt? Självklart inte.

Däremot kan denna övning fungera som en påminnelse om att orden långt ifrån är det enda som betyder något.

Läs mer: Kommunicera som chef

 

 

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

jobbintervju
Karriär

3 frågor toppkandidater vågar ställa på jobbintervjun

Lyckas på jobbintervjun – genom att låna tre stycken frågor andra toppkandidater använt tidigare.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden