chef_170228_faglar

Syftet med ditt jobb – viktigare än någonsin

Värderingar och tydligt syfte med jobbet blir allt viktigare för att locka och behålla talanger. Att få alla att dra åt samma håll innebär nya utmaningar för ledarskapet.

”Det handlar om bullpappret”.

Så sammanfattade en gång en hotelldirektör sina insikter kring värderingsarbetet. Han upplevde att han inte en enda gång på sin arbetsplats skulle kunna gå förbi ett bullpapper som någon slängt på golvet, för att det skulle innebära att månader av jobb kastades bort på ett ögonblick.

Och visst är ”leva som man lär” en viktig uppgift för chefen när det handlar om värderingar.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Värderingar är också något som allt fler lyfter fram som avgörande för att locka och behålla talanger. Åtta av tio svenskar tycker att det är viktigt att arbetsgivaren organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar – men bara sex av tio anser att det faktiskt sker, visar en ny undersökning från Manpower Groups arbetslivspanel Worklife som genomfördes bland 4 398 personer förra året.

Värderingar och syfte har alltmer blivit en hygienfaktor på jobbet. Var femte tillfrågad uppgav i undersökningen att det som lockar mest med ett jobberbjudande är ett tydligt syfte. Särskilt markant var detta hos studenter, alltså nästa generations medarbetare. Dessutom visar undersökningen att chefer är mer benägna än andra att byta jobb om arbetsplatsen är dålig på att jobba med värderingar.

Så vad riskerar då den som inte plockar upp bullpapperet – det vill säga inte på riktigt efterlever de värderingar som uttalats? Jo, de spelar ett högt spel, enligt Mia Hultman, författare, föreläsare och expert på värderingsarbete.

”Vad som händer när jag som medarbetare slutar arbeta där är att jag går därifrån med en ilska – jag tycker inte att det är en bra arbetsplats och det är inget varumärke jag kommer att prata gott om. Det är faktiskt till och med så att jag kommer att säga ’vet ni – jag har jobbat där, man sa att man hade de här och de här värderingarna men i stället var det så här och så här”, säger hon.

Mia Hultman berättar om en adept som hon hade och som efter en tid på ett företag upptäckte att organisationen inte levde som den lärde. Hen tog ett snack med högsta chefen – som höll med om problemet men helt sonika erkände att han inte vågade göra något åt det. Som ursäkt nämnde han att han var rädd för att sätta igång en ovälkommen förändringsprocess, tappa viktiga medarbetare och riskera sämre ekonomiskt resultat.

Säkert känner många chefer igen sig i rädslan för förändring, kanske inte minst kring de omställningar som digitaliseringsprocesser kan kräva. Mia Hultman, som har 20 års erfarenhet av värderingsarbete i bagaget, menar att motståndet inte är ovanligt.

”Men om en verksamhet verkligen börjar prata om värderingar och leva värderingar får man alltid en enorm kraft. Någon liknade det vid att ha fått ett par nya glasögon som gjorde det omöjligt att sluta se.”

Att hitta sitt syfte och formulera värderingar är en process som tar tid att förankra i en verksamhet – upp till sju-åtta år enligt Mia Hultman. Så var ska man börja?

En startpunkt är att titta på vilken historia man vill förmedla.

”Vilka är vi? Varför finns vi till, vad är vår vision? Man kan välja vad man berättar. Det handlar om ramsättningarna för hela verksamheten. Därefter tar man fram värdeorden – som sedan ska med i affärsplaner, alla större förändringsprojekt, i hur man presenterar sig och i hur man berättar om företaget när man anställer folk”.

Men det räcker inte att titta på enbart verksamhetens värderingar.

”Man måste också ha koll på medarbetarens egna värderingar för att få de gemensamma värderingarna att fästa. Här kan man se tydliga skillnader mellan verksamheter som lyckas och de som inte gör det. För vi måste också på en arbetsplats våga skapa tid och plats för att prata om vad vi tycker om, säg exempelvis tiggare. Ger vi pengar eller inte? Och varför? Det är ett sätt att bli medveten om sina egna värderingar.”

Enligt Mia Hultman är den yngre generationen ofta mer tränade i att utmana och utvärdera sina egna värderingar – och har också därför oftare lättare att ta ställning till egna värderingar i arbetssammanhang. Arbetets syfte är ju, enligt undersökningsresultatet, något som särskilt nämns av yngre som en attraktionsfaktor när man söker jobb.

Vad säger då detta om kommande generationer medarbetare och chefer?

Mia Hultman menar att det på sikt -kommer att handla om att gifta ihop -värderingsstyrning med målstyrning.

”Jag tänker så här: Många verksamheter säger ’vi är resultatbaserade, om vi ska bli värderingsstyrda blir det så suddigt’. Men värderingar är ju tillvägagångssättet, hur vi tar oss till målen och resultaten. Vi måste bli skickliga på att kombinera, att hålla både intentionen i värderingarna tillsammans med att vara mål- och resultatstyrd i huvudet. Där tror jag slaget står. Vi pratar helt enkelt för lite mål och resultat ihop med värderingar.”

Några sätt att kombinera värderingsstyrning och resultatstyrning är att låta värderingar och värdeord prägla uppföljningsarbete och medarbetarsamtal – och att göra dem lönegrundande.

”Då mäter vi även värderingar utifrån målsättningar. Det går inte att säga ’man ska vara passionerad’ bara. Det handlar i stället om: Kan du som kollega se att jag bidrar med att vara passionerad? Det blir också ett kundlöfte – om du hänger hos oss kommer du att få det lilla extra.”

Om ett tiotal år, när den syftestörstande generationen både hunnit komma ut på arbetsmarknaden och klättra i chefshierarkierna, tror Mia Hultman att fler kommer att jobba värderingsstyrt på riktigt.

Hon menar också att framtidens utmaningar kräver en ökad flexibilitet av både medarbetare och chefer. Då förenklar tydliga värderingar som alla är medvetna om.

”Om jag som medarbetare varje gång jag tar ett beslut måste gå till min chef som måste gå till sin chef och så vidare hämmar det ju effektiviteten.”

I det ökade medarbetaransvaret finns också förklaringen till att chefer i undersökningen är något kräsnare än medarbetare när det gäller värderingsstyrda arbetsplatser.

”Min erfarenhet är att på de arbetsplatser där man inte arbetar med värderingar får man lättare en gnällkultur bland medarbetare i stället för att de tar ett eget ansvar.”

Om medarbetarna blir alltmer själv-gående, hur förändras då chefens roll?

Mia Hultman menar att man har ett ansvar som ”eldare” för att få värderingarna att leva i vardagen, både genom sitt eget agerande, men också genom att jonglera med värdeorden och införliva dem i feedbacken.

”Du säger kanske: ’Vad bra att du stannade kvar för att kunden kom in – det är verkligen att ta ansvar.’ Det blir ett slags omvänd form av storytelling. Jag bekräftar värdeorden genom att använda dem i mina återkopplingar – då får jag en berättarkultur att så här gör vi, så här gör vi inte”, säger hon och tillägger:

”Visst är det viktigt att bekräfta det som är rätt, men gränsen kommer först när jag kan säga ’det här gör vi inte’. Framför allt handlar det om att se och reflektera över det. Som med barnuppfostran – inte aga, men säg till.”

Mia Hultman tror att den ökande längtan efter tydliga värderingar och syfte har uppstått på grund av att, som hon säger, världen öppnats upp för oss.

”Värderingar har en viktig roll som brygga och öppnar för olikheter. Om jag är trygg i mina värderingar, så kan jag bli nyfiken på andras, vad de tycker och varför. Men om jag inte riktigt vet vad jag tycker blir min inställning i stället aggressiv. Jag får ofta höra åsikter som att med värdestyrda arbetsplatser blir det bara en viss sorts människor på en arbetsplats. Men det är precis tvärtom.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Motivation

Följ en enda regel – och rivstarta jobbhösten

En överfylld mejlkorg, nya projekt och målsättningar. För att du ska kunna komma igång efter semestern kan en ”att göra”-lista vara bra. Genom att följa 1-3-5–regeln kan du dessutom prioritera bättre.
Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Motivation

Hitta motivationen efter semestern – 11 tips

Första tiden på jobbet efter semestern kan kännas tung – även för de som i normala fall älskar sitt jobb. Här är några tips för att få motivationen tillbaka. Både på kort och lång sikt.
Hållbarhet

11 lärdomar från Stordalens succésamtal

TV + Text. 300 personer i en knökfull lokal – och 500 till utanför som förgäves väntade på att få komma in. Alla kom för att höra Petter Stordalen, Almedalens okrönte kung, i ett inspirerande samtal med Cissi Elwin på Chefs scen. Se samtalet i sin helhet här.

Motivation

Expert: Så fixar du WOW!-faktor på sommarfesten

Sommaren står runt hörnet – och kanske en fest för medarbetarna. Men vad ska du tänka på för att fixa tillställningen alla pratar om i flera år? Här är 7 tips för att skapa en oförglömlig kväll – även med en snäv budget.

Motivation

Sommarvärdarna du inte får missa – som chef!

Sveriges mäktigaste miljöperson – och vd. Johan Kuylenstierna är en av årets värdar att se fram emot i Sommar P1. Här är hela listan på program du inte får missa som chef.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Motivation

7 tips: Så styr du upp "före semestern"-stressen

Snart semester. Har du kvar ett berg med jobb? Lugn! Här är de bästa tipsen för att hinna med allt innan sommaren.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Motivation

Träna upp ditt jävlar anamma – och lyckas

Träna upp ditt jävlar anamma och driv så blir du mer framgångsrik. Angela Duckworths omfattande forskning visar att det är grit som avgör hur långt du når – inte bara talang eller gener
Motivation

Boktips: Sätt mål – att misslyckas med

Mål är ett bra verktyg men används ofta fel, säger forskaren Stefan Söderfjäll som ihop med Christopher Svensson skrivit handboken i mål­arbete – En liten bok om mål.
Motivation

”Jag blir en bättre chef i förändring”

Affärsängeln och entreprenören Lena Apler bytte spår mitt i bankkarriären för att starta Collector. 18 år senare har bolaget förnyat sig flera gånger om. Här är hennes tips för att leda en snabbrörlig verksamhet.
Motivation

5 tips som botar jobbdippen

Någon gång efter lunch händer det att den smyger sig på – den där energidippen som får oss att titta på klockan och konstatera att det är många timmar kvar av arbetsdagen. Så vad göra?
Motivation

Så skapar Nobelpristagare innovationer

Hur jobbar världens smartaste hjärnor för att genomföra sina briljanta idéer? Tobias Degsell, kreativitetsexpert och tidigare curator på Nobelmuseet, har grävt i mängder av data och pratat med pristagare över hela jordklotet om deras tillvägagångssätt. Här är några tips.
Hälsa

6 tips: Så undviker du fällan av fejkad produktivitet

Hur behåller man fokus och når resultat när 3,3 år av ens liv går åt till att svara på mejl? Jocelyn K Glei, författare till boken Unsubscribe, delade på Webbdagarna i Stockholm med sig av sina bästa tips för att komma bort från den fejkade produktiviteten.