stresasd

Stressa mindre som mellanchef – 6 knep

Mellanchefer har en utsatt situation i hierarkin. Nu lanseras 6 metoder för att sänka stressen och få en drägligare vardag.

Jo, mellanchefer är faktiskt ofta mer stressade än personer högre upp och lägre ner i hierarkin. En studie från Columbia University och University of Toronto visar att de också oftare lider av depression och ångest. Känslan av att vara pressad från flera olika håll gör att många mellanchefer ofta är stressade och känner att de har svårt att räcka till.

Nu lanserar Harvard Business Review en rad olika lösningar. Här är deras 6 bästa förslag:

1) Förenkla rapportstrukturen

Minska interaktioner både uppåt och neråt i organisationen.

2)  Håll koll på kommunikationen

Hur sker interaktionerna? Vem ”bestämmer” eller har känslan av att utöva makt, över vem?

3) Se den enskilda mellanchefens situation

Splittrade arbetsuppgifter och många beställare kan vara en del av problemet.

Läs också: Här är företaget där alla har fria arbetstider

 4) Sluta detaljstyra

Bara gör det.

 5) Jobba för en plattare organisation

Det är något du själv vinner på.

6) Håll fast vid rutiner

Det kan minska stressen om det finns en rågång mellan olika roller och tydlighet i dem.

nysomchefdagen_visitkort2jpg
27 november

Utbildningen nya chefer inte får missa

Ska du eller någon hos er bli chef? Ny som chef-dagen bjuder på mängder av kunskap inom de viktigaste områdena för den som är ny i sin ledarroll: ✓ Arbetsrätt  ✓ Svåra medarbetarsamtal ✓ Personlig effektivitet ✓ Att bygga vinnande team ✓...och mycket mer som förbereder deltagarna inför vanliga situationer som chefer behöver hantera. Missa inte det!

Relaterade artiklar

aterhamtning
Hälsa

Ny studie: Jobbet är bra – för hälsan

Arbete är välinvesterad tid. Din hälsa och livskvalitet förbättras avsevärt av att gå till jobbet varje dag, visar ny forskning.
Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
byrajobb
Hälsa

5 frågor som hjälper dig att orka med motgångar

Förmågan att klara av svårigheter gör dig till en mer hållbar ledare. När du står inför stressade situationer är det viktigt att kunna stanna upp och reflektera.
litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.

jobbhalsohost
Hälsa

11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Inte bara vabruari innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.