Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Här är företaget där alla har fria arbetstider

Helt fria arbetstider – vad gör det med en arbetsplats? För webbyrån Invise har flexibiliteten inneburit ökad lönsamhet och större trivsel. Men för att det ska fungera krävs förtroende och tydliga individuella mål.

Arbetsmiljö
Publicerad
Fotograf: Magnus Liam Karlsson

Halv sju på morgonen en vanlig vardag är det tomt på många kontor – men på Invise är det tidiga gardet redan på plats. En av dem är Camilla Agardh, i sällskap med medarbetare som av någon anledning – hämta på dagis, träna före ruschen på gymmet – vill gå hem ett par timmar tidigare på eftermiddagen.

”Själv är jag en riktig morgonmänniska, men andra fungerar inte innan klockan är tolv”, säger Camilla Agardh.

”Vi förespråkar att man har en rutin för hur man jobbar, för vi tror att de flesta mår bra av det. Men det är upp till var och en. Och möten får man naturligtvis se till att sköta.”

Längre än så sträcker sig inte reglerna för närvaro på byråns kontor i Stockholms innerstad. Även vad gäller arbete på annan ort är före-tagets inställning flexibel.

”Vi har en kille som bor i Malmö och är här ungefär en gång i månaden. En annan ska vara pappaledig på deltid i vår och då kommer han att vara i Italien och jobba därifrån.”

Men, betonar Camilla Agardh, de flesta väljer ändå att sitta på kontoret när de arbetar.

”Min tanke är också att om många väljer att jobba hemifrån gör de det av en anledning. Då bör vi kanske se över kontoret eller hur vi har det här.”

Inspirationen till systemet hämtade Camilla Agardh och Fredrik Fernström, Invises andra medgrundare, från bland annat amerikanska bolaget Basecamp, som under det tidigare namnet 37 signals blev känt för flera bästsäljande böcker om det nya digitala arbetslivet.

”Men framför allt reflekterade vi över oss själva. Om det här funkar bra för mig måste det ju vara okej att även alla andra gör det”, säger hon.

När fria arbetstider infördes på Invise för fyra år sedan bestod bolaget av fem-sex anställda. Under en testperiod gällde att alla skulle vara på plats åtminstone några timmar kring lunch varje dag. Därefter satte sig ledning och medarbetare och utvärderade. Alla var för att fortsätta, under helt fria former.

I dag loggas timmar som debiteras till kunder, men i övrigt behöver ingen redovisa arbetstiden. Invise tillämpar individuella mål och följer upp allt arbete både internt och mot kund.

”Det är en av delarna som är viktig för att lyckas, att varje person vet vad som förväntas av den”, säger Camilla Agardh.

Tips för dig som vill testa

1) Fundera.

Tänk igenom vad det är ni vill uppnå med att införa fria arbetstider. Lägre ohälsotal? Bättre resultat? Bli en attraktiv arbetsplats? Skriv ner!

2) Förtroendet avgör­ande.

”Ju mer kontroll, desto mer problem kan det medföra. Försök att inte leta fel, låt till exempel bli att syna utifrån ett antagande om att en viss person inte presterar riktigt som förr.”

3) Mät, följ upp.

Prata igenom med dina medarbetare. ”En fråga vi ofta fått handlar om det finns någon risk för överarbete, men jag tror inte på att folk ska bli workaholics generellt. Det handlar till sist om ledarskapet.”

En av veckans fastare punkter på kontoret är måndags-mötet – inte obligatoriskt, men de flesta brukar ändå närvara. Överlag hålls möten hellre öga mot öga än på distans.

Camilla Agardh säger att byrån har ökat sin lönsamhet sedan systemet infördes, även om andra faktorer som tillväxt också påverkat.

”Det är en del i en positiv spiral. Kalla mig partisk, men fria arbetstider har bidragit till vår fantastiska kultur. Vi är som en stor galen familj, har mycket aktiviteter ihop och energin gör att det inte riktigt går att ha en dålig dag på jobbet. Det finns ett enormt förtroende mellan oss som är en förutsättning för att vi kan jobba så här.”

En annan avgörande faktor är att en webbyrå inte är beroende av att hålla öppet vissa tider – eller ha livsnödvändig bemanning som på till exempel ett sjukhus. Det har dock funnits utmaningar. Camilla Agardh nämner ett tillfälle när de fria formerna inte passade en tidigare anställd. Det slutade med att personen inte kunde vara kvar.

”Det har gjort att vi hela tiden är uppmärksamma på sådant nu.”

Hon hoppas att metoden kan inspirera andra.

”Särskilt större bolag. Det finns många som skulle kunna införa det här, även om de inte tror det själva i dag.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden