stressad-3

6 råd för att undvika den ohälsosamma stressen i jul

Årets sista jobbveckor och många projekt ska i mål. Men trots att stressen ständigt finns närvarande ska du inte kompromissa med din hälsa. Här är 6 sätt för att lyckas.

Veckorna innan julhelgerna kan kännas hektiska. Om det inte vore nog med julklappsinköp och annat brukar många ha extra stressigt på jobbet just för att kunna vara helt ledig i jul – vilket även en svensk undersökning bekräftar. Men trots att det där viktiga projektet ska i mål innan nyårsklockorna ringer ska du inte kompromissa med din hälsa.

Därför har Fast Company tagit hjälp av experter för att undvika att ditt blodtryck stiger till ohälsosamma nivåer. Här är deras 6 bästa knep för ett mer hälsosamt december:

1) Planera i förväg

Kan låta enkelt. Men om du vill äta hälsosamt är planering A och O. Ägna därför några timmar på söndag och gör en planering för hur du vill äta för att orka. Laga sedan matlådor med mycket fibrer som du står dig på i flera timmar. Det kommer göra att du inte behöver äta snabbmat för att hinna med det du ska göra.

2) Ät ofta

Kan låta konstigt, men enligt dietisten Brigitte Zeitlin ska du äta var 3-4:e timme för att ladda kroppen med energi för en hektisk dag.

”Väntar du längre än fyra timmar utan att äta kommer din blodsockernivå falla som en sten och din energi kommer försvinna”, säger hon.

Tänk därför ut några bra snacks du gillar. Det kan vara frukt, grönsaker eller nötter.

3) Aktivera kroppen

Det sista du vill efter en tuff arbetsdag är nog att gå till gymmet. Men enligt experterna kan det där spinnpasset ge dig mer energi. Om du inte har tid att gå till gymmet försök då ta trapporna i stället för hissen eller gå till köket och hämta vatten i stället för att ladda upp med flera flaskor vid ditt skrivbord. Det kan verka ineffektivt tidsmässigt, men du behöver den här aktiveringen.

Läs också: Känn dig mindre ”busy” – och få mer energi: 3 knep

4) Drick ordentligt

Ja, vatten (även om det är kul med julfester också). Ett knep för att hålla koll på om du dricker tillräckligt är att fundera när du var på toaletten senast. Har det gått ett par timmar behöver du nog ta en rejäl klunk för att inte bli uttorkad.

5) Ta en promenad på lunchen

Har du ett chefsjobb där du sitter vid datorn? Då kan en promenad ute i den friska luften på lunchen göra underverk. Gör det även om du är överbelamrad med jobb. Det kommer rensa hjärnan samtidigt som du aktiverar kroppen.

Chef har skrivit om mediebyrån Oh My som ger sina anställda extra lön om de tar en promenad på arbetstid.

6) Undvik för mycket skärmtid

Du kanske måste sitta och titta in i datorskärmen på jobbet hela dagarna. Men när du kommer hem bör du försöka undvika det. I för att sitta med mobilen hela kvällen kan du läsa en bok, umgås med en vän eller lyssna på en podd. Du kommer dessutom tacka dig själv när det är dags att sova. Du kommer ha lättare att somna om du avvänjer dig från starklysande skärmar tidigt på kvällen.

Läs också: Forskning: Så orkar en chef i längden – 8 punkter

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
jobbhalsohost
Hälsa

11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Inte bara vabruari innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.