stressad-3

6 råd för att undvika den ohälsosamma stressen i jul

Årets sista jobbveckor och många projekt ska i mål. Men trots att stressen ständigt finns närvarande ska du inte kompromissa med din hälsa. Här är 6 sätt för att lyckas.

Veckorna innan julhelgerna kan kännas hektiska. Om det inte vore nog med julklappsinköp och annat brukar många ha extra stressigt på jobbet just för att kunna vara helt ledig i jul – vilket även en svensk undersökning bekräftar. Men trots att det där viktiga projektet ska i mål innan nyårsklockorna ringer ska du inte kompromissa med din hälsa.

Därför har Fast Company tagit hjälp av experter för att undvika att ditt blodtryck stiger till ohälsosamma nivåer. Här är deras 6 bästa knep för ett mer hälsosamt december:

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

1) Planera i förväg

Kan låta enkelt. Men om du vill äta hälsosamt är planering A och O. Ägna därför några timmar på söndag och gör en planering för hur du vill äta för att orka. Laga sedan matlådor med mycket fibrer som du står dig på i flera timmar. Det kommer göra att du inte behöver äta snabbmat för att hinna med det du ska göra.

2) Ät ofta

Kan låta konstigt, men enligt dietisten Brigitte Zeitlin ska du äta var 3-4:e timme för att ladda kroppen med energi för en hektisk dag.

”Väntar du längre än fyra timmar utan att äta kommer din blodsockernivå falla som en sten och din energi kommer försvinna”, säger hon.

Tänk därför ut några bra snacks du gillar. Det kan vara frukt, grönsaker eller nötter.

3) Aktivera kroppen

Det sista du vill efter en tuff arbetsdag är nog att gå till gymmet. Men enligt experterna kan det där spinnpasset ge dig mer energi. Om du inte har tid att gå till gymmet försök då ta trapporna i stället för hissen eller gå till köket och hämta vatten i stället för att ladda upp med flera flaskor vid ditt skrivbord. Det kan verka ineffektivt tidsmässigt, men du behöver den här aktiveringen.

Läs också: Känn dig mindre ”busy” – och få mer energi: 3 knep

4) Drick ordentligt

Ja, vatten (även om det är kul med julfester också). Ett knep för att hålla koll på om du dricker tillräckligt är att fundera när du var på toaletten senast. Har det gått ett par timmar behöver du nog ta en rejäl klunk för att inte bli uttorkad.

5) Ta en promenad på lunchen

Har du ett chefsjobb där du sitter vid datorn? Då kan en promenad ute i den friska luften på lunchen göra underverk. Gör det även om du är överbelamrad med jobb. Det kommer rensa hjärnan samtidigt som du aktiverar kroppen.

Chef har skrivit om mediebyrån Oh My som ger sina anställda extra lön om de tar en promenad på arbetstid.

6) Undvik för mycket skärmtid

Du kanske måste sitta och titta in i datorskärmen på jobbet hela dagarna. Men när du kommer hem bör du försöka undvika det. I för att sitta med mobilen hela kvällen kan du läsa en bok, umgås med en vän eller lyssna på en podd. Du kommer dessutom tacka dig själv när det är dags att sova. Du kommer ha lättare att somna om du avvänjer dig från starklysande skärmar tidigt på kvällen.

Läs också: Forskning: Så orkar en chef i längden – 8 punkter

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

ramin1
Beslutsfattande

Årets hälsofrämjande chef 2019: Ramin Kabiri 

När Ramin Kabiri tog över som enhetschef på Mälarbackens vård- och omsorgsboende i Bromma var det en verksamhet i kris. I dag är sjuktalen låga, medarbetarna trivs och verksamheten blomstrar.
Bort med stressande och kostsamma slösmöten tycker Sylvia Nylin, på Svenska Möten. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Så här sätter du stopp för era slösmöten

Dåliga möten är dyra och stressande. En risk för både lönsamhet och människor.
Sylvia Nylin på Svenska Möten har tipsen som gör dig till en skicklig mötesledare.

sovapajobbet
Hälsa

Forskare: Därför ska du ta en ”powernap” – varje dag

Är du en person som ofta blir trött på eftermiddagen? Då kan en tupplur göra gott. Dessutom visar ny forskning att det håller blodtrycket på en bra nivå.
traning
Hälsa

Psykologen: 7 punkter för friska medarbetare

Här är hennes lista på bra ledarförmågor.

sovabattre
Hälsa

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnen? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.
stressad123
Hälsa

10 tecken på att du är för stressad

Det finns några tecken, både psykiska och fysiska, som du bör vara uppmärksam om du känner att du är för stressad i vardagen.
Kerstin Winberg på Randstad. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Aditro

Bytet av system ger Randstad nya fördelar

Ett nytt lönesystem förändrade förutsättningarna på ekonomiavdelningen hos Randstad – bättre kontroll, mindre övertid och nöjdare chefer och medarbetare.

traninge12
Hälsa

Studie: Träning slagkraftigt mot depression

En omfattande brittisk studie slår nu fast: Träning ger goda resultat för att behandla och förebygga depression. 
nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden