ohmy
Mia Nordlund håller Antistresskola. FOTO: Pressbild.

Här får medarbetarna extra lön – om de går från jobbet

Antalet stressjukdomar ökar snabbt i Sverige. Det leder till sjukskrivningar och stora kostnader för företag. Därför ger mediebyrån Oh My sina medarbetare extra mycket i lön om de tar promenader – på arbetstid.

Larmen om sjuklig stress på svenska arbetsplatser har avlöst varandra. I somras kom en rapport från Försäkringskassan på att antalet som är sjukskrivna med utmattningssymtom har sexdubblats (!) mellan 2010 och 2017.

Det har fått mediebyrån Oh My att agera för att motverka stress bland sina medarbetare. Nu har man därför infört något som kallas för ”luftlön”. Det innebär att alla medarbetare får ett extra lönetillägg varje gång de tar en promenad på arbetstid.

”En av nycklarna till att lösa problemet med den stressrelaterade ohälsan är att se till individen och att livet funkar både på jobbet och hemma”, säger Mia Nordlund, kursansvarig på Curatina.

I hälsosatsningen ingår också att hela personalstyrkan på 80 personer har fått gå en antistresskola under hösten. Där har medarbetarna fått lära sig hur sömn, kost, träning och levnadsvanor påverkar måendet.

Ny webbkurs från Chef: Stresshantering för chefer!

Och satsningen har också gett snabba resultat. Under första halvåret har sjuklönekostnaderna minskat med 10 procent – trots att man samtidigt blivit fler på företaget. Dessutom ser man att antalet övertidstimmar har minskat i takt med att det ekonomiska resultatet ökat.

Nu hoppas Emelie Andersson, strateg på Oh My och initiativtagare till hälsosatsningen, att fler arbetsgivare tar efter.

”Att ta de här frågorna på allvar är ett måste idag för att vara en framgångsrik och seriös arbetsgivare”, säger hon.

Investera i stresshantering

Chefs webbkurs: Stresshantering för chefer får du tillgång till konkreta verktyg och lära dig beprövade metoder för att komma igång med stresshantering – både för dig själv och dina medarbetare. En smart investering för att minska risken för kostsamma sjukskrivningar! Just nu kan du prova första kapitlet utan kostnad.

Läs mer om webbkursen här!

Relaterade artiklar

cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?
positivledare
Arbetsmiljö

Byt strategi – och bli en mer positiv ledare

Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.
stress-2-2
Arbetsmiljö

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning.

skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.