Alla webbkurser

Stresshantering för chefer

Stress har blivit en del av vardagen. I denna webbkurs får du lära dig konkreta verktyg för att hantera din egen stress och hur du kan stötta dina medarbetare i intensiva perioder.

I perioder är det naturligt att vara rejält stressad och kroppen är byggd att klara det. Som chef finns det krav både uppifrån och nedifrån, inte sällan med ett tungt personalansvar. Om intensiva perioder övergår till ett nytt normalläge kommer till sist kroppen eller huvudet säga ifrån.

I denna webbkurs får du lära dig hantera denna skadliga och riskfyllda stress. Du får lära känna din egen stressreaktion men även identifiera och hantera stressreaktioner hos medarbetare. Du får verktyg att göra vardagliga prioriteringar, lära dig sätta gränser och varför strukturerad problemlösning är viktig.

Så här fungerar Chef Webbkurser
Du genomför kursen i din egen takt – när, hur och på vilken enhet du vill. Spara viktiga delar av kursen till din personliga kunskapsbank och du kan även pausa kursen och återkomma senare. Välj själv när du är redo för slutprovet och gör det flera gånger. Efter avklarad kurs får du ett digital diplom du kan dela i sociala medier.

Expert
bjorn_hedensjo_1800

Björn Hedensjö är psykolog, organisationskonsult och författare. Efter många år som chef i små och stora organisationer sadlade han om. De senaste åren har han gett ut flera uppmärksammade böcker, bland annat ”En perfekt natt” (om sömn) och ”Tid att leva” (om stresshantering).

Tid: ca 75 min
Pris: 1 995 kr

I den här webbkursen får du:

  • Stöd och inspiration som hjälper dig att motverka problem med stress på och utanför jobbet.
  • Tillgång till konkreta verktyg för stresshantering – för dig själv och dina medarbetare.
  • Lär känna din egen och andras stressreaktion.
  • Hantera skadlig och riskfylld stress.
Köp

Det här får du:

Ett digitalt diplom
med ditt namn, namnet på kursen och en notering om vilket år du genomförde kursen. Diplomet bevisar att du har blivit godkänd av Chef och har en unik direktlänk, som du enkelt kan kopiera och mejla till kolleger eller publicera på sociala medier.

En personlig kunskapsbank
med information och lästips. Kunskapsbanken byggs upp samtidigt som du färdigställer kursen.

Kolla efter den här ikonen

Kompetensuveckling på dina villkor
Chefs webbkurser är framtagna specifikt för att passa dig i din roll som chef. Du genomför kursen i din egen takt – när, hur och på vilken enhet du vill. Du väljer själv när du är redo för slutprovet. Du har även full kontroll över din egen personliga kunskapsbank.

Mer om kursen:

Människans hjärna är kvar på savannen. Idag är det däremot ingen sabeltandad tiger som hotar utan snarare olästa mejl, att-göra-listor, dagishämtningar, kvartalsrapporter, inställda tåg och kollegor och köksveckor och möten och skjuts till fotbollsträningar och nya digitala plattformar och… Ja, listan kan göras lång och det är enkelt att känna sig otillräcklig.

Statistiken är glasklar: stressen är ohållbar. En undersökning från Arbetsmiljöverket visar att 50-60 % av all frånvaro från arbetet kan knytas till arbetsrelaterad stress. En stor och onödig kostnad för organisationer.

Det är dags att bryta trenden. I denna webbkurs får du tillgång till konkreta verktyg och lära dig beprövade metoder för att komma igång med stresshantering. Gör det idag – imorgon kan det vara försent.

 

Är ni fler som vill gå Chefs webbkurs ”Stresshantering för chefer”?
Bra! Samtliga kurser går att köpa till en större grupp, t.ex. till alla chefer på ditt företag. En rabattstege tillämpas från köp av fem licenser. Vid gruppbeställning blir en på företaget tilldelad rollen som ”administratör” och får tillgång till en översiktssida. Det gör det enkelt att se vilka medarbetare som har påbörjat, genomfört och klarat webbkursen. Gör din gruppbeställning genom att maila direkt till calle.fleur@chef.se.

Köp Stresshantering för chefer

Stresshantering för chefer

Startsida Personlig
kunskapsbank0
A

Så fungerar stress

Kapitel av 3
Du provläser detta kapitel gratis

Gillar du det här kan du köpa hela kursen och få tillgång till den i 12 månader.

Köp nu

Vad är egentligen stress?

Så fungerar stress

Välkommen till det första kapitlet i en webbkurs som kommer att ge dig forskningsbaserade verktyg för att bättre hantera stress. Vi kör igång direkt!

stress-9
Vad är egentligen stress?

Nu är det dags att stifta bekantskap med Björn Hedensjö. Björn är psykolog, författare och Chefs stressexpert – och kommer att vara din följeslagare under den här kursen.

Titta på filmen innan du går vidare.

Uppgift
Har du oroat dig för hur hälsan påverkas av långvarig stress?
Vad händer i kroppen när vi får en stressreaktion?

Vid en vanlig kortvarig stressreaktion, som i det exempel med en kamp- och flyktreaktion som Björn Hedensjö tog upp i filmen, händer en mängd saker i hjärnan och kroppen. Hjärtat börjar arbeta för att pumpa blod till stora muskelgrupper och pulsen går upp.

En cocktail av hormoner som adrenalin, noradrenalin och kortisol frisätts också i blodet så att vi ska vara i skärpt beredskap, även om hjärnan är i ”överlevnadsläge” – vi är alltså inte alltid så eftertänksamma och resonerande i de situationerna.

Stressreaktionen aktiverar också immunförsvaret, medan sömnbehov och smärtkänslighet sänks. Allt för att maximera överlevnadschansen i situationen.

Sammanfattningsvis är den kortvariga stressreaktionen kroppens sätt att möta tillfälligt ökade krav. I vår vardag kan dessa krav handla om ett föredrag vi är väldigt nervösa för snarare än ett möte med en sabeltandad tiger. Det så kallade sympatiska nervsystemet, som aktiveras i en stressreaktion, kan inte skilja på olika typer av upplevda hot.

Skillnaden mellan naturlig och farlig stress

En kortvarig stressreaktion är helt naturlig och ofarlig. Faktum är att vi verkligen inte vill vara utan den – den är livsviktig. Om vi aldrig blev stressade skulle vi passiva och deprimerade ligga på soffan, oförmögna och ovilliga att skärpa oss för att lösa de uppgifter vi behöver ta tag i.

Om man tittar på prestationskurvan i ett diagram, så visar den att vi blir klart bättre på att utföra uppgifter när vi har ett visst stresspåslag. Om det blir för starkt blir vi återigen sämre på att lösa uppgifter, ju mer komplicerade uppgifter desto känsligare blir vi för stresspåslag. Men lite stress är alltså bra för att vi ska prestera på topp.

”Regelbunden återhämtning är en nyckel för framgångsrik stresshantering.”

Den problematiska och farliga stressen är den som är långvarig. När vi aldrig riktigt kommer ner från stresstopparna. Det är det som kallas långvarig eller kronisk stress. Därför är regelbunden återhämtning en nyckel för framgångsrik stresshantering.

Den långvariga stressen är inte lika tydlig eller intensiv som den kortvariga, den kan vara så självklar i ens liv att den knappt märks av.

Sammanfattning

I det här kapitlet har du:

  • Träffat Björn Hedensjö som kommer att vara din följeslagare under den här kursen.
  • Fått en introduktion till hur stress fungerar.
  • Lärt dig om skillnaden mellan lång- och kortvarig stress, och hur långvarig stress påverkar hälsan.

Vill du samla de viktigaste insikterna från det här kapitlet i din personliga kunskapsbank? Klicka på ikonen.

Nu är du klar med provläsningen, köp kursen för att fortsätta

Köp Stresshantering för chefer

Vad stressar oss – och hur märker jag om jag är stressad?

Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.

Har du redan ett chefkonto? Logga in

Effektiva sätt att komma igång med stresshantering direkt

Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.

Har du redan ett chefkonto? Logga in

B

Förändra det som inte fungerar

Kapitel av 3

Tre verktyg: Se över dina prioriteringar

Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.

Har du redan ett chefkonto? Logga in

Strukturerad problemlösning för ett mindre stressigt liv

Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.

Har du redan ett chefkonto? Logga in

Verktyg för att ta sig an hinder i livet

Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.

Har du redan ett chefkonto? Logga in

C

Ändra förhållningssätt till det ofrånkomliga

Kapitel av 3

Acceptans: Övningar och metoder

Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.

Har du redan ett chefkonto? Logga in

Medveten närvaro

Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.

Har du redan ett chefkonto? Logga in

Avslutande tips

Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.

Har du redan ett chefkonto? Logga in

Personlig kunskapsbank