Så får du upp humöret på högpresteraren

Kommunikation
Text:
Publicerad

Medarbetaren som alltid gör dig nöjd är inte den som älskar sitt jobb mest. I stället är det den lite mer avslappnade medelmåttan som är mest motiverad.Det visar en undersökning från Leadership IQ, som citeras av tidningen Fast Company.

I 42 procent av de undersökta företagen rapporterade ”lågpresterarna” högre nivåer av engagemang.
Enligt studien kände sig medarbetarna som presterade på topp att de hela tiden pressades av sina chefer, och att de varken fick tillräckligt mycket uppmärksamhet eller uppskattning.

LÄS OCKSÅ: Så vet du att stjärnan i teamet är på väg bort

Cecilia Duberg, legitimerad psykolog och Chefs expert på psykologi och hälsa, tror att det finns flera anledningar till att ”lågpresterarna” känner sig mer engagerade. Man kanske låter andra saker på jobbet ta mer tid, som att prata med kollegerna, koka kaffe eller försöka höja trivseln på annat sätt.

”En känsla av att inte vara tillräckligt viktig eller kompetent bidrar till att man tar till kompensatoriska beteenden, med syfte att garantera en social plats i gruppen. Men risken här är att det sociala spelet tar fokus från yrkesrollen.”

LÄS OCKSÅ: Vi motiverar som på 1800-talet

Lågpresterande individer har oftare svårare att vara i sin ”roll” och fokusera på de gemensamma, övergripande målen.
Det kan dels bero på personen själv, men också på att han eller hon är överbelastad.

”Bristande förmåga till fokus skulle kunna leda till att personen engagerar sig mer i frågor som rör arbetsmiljön. Det kan handla om arbetsbelastning, organisation eller tydlighet i uppdrag. Man engagerar sig i de här faktorerna just på grund av att man saknar dem.”

LÄS OCKSÅ: 9 punkter för ett bra chefskap

Den andra sidan av myntet är högpresterarna. De som levererar arbete av hög kvalitet, men inte känner sig engagerade.
Hur kan man som chef göra dem gladare och mer motiverade?
”Högpresterare vet vad de ska göra och har strukturer och kompetens för det. Det som engagerar dem är ökat ansvar och befogenheter, och att tydligt se sin roll i arbetsgruppens framgångar. De tycker om en tydlig organisation och att ha utrymme för utveckling. De skulle bli gladare av att få en känsla av att vara på rätt plats, av rätt anledning och att vara en viktig del av sammanhanget.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden