»Vi motiverar som på 1800-talet«

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Vad är Motivation 3.0?
»Tidigare trodde jag att vi behövde mer belöning, att om jag vill motivera till innovation så ska jag ge medarbetarna en innovationsbonus. Men jag insåg ganska snart att det har rakt motsatt effekt. Att belöningar faktiskt leder till sämre prestation. Morot och piska, »om-så-belöningar« – om du gör så här så får du det här – försämrar motivationen. I dag vill vi vara en del av ett sammanhang som är större än alla oss tillsammans. Motivation bör i stället handla om att tala till medarbetarnas inre drivkraft, att se till att jobbet känns meningsfullt.«

Finns det något enkelt recept för att införa Motivation 3.0 i sin organisation?

»Nej, det finns inte. Fråga vad som är syftet, se då efter om det finns idéer. Se till att få en känsla i teamet hur mycket självständighet som passar var och en. Hur mycket kontroll du lämnar ifrån dig. Det varierar från person till person, från organisation till organisation. Men det är oftast en lång väg att gå. De flesta är inte villiga att göra de förändringarna. De gör som de brukar i stället.«

Varför då?
»För att det är lätt. Och det funkar ju bra, i varje fall kortsiktigt. Men belöningar främjar aktivitet, inte kreativitet. Vill man skapa innovation måste man våga ge medarbetarna den frihet det är värt. Då engagerar de sig, då handlar det inte längre enbart om aktivitet och resultat.«

Men går det att få till exempel en säljorganisation att jobba utan provision?
»Ja. I min bok skriver jag om Red Gate Software, ett säljföretag som använde sig av ett mer traditionellt bonussystem. Om en säljare hade uppnått sitt säljmål den tjugoandra i månaden så innebar det att man kunde ta det lugnt de åtta sista dagarna. Man jobbade inte mer än vad som var tillräckligt. För att i det läget motivera medarbetarna var man tvungen att höja deras lön lite till. Vad kostade inte det? I dag delar alla säljare på vinsten. Det gör att alla hjälper varandra och ser varandra som viktiga. Om man tidigare hjälpte andra så stal det bara tid från att tjäna några pengar själv.«

Vad har ekonomerna sagt om din bok?
»För ekonomerna är det här inget nytt. Forskningen har ju funnits sedan 1940-talet, men har aldrig använts. Men för affärsmännen är den mer provocerande. Den går ju rakt emot vad de alltid har trott på. På många områden är vi väl utvecklade. Men när det gäller motivation är vi kvar i år 1850.«

Varför har det tagit oss så lång tid att förstå det här?
»För att man så länge inte brytt sig om vad det är som får medarbetare att kliva upp på morgonen. När jag själv tog del av forskningen blev jag förvånad över att det var så uppenbart.«

Vad får Motivation 3.0 för betydelse för ledarskapet?
»Om du försöker motivera med hjälp av morot och piska så kommer det att sluta med att du som chef inte gör något annat än att övervaka medarbetarna. Du blir polis och åklagare för ett kompensationssystem snarare än en chef som blickar framåt. Ledarskap ska locka fram motivation.«

Hur viktig är feedback för motivation?
»Se på idrottsmännen. De inför sitt eget system för feedback på kortare sikt. En simmare ser sin egen tid och vet vad hon vill. Det är mer som en recension av deras insats, månad för månad. Likadant kan du göra för dig själv. Entreprenörer är bra på det. Det årliga utvecklingssamtalet är ju ett skämt. Det är ett rörigt system för feedback. Tänk om Björn Borg skulle ha fått feedback under ett utvecklingssamtal, en gång om året.«

Du är ganska kritisk till dagens chefer i din bok. Kommer vi att få en massa arbetslösa chefer när Motivation 3.0 är infört helt och hållet?
»Haha. Nej, men däremot kommer det att bli mycket roligare att vara chef. Det blir bättre, enklare och mer utmanande. Det handlar inte om att ge bort sin makt, utan snarare att öka medarbetarnas känsla av att ha kontroll. Och eftersom folk levererar bättre blir du mer framgångsrik.«

Hur då?
»Om du ska tänka på dina bästa dagar på jobbet, då tänker du väl inte på de tillfällen då någon skällde på dig? Nej, du tänker på när du gjorde ditt jobb riktigt bra. Chefen måste lära sig att se till resultatet i stället för vilken påverkan hon eller han har.«

Hur är vi på att motivera i Sverige, som ju anses vara världens mest innovativa land?
»Jag tror att de flesta är fast i det gamla sättet att tänka. Jag är övertygad om att du skulle kunna gå in på vilket kontor som helst i Sverige och se att det är den gamla modellen som tillämpas.«

Vad är skillnaden mellan USA och andra länder?
»Många amerikanska författare har ett snävt perspektiv, men jag tror att Motivation 3.0 kan tillämpas över hela världen. En stor skillnad mellan USA och andra länder är att rädsla är en så stark drivkraft för många hos oss, mycket beroende på att det sociala skyddsnätet till stor del saknas. Å andra sidan finns det ett större entreprenörskap i USA.«

Hur ser Motivation 4.0 ut?
»Det är en bra fråga. Jag tror att vi i framtiden kommer att finna motivation ännu mer i arbetets syfte. Men det ligger långt fram i tiden. Vi kommer ha för mycket att göra med 3.0 för att kunna börja tänka på det nu. Det får våra barn ta hand om.«

Fotnot:
Daniel Pinks bok »Drivkraft« finns i förkortad version som Chef.Boken. Vill du bli Chef.Boken-prenumerant? Läs mer här.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden