kritik

Så får du tyst på din inre kritiker

Oavsett om det kommer från yttre omständigheter, som feedback eller förhastande dömande från omgivningen eller om det är egna tvivel och rädslor, så talar din inre kritiker gärna om för dig att du inte är tillräckligt effektiv, inte tillräckligt smart eller inte tillräckligt bra.

Men se upp! Du bör snarast få tyst på den. Forskning visar att om vi låter dessa tankar få fäste och fortsätter älta dem ökar risken för att vi blir deprimerade, drar oss undan och inte uppnår våra mål.

Att i första hand lyssna till det negativa är en överlevnadsinstinkt sedan tusentals år tillbaka då vi ständigt var tvungna att prioritera faror och hot. Den instinkten är så stark att det krävs upp till fem positiva omdömen för att överväga en endaste negativ.

Läs också: 7 bästa metoderna för feedback

Här är fyra steg för dig, från Harvard Business Review, som kan få din inre kritiska röst att tystna, och som tar dig förbi det negativa mot ett mer produktivt, balanserat och stöttande förhållningssätt mot dig själv.

1/ Uppmärksamma det positiva. Det är inte genom att arbeta på dina svaga sidor som du bäst kommer till din rätt. Tvärtom. Människor som dagligen fokuserar på sina styrkor är sex gånger så engagerade och 12,5 procent mer produktiva. Fråga inte enbart efter vad du gjorde för fel, utan se till att även be om positiv feedback. Fråga ”Vad var det du gillade med min presentation?” och ”Vad var det du uppskattade mest i pitchen?”. På www.viacharacter.org kan du göra ett test för att ta reda på vilka dina fem främsta styrkor är. Att använda sig av sina styrkor ger mer energi, mindre stress, du presterar bättre och kan hantera motgångar lättare.

2/ Lyssna ordentligt. Hörde du verkligen det positiva som också sas? Tog du fasta på det? Ofta är det först när den negativa feedbacken kommer som människor börjar anteckna. Skriv ner även det positiva.  Då präntas det in lättare i ditt långtidsminne. Det har dessutom det goda med sig att den som ger feedback också förstår att värdera det positiva.

Läs också: Frånvaromejl? Undvik dessa tre dödssynder

3/ Vältra dig i det. Håller du komplimangerna ifrån dig genom att släta över, skylla ifrån dig på någon annan eller lyssna lite slarvigt? Den amerikanske neuropsykologen Rick Hanson hävdar att obehagliga negativa upplevelser och kommentarer lagras omedelbart in i långtidsminnet medan vi behöver hålla fokus och uppmärksamma det positiva i upp till 10 sekunder för att det verkligen ska tränga in och fastna i långtidsminnet.  Fråga gärna ”Vad roligt att workshopen var bra för dig. Vad var det som var särskilt bra för dig? Fanns det något i mitt sätt att lära ut som gjorde det extra tydligt för dig?”

4/ Tro på det. Även när du lyckas ta dig genom de tre tidigare stegen kan du ha svårt för att verkligen tro på det som folk säger om dig. Kanske tror du att de har andra motiv för att säga det de gör. Men bestäm dig för att ta till dig de komplimanger och positiva kommentarer som folk säger – och börja agera utifrån det! Välj att lyssna lite extra på de personer som vill ditt bästa och låt deras röster ersätta din inre kritiska röst. Då kan du lättare se den positiva helhetsbilden och internalisera den!

Läs också: 7 saker du aldrig ska säga under en presentation

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Hälsa

Får extra semester – om de tränar

Friskvårdsbidrag, massage på jobbet och fruktkorgar. Trots flera hälsoinsatser ökade sjukfrånvaron på det kommunala bostadsbolaget Mimer i Västerås. Nu får de anställda mer semester om de tränar – ett sätt för att minska stressen.

Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Hälsa

Så mycket sex har svenska chefer

Ett bra sexliv kan göra dig till en bättre chef, menar experterna. Närhet och goda relationer gynnar flera ledarförmågor och reducerar stress. Och cheferna har oväntat mycket sex, visar Chefs undersökning.

Beslutsfattande

Extremsportande chefer – fara för vi-känslan?

Som extremsportande chef kan du påverka medarbetare att bli mer hälsosamma. Men du riskerar också att skapa utanförskap och omge dig med enbart likasinnade.

Hälsa

5 tips: Sluta småmejla – och få en bättre semester

Nu är det billigare att surfa i EU. Det gör det även enklare att läsa jobbmejlen på semestern – oavsett var du befinner dig. Här är 7 tips för att skapa struktur och därmed vara mer ledig under ledigheten.
Hälsa

5 knep: Få en perfekt start på dagen

Överfylld mejlkorg, seg kropp och sömngrus i ögonen. Känner du igen dig? Lugn! Det finns knep för att få en bättre start på dagen – som gör dig mer produktiv och till en bättre chef.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Hälsa

6 tips: Toppchefernas sommarläsning

Drömmer du också om kravlösa dagar i hängmattan? Lugn! Snart är semestern här. Nu tipsar sex toppchefer om deras bästa sommarläsning.
Arbetsmiljö

Wow! Här är Sveriges första kontor – mitt i naturen

Natursköna tapeter i all ära – men i Växjö har man gått ett steg längre. Här finns nämligen Sveriges första kontor som ligger utomhus. Syftet? Ökad kreativitet och mindre stress för medarbetarna.
Hälsa

Testa dig själv: Är du en bråttom-typ?

Är du en bråttom-typ? I Chefs gratistest får du beskriva ditt sätt att arbeta eller vara. Resultatet visar om du har ett Typ A-beteende, ett så kallat bråttom-beteende.
Hälsa

Här är 4 tips för att klara stressen i maj

Skolavslutningar, bröllop, sommarplanering – och mycket jobb. Maj är en månad som sätter stressnivån på prov. Men det finns enkla råd för att få ihop livspusslet.
Hälsa

Här är 5 energitjuvar att se upp för

Är du trött i slutet av veckan? I så fall kan du ha vanor på jobbet som slukar energi. Här är fem tips för att öka produktiviteten – hela vägen fram till sommaren.
Hälsa

6 sätt: Så ökar du din powerkänsla

Du kanske har dippat när du skulle behöva vara på topp. Eller så ska du in i ett viktigt möte, men känner dig osäker på hur det ska gå. Här är ett sätt att öka din powerkänsla.
Hälsa

5 enkla tips: Så räddar du ryggen

Sitter du hukad över datorn ökar risken för ryggont. Här är tipsen som gör dig rakare i ryggen och minskar smärtan, enligt forskare vid Cleveland Clinic’s Center for Spine Health.
Hälsa

Så får du tyst på din inre kritiker

Är din inre kritiker högljudd och obönhörlig? Är den snabb att påpeka när du har gjort fel? Här är fyra steg till ett mer stöttande och produktivt förhållningssätt till dig själv.
Hälsa

Så kopplar du av helt – med idleness

Slå dank eller tomglo är det vi föreslår i sommar. Forskaren Carl Cederström bollar upp idleness som ett motgift mot prestationssamhället – och mindfulness på