kritik

Så får du tyst på din inre kritiker

Oavsett om det kommer från yttre omständigheter, som feedback eller förhastande dömande från omgivningen eller om det är egna tvivel och rädslor, så talar din inre kritiker gärna om för dig att du inte är tillräckligt effektiv, inte tillräckligt smart eller inte tillräckligt bra.

Men se upp! Du bör snarast få tyst på den. Forskning visar att om vi låter dessa tankar få fäste och fortsätter älta dem ökar risken för att vi blir deprimerade, drar oss undan och inte uppnår våra mål.

Att i första hand lyssna till det negativa är en överlevnadsinstinkt sedan tusentals år tillbaka då vi ständigt var tvungna att prioritera faror och hot. Den instinkten är så stark att det krävs upp till fem positiva omdömen för att överväga en endaste negativ.

Läs också: 7 bästa metoderna för feedback

Här är fyra steg för dig, från Harvard Business Review, som kan få din inre kritiska röst att tystna, och som tar dig förbi det negativa mot ett mer produktivt, balanserat och stöttande förhållningssätt mot dig själv.

1/ Uppmärksamma det positiva. Det är inte genom att arbeta på dina svaga sidor som du bäst kommer till din rätt. Tvärtom. Människor som dagligen fokuserar på sina styrkor är sex gånger så engagerade och 12,5 procent mer produktiva. Fråga inte enbart efter vad du gjorde för fel, utan se till att även be om positiv feedback. Fråga ”Vad var det du gillade med min presentation?” och ”Vad var det du uppskattade mest i pitchen?”. På www.viacharacter.org kan du göra ett test för att ta reda på vilka dina fem främsta styrkor är. Att använda sig av sina styrkor ger mer energi, mindre stress, du presterar bättre och kan hantera motgångar lättare.

2/ Lyssna ordentligt. Hörde du verkligen det positiva som också sas? Tog du fasta på det? Ofta är det först när den negativa feedbacken kommer som människor börjar anteckna. Skriv ner även det positiva.  Då präntas det in lättare i ditt långtidsminne. Det har dessutom det goda med sig att den som ger feedback också förstår att värdera det positiva.

Läs också: Frånvaromejl? Undvik dessa tre dödssynder

3/ Vältra dig i det. Håller du komplimangerna ifrån dig genom att släta över, skylla ifrån dig på någon annan eller lyssna lite slarvigt? Den amerikanske neuropsykologen Rick Hanson hävdar att obehagliga negativa upplevelser och kommentarer lagras omedelbart in i långtidsminnet medan vi behöver hålla fokus och uppmärksamma det positiva i upp till 10 sekunder för att det verkligen ska tränga in och fastna i långtidsminnet.  Fråga gärna ”Vad roligt att workshopen var bra för dig. Vad var det som var särskilt bra för dig? Fanns det något i mitt sätt att lära ut som gjorde det extra tydligt för dig?”

4/ Tro på det. Även när du lyckas ta dig genom de tre tidigare stegen kan du ha svårt för att verkligen tro på det som folk säger om dig. Kanske tror du att de har andra motiv för att säga det de gör. Men bestäm dig för att ta till dig de komplimanger och positiva kommentarer som folk säger – och börja agera utifrån det! Välj att lyssna lite extra på de personer som vill ditt bästa och låt deras röster ersätta din inre kritiska röst. Då kan du lättare se den positiva helhetsbilden och internalisera den!

Läs också: 7 saker du aldrig ska säga under en presentation

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
forstaelse
Arbetsmiljö

Undersökning: Ökad insikt om psykisk ohälsa

Allt fler förstår att psykisk ohälsa är ett skäl för sjukskrivning. En av de främsta orsakerna är att ämnet blivit mindre tabulagt, enligt en Novus-undersökning.
stressaminte
Hälsa

Hetaste jobblöftet: Stressa mindre

När svenskarna får ge ett löfte inför sitt jobbår hamnar ”stressa mindre” i topp. Det visar en färsk undersökning som Kantar Sifo har gjort.
billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar nu vilka effekter det fått.
ted
Hälsa

5 TED-talks som lär dig hantera stress

Vi befinner oss just nu i årets mest stressiga tid. 
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
gaband
Hälsa

Gå dig till bättre fysik – vid ditt skrivbord på jobbet

Promenad på arbetstid har vi hört om. Men nu börjar allt fler företag erbjuda gåband till sina medarbetare.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden