kritik

Så får du tyst på din inre kritiker

Oavsett om det kommer från yttre omständigheter, som feedback eller förhastande dömande från omgivningen eller om det är egna tvivel och rädslor, så talar din inre kritiker gärna om för dig att du inte är tillräckligt effektiv, inte tillräckligt smart eller inte tillräckligt bra.

Men se upp! Du bör snarast få tyst på den. Forskning visar att om vi låter dessa tankar få fäste och fortsätter älta dem ökar risken för att vi blir deprimerade, drar oss undan och inte uppnår våra mål.

Att i första hand lyssna till det negativa är en överlevnadsinstinkt sedan tusentals år tillbaka då vi ständigt var tvungna att prioritera faror och hot. Den instinkten är så stark att det krävs upp till fem positiva omdömen för att överväga en endaste negativ.

Läs också: 7 bästa metoderna för feedback

Här är fyra steg för dig, från Harvard Business Review, som kan få din inre kritiska röst att tystna, och som tar dig förbi det negativa mot ett mer produktivt, balanserat och stöttande förhållningssätt mot dig själv.

1/ Uppmärksamma det positiva. Det är inte genom att arbeta på dina svaga sidor som du bäst kommer till din rätt. Tvärtom. Människor som dagligen fokuserar på sina styrkor är sex gånger så engagerade och 12,5 procent mer produktiva. Fråga inte enbart efter vad du gjorde för fel, utan se till att även be om positiv feedback. Fråga ”Vad var det du gillade med min presentation?” och ”Vad var det du uppskattade mest i pitchen?”. På www.viacharacter.org kan du göra ett test för att ta reda på vilka dina fem främsta styrkor är. Att använda sig av sina styrkor ger mer energi, mindre stress, du presterar bättre och kan hantera motgångar lättare.

2/ Lyssna ordentligt. Hörde du verkligen det positiva som också sas? Tog du fasta på det? Ofta är det först när den negativa feedbacken kommer som människor börjar anteckna. Skriv ner även det positiva.  Då präntas det in lättare i ditt långtidsminne. Det har dessutom det goda med sig att den som ger feedback också förstår att värdera det positiva.

Läs också: Frånvaromejl? Undvik dessa tre dödssynder

3/ Vältra dig i det. Håller du komplimangerna ifrån dig genom att släta över, skylla ifrån dig på någon annan eller lyssna lite slarvigt? Den amerikanske neuropsykologen Rick Hanson hävdar att obehagliga negativa upplevelser och kommentarer lagras omedelbart in i långtidsminnet medan vi behöver hålla fokus och uppmärksamma det positiva i upp till 10 sekunder för att det verkligen ska tränga in och fastna i långtidsminnet.  Fråga gärna ”Vad roligt att workshopen var bra för dig. Vad var det som var särskilt bra för dig? Fanns det något i mitt sätt att lära ut som gjorde det extra tydligt för dig?”

4/ Tro på det. Även när du lyckas ta dig genom de tre tidigare stegen kan du ha svårt för att verkligen tro på det som folk säger om dig. Kanske tror du att de har andra motiv för att säga det de gör. Men bestäm dig för att ta till dig de komplimanger och positiva kommentarer som folk säger – och börja agera utifrån det! Välj att lyssna lite extra på de personer som vill ditt bästa och låt deras röster ersätta din inre kritiska röst. Då kan du lättare se den positiva helhetsbilden och internalisera den!

Läs också: 7 saker du aldrig ska säga under en presentation

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stressaxlar
Hälsa

5 tips: Lyft stressen – från din partners axlar

Med två heltidsarbetande i familjen, ofta båda i chefsposition, bärs det hem en hel del stress och frustration till det som ska vara hemmets lugna vrå.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

nystart1
Hälsa

Forskare i Örebro: Förebygg sjukskrivning – med KBT

Det går att förebygga långa sjukskrivningar med KBT-inriktad träning, menar forskare i Örebro.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden